ELEKTROTECHNIKA I ELEKTRONIKA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH

    W podręczniku omówiono budowę i zasadę działania elementów oraz układów elektrycznych i elektrotechnicznych stosowanych w samochodach. Przedstawiono wiele przykładów nowoczesnych rozwiązań, jak np. regulatory elektroniczne, elektroniczne układy zapłonowe oraz samochodowe systemy sterowania komputerowego. Przybliżono nowe koncepcje energooszczędnych i ekologicznych układów napędowych.

    Produkt archiwalny

    Koszt wysyłki od: 7,00 zł

    • Wysyłka GRATIS

      Zrob zakupy za 275,00 zł a wysyłkę masz GRATIS

    • Dostawa do krajów EU

      Paczki wysyłamy również do krajów Unii Europejskiej

    Opis

    ELEKTROTECHNIKA I ELEKTRONIKA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH 

    W podręczniku omówiono budowę i zasadę działania elementów oraz układów elektrycznych i elektrotechnicznych stosowanych w samochodach. W książce przedstawiono wiele przykładów nowoczesnych rozwiązań, jak np. regulatory elektroniczne, elektroniczne układy zapłonowe oraz samochodowe systemy sterowania komputerowego. Przybliżono nowe koncepcje energooszczędnych i ekologicznych układów napędowych.
    Podręcznik, którego proponowany zakres tematyczny jest zgodny z nowoczesnym programem nauczania, zawiera zarówno wiadomości podstawowe, jak i specjalistyczne dobrane pod kątem ich przydatności w przyszłej pracy zawodowej specjalistów z dziedziny naprawy i eksploatacji pojazdów samochodowych.

    Kup Teraz! Książka na temat elektrotechniki i elektroniki pojazdów samochodowych - polecamy!

    Spis treści

    Spis treści
    Wstęp         
    1. Wiadomości podstawowe z elektrotechniki i elektroniki pojazdów samochodowych
    1.1. Rozwój elektrycznych i elektronicznych urządzeń pojazdów samochodowych
    1.2. Perspektywy rozwoju urządzeń wyposażenia elektrycznego i elektronicznego samochodu       
    1.3. Rozwój i możliwości zastosowania energooszczędnych i ekologicznych źródeł napędu samochodów
    2. Ogólne problemy wyposażenia elektrycznego pojazdów samochodowych   
    2.1. Podstawowe wymagania techniczne
    2.2. Rodzaje instalacji elektrycznych stosowanych W pojazdach samochodowych.
    2.3. Wybór rodzaju i wartości napięcia
    3. Akumulatory samochodowe
    3.1. Wiadomości ogólne
    3.2. Budowa i zasada działania akumulatora ołowiowego
    3.3. Procesy chemiczne w akumulatorze ołowiowym
    3.3.1. Ładowanie akumulatora  
    3.3.2. Wyładowanie akumulatora 
    3.4. Podstawowe wielkości
    3.4.1. Siła elektromotoryczna       
    3.4.2. Napięcie akumulatora
    3.4.3. Pojemność elektryczna akumulatora
    3.4.4. Sprawność akumulatora
    3.4.5. Zdolność rozruchowa akumulatora
    3.4.6. Samowyładowanie akumulatora
    3.4.7. Akumulator sucho ładowany i bezobslugowy   
    3.5. Ładowanie akumulatorów             
    3.5.1. Wiadomości ogólne
    3.5.2. Pierwsze ładowanie akumulatora  
    3.5.3. Doładowanie i ładowanie wyrównawcze
    3.5.4. Ładowanie przyspieszone
    3.5.5. Ładowanie odsiarczające
    3.6. Elektryczne i elektroniczne urządzenia do ładowania akumulatora
    3.7. Użytkowanie i konserwacja akumulatorów
    3.8. Akumulatory zasadowe
    3.8.1. Wiadomości ogólne  
    3.8.2. Akumulatory kadmowo-niklowe    
    3.8.3. Akumulatory srebrowo-cynkowe   
    3.9. Inne statyczne źródła energii
    4. Prądnice samochodowe prądu przemiennego (alternatory)
    4.1. Porównanie alternatora z prądnicami samochodowymi prądu stałego 
    4.2. Budowa i zasada działania alternatora
    4.3. Charakterystyki eksploatacyjne alternatorów samochodowych
    4.4. Alternator kompaktowy
    4.5. Niekonwencjonalna praca alternatora
    4.5.1. Uwagi wstępne
    4.5.2. Praca alternatora w warunkach kontrolowanego przeciążenia    
    4.6. Badania diagnostyczne alternatorów samochodowych       
    4.6.1. Zakres pomiarów
    4.6.2. Stanowisko badawcze
    4.6.3. Wykonanie badań
    4.7. Regulatory napięcia alternatorów samochodowych 
    4.7.1. Wiadomości ogólne
    4.7.2. Jednostopniowy wibracyjny regulator napięcia
    4.7.3. Dwustopniowy wibracyjny regulator napięcia
    4.7.4. Regulatory  elektroniczne alternatorów 
    4.7.5. Budowa i działanie wybranego regulatora elektronicznego
    4.8. Elektroniczny regulator napięcia 60V
    4.9. Badania diagnostyczne regulatorów napięcia alternatorów   
    4.9.1. Zakres pomiarów
    4.9.2. Stanowisko badawcze      
    4.9.3. Wykonanie badań
    5. Układ zapłonowy
    5.1. Wiadomości ogólne
    5.2. Przebieg procesu wyładowania iskrowego
    5.3. Konwencjonalny układ zapłonowy
    5.3.1. Budowa konwencjonalnego układu zapłonowego           
    5.3.2. Zasada działania konwencjonalnego układu zapłonowego   
    5.4. Budowa i zasada działania elementów konwencjonalnego układu zapłonowego
    5.4.1 .Aparat zapłonowy
    5.4.2. Cewka zapłonowa
    5.4.3. Świece zapłonowe
    5.5. Elektroniczne układy zapłonowe
    5.5.1. Wiadomości ogólne
    5.5.2. Elektroniczne układy zapłonowe z gromadzeniem energii w cewce (indukcyjności)
    5.5.3. Elektroniczne układy zapłonowe z gromadzeniem energii w kondensatorze (pojemności)
    5.5.4. Sterowanie bezstykowe układów zapłonowych
    5.5.5. Przykład budowy i działania elektronicznego układu zapłonowego
    5.5.6. Elementy składowe urządzenia zapłonowego -ich budowa í działanie
    5.6. Zapłon plazmowy
    5.7. Zapłon fotochemiczny 
    5.8. Zapłon elektromagnetyczny za pomocą lasera
    5.9. Diagnostyka urządzeń obwodu zapłonu 
    6. Samochodowe systemy sterowania komputerowego 
    6.1. Wiadomości ogólne
    6.2. Rodzaje wtrysku paliwa sterowanego elektronicznie        
    6.3. Podstawowe układy wtrysku paliwa sterowanego elektronicznie.  
    6.3.1. Wiadomości ogólne
    6.3.2.Układ zasilania
    6.3.2.1. Pompa paliwowa   
    6.3.2.2. Filtr paliw 
    6.3.2.3. Tłumik pulsacji
    6.3.2.4. Regulator ciśnienia
    6.3.2.5.Wtryskiwacze
    6.3.2.6. Wtryskiwacz rozruchu zimnego silnika 
    6.3.3. Układ dolotowy
    6.3.3.1. Przepływomierz powietrza
    6.3.3.2. Przepustnica
    6.3.3.3. Zawór powietrza
    6.3.3.4. Komora mieszalnikowa i kolektor dolotowy
    6.3.4. Układ elektronicznego sterowania
    6.3.4.1. Czujnik położenia przepustnicy
    6.3.4.2. Czujnik temperatury płynu chłodzącego (wody)  
    6.3.4.3. Czujnik temperatury powietrza dolotowego
    6.3.5. Elektroniczna jednostka sterująca wtryskiem paliwa
    6.4. Elektroniczne systemy sterowania hamulcowym układem przeciwblokującym (ABS)
    6.4.1. Uwagi wstępne
    6.4.2. Zespoły elektryczne i elektroniczne systemu sterowania ABS  
    6.4.2.1. Czujnik prędkości obrotowej kół
    6.4.2.2. Sterownik hamulcowego układu przeciwblokującego ABS
    7. Obwód rozruchu 
    7.1. Rozruch silnika spalinowego 
    7.2. Silnik elektryczny prądu stałego jako rozrusznik 
    7.3. Charakterystyki elektromechaniczne rozrusznika
    7.4. Rozruszniki produkcji polskiej
    7.5. Wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na moc i moment rozrusznika
    7.6. Rozrusznik i mechanizm sprzęgający
    7.7. Rozrusznik z reduktorem 
    7.8. Rozrusznik z przekładnią planetarną
    7.9. Silnik elektryczny prądu stałego ze wzbudzeniem magnesami trwałymi jako rozrusznik  
    7.10. Urządzenia ułatwiające rozruch
    7.11. Diagnostyka urządzeń elektrycznych obwodu rozruchu
    7.11.1. Zakres pomiarów
    7.1 1.2. Metody badań i pomiarów
    8. Oświetlenie pojazdów samochodowych i sygnalizacja
    8.1. Podstawowe zadania oświetlenia pojazdów samochodowych
    8.2. Wymagania dotyczące świateł mijania i świateł drogowych
    8.3. Światła pojazdów samochodowych
    8.4. Samochodowe źródła światła   
    8.5. Konstrukcja samochodowych świateł głównych  
    8.5.1. Reflektor samochodowy
    85.2. Szyba rozpraszająca                 
    8.5.3. Budowa i zasada działania żarówki
    8.6. Budowa i zasada działania przerywaczy kierunkowskazów   
    8.6.1. Przerywacz kierunkowskazów 
    8.6.2. Elektroniczny przerywacz kierunkowskazów.   
    8.7. Budowa i zasada działania sygnalizatorów dźwiękowych.  
    8.8. Diagnostyka urządzeń oświetleniowych
    8.9. Tendencje rozwojowe w oświetleniu pojazdów samochodowych
    9. Urządzenia kontrolna-pomiarowe i pomocnicze
    9.1. Przeznaczenie i podział urządzeń kontrolno-pomiarowych
    9.2. Kontrola pracy alternatora
    9.3. Kontrola prędkości pojazdu
    9.4. Kontrola prędkości obrotowej silnika
    9.5. Kontrola pracy układu chłodzenia        
    9.6. Kontrola pracy układu ciśnienia oleju
    9.7. Kontrola ilości paliwa
    9.8. Kontrola ciśnienia w ogumieniu
    9.9. Tachograf i taksometr
    9.10. Wycieraczki o napędzie elektrycznym   
    9.11. Urządzenie sterujące pracą wycieraczek       
    9.12. Silnik elektryczny dmuchawy powietrza       
    9.13. Silnik elektryczny wentylatora chłodnicy          
    9. 14.Sprzęglo elektromagnetyczne wentylatora           .  
    9.15. Samochodowe urządzenia radiowe  
    9.15.1. Elementy przeciwzakłóceniowe  
    9.15.2. Systemyinformaqfjne
    10. Energooszczędne i ekologiczne układy napędowe pojazdów samochodowych
    10.1. Wiadomości ogólne 
    10.2.Pojazdy samochodowe o napędzie elektrycznym
    10.2.1. Elektryczne silniki napędowe
    10.2.1.1. Silniki prądu stałego szeregowe   
    10.2.1.2. Silnik prądu przemiennego indukcyjny 
    10.2.1.3. Inne rodzaje silników 
    10.2.3. Układy sterowania napędu pojazdów.         
    10.2.4. Cykle jazdy pojazdów elektrycznych         
    10.2.5. Możliwości odzysku energii w pojazdach elektrycznych   
    10.2.6. Możliwości odzysku energii w pojazdach z napędem klasycznym
    10.2.7. Przykłady samochodów o napędzie elektrycznym   
    10.3. Pojazdy samochodowe o napędzie hybrydowym elektromechanicznym
    10.3.1. Budowa i działanie hybrydowych elektromechanicznych układów napędowych
    10.3.2. Pierwotne i wtórne źródła energii.           
    10.3.2.1. Pierwotne źródła energii
    10.3.2.2. Wtórne źródła energii
    10.3.3. Cykle jazdy pojazdów-akumulacja energii  
    l0.3.3.1. Prosty cykl jazdy 
    10.3.3.2. Złożony cykl jazdy
    l0.3.4.Przykłady samochodów o napędzie hybrydowym    
    Bibliografia        .