LAKIERNICTWO SAMOCHODOWE

    Lakiernictwo samochodowe. Techniki i technologie lakierowania. Materiały lakiernicze. Lakierowanie renowacyjne. Wprowadzenie do lakiernictwa samochodowego. Nowoczesna produkcja pojazdów. Podstawowe materiały i procesy renowacyjne. Schemat technologii renowacyjnego lakierowania nadwozi. Dobór kolorów lakierów renowacyjnych. Techniki cieniowania naprawczego. Kolejność lakierowania.

    Produkt archiwalny

    Koszt wysyłki od: 7,00 zł

    • Wysyłka GRATIS

      Zrob zakupy za 275,00 zł a wysyłkę masz GRATIS

    • Dostawa do krajów EU

      Paczki wysyłamy również do krajów Unii Europejskiej

    Opis

    KSIĄŻKA LAKIERNICTWO SAMOCHODOWE 
    Techniki i technologie lakierowania. Materiały lakiernicze. Lakierowanie renowacyjne. Wprowadzenie do lakiernictwa samochodowego. Nowoczesna produkcja pojazdów. Podstawowe materiały i procesy renowacyjne. Schemat technologii renowacyjnego lakierowania nadwozi. Dobór kolorów lakierów renowacyjnych. Techniki cieniowania naprawczego. Kolejność lakierowania. Lakierownie wyrobów z tworzyw sztucznych. Wady powłok lakierowych. Podstawowe badania jakości powłok lakierowych. Konserwacja powłoki lakierowej. Zabezpieczenie antykorozyjne samochodu osobowego. Techniki paralakiernicze. Urządzenia i przyrządy do lakierowania. Pistolety natryskowe. Narzędzia i materiały do obróbki ściernej. Urządzenia do suszenia powłoki lakierowej. Urządzenia do mieszania lakierów (mieszalniki). Materiały nielakiernicze i niemetalowe.
     
    Od Autorów: 
    Autorzy niezmiennie proszą o wszelkie uwagi na temat książki i innych potrzeb czytelników w celu przygotowania kolejnych wydawnictw dotyczących dziedziny lakiernictwa samochodowego. Prosimy o sprawdzenie ważności podanych norm i przepisów, które obecnie są bardzo szybko zastępowane lub zmieniane, z uwagi na dopasowanie prawa krajowego do wymogów prawa Unii Europejskiej.
    Autor: Grażyna Sobierajska, Zbigniew Neuman
     
    Fragment książki:
    Renowacja powłoki lakierowej to: wytworzenie nowego pokrycia lakierowego lib nowej powłoki nawierzchniowej na całej powierzchni przedmiotu lub obiektu w celu uzyskania pierwotnego lub nowego efektu dekoracyjnego lub ochronnego pokrycia (powłoki) lakierowego.
     
    Odnowienia lakieru na nadwoziu pojazdu (samochodu osobowego, ciężarowego, autobusu, motocykla) dokonuje się przeważnie z powodu jego uszkodzenia w wypadku drogowym (wymagającym przed lakierowaniem naprawy blacharskiej pojazdu);a wmniejszym stopniu z powodu zwykłego zużycia, które częściej dotyczy pojazdów szynowych i samojezdnych maszyn roboczych.
     
    Karoserie i używane części z istniejącym lakierem mogą być użyte do ponownego lakierowania, gdy uszkodzonypoprzedni lakier da się odnowić technicznie (i wizualnie). 
    Zadanie to jest znacznie trudniejsze, gdy mamy do czynienia z częścią nadwozia lub tylko poszczególnymi jego elementami podlegającymi lakierowaniu. 
    Renowacja powłok jest więc zadaniem trudnym, a szczególnie trudnym, gdy chodzi o karoserię samochodu osobowego. Efektem końcowym pracy lakiernika winna być powłoka bardzo zbliżona do powłoki uzyskiwanej podczas fabrycznego lakierowania samochodów – zarówno pod względem wyglądu, własności mechanicznych, jak i trwałości w okresie eksploatacji.
     
    Renowacja powłok lakierowych odbywa się przeważnie na zmontowanych pojazdach zawierających wiele części wrażliwych na działanie wysokiej temperatury. Dlatego też stosuje się materiały lakiernicze utwardzające się w temperaturze do 80ºC.
     
    Lakierowanie renowacyjne auta w zakresie technologii, używanych materiałów i narzędzi odbiega od tego stosowanego w fabryce przy lakierowaniu nowego pojazdu. Natomiast samo lakierowanie w dużej mierze jest sztuką i zależy od wielu cech indywidualnych lakiernika.
     
    W finale całego procesu lakierowania renowacyjnego składającego się z przygotowania samochodu do renowacji, doboru materiałów lakierniczych i właściwych warunków ich nanoszenia, lakiernik jest osobą najważniejszą, od której zależy czy samochód będzie wyglądał „jak nowy”.
     
    Kup Teraz! Książka na temat lakiernictwa samochodowego - polecamy!

    Spis treści

    LAKIERNICTWO SAMOCHODOWE
     
    Spis treści:
     
    WYKAZ SKRÓTÓW I OZNACZEŃ
    WSTĘP
     
    CZĘŚĆ I. WPROWADZENIE
     
    Rozdział 1. Nazewnictwo
     
    Rozdział 2. Techniki i technologie lakierowania
    2.1. Techniki nakładania powłok lakierowych
    2.2. Technologie lakierowania
     
    Rozdiał 3. Materiały lakiernicze
    3.1. Materiały stosowane w motoryzacji
    3.2. Materiały renowacyjne i ich rynek
     
    Rozdział 4. Lakierowanie renowacyjne
    4.1. Przyczyny poddawania pojazdów lakierowaniu renowacyjnemu 
    4.1.1. Uszkodzenia powłok lakierowanych w zderzeniach drogowych 
    4.1.2. Zniszczenia powłoki lakierowej podczas eksploatacji pojazdu 
    4.1.3. Moda na kolory i inne przyczyny
    4.2. Zakres prac lakiernika
    4.3. Naprawa samochodu 
    4.3.1. Użytkownik auta staje się kliente warsztatu lakierniczego 
    4.3.2. Przymowanie samochodu do naprawy 
    4.3.3. Uwagi o wpływie naprawy blacharskiej na jakość procesu lakierowania
    4.4. Kosztorys naprawy lakierowej 
    4.5. Otoczenia w których pracuje lakiernik (warsztat lakierniczy)
     
    CZĘŚĆ II. PRODUKCJA SAMOCHODÓW
     
    Rozdział 5. Wprowadzenie do lakiernictwa samochodowego 
    5.1. Aby powstal pojazd, trzeba było wymyślic koło
    5.2. Mając koło zbudowano pojazd
    5.3. Z hipomobilu powstaje automobil
    5.4. Krótka historia kształtu nadwozi
    5.5. Zdobienia i lakierowanie nadwozi
     
    Rozdział 6. Nowoczesna produkcja pojazdów 
    6.1.zamienność części, narzędzi oraz ujednolicenie nazewnictwa i oznaczeń 
    6.1.1. Normy i jeszcze raz normy 
    6.1.2. Klasyfikacja pojazdów 
    6.1.3. Wymiary gabarytowe pojazdów 
    6.1.4. Masy własne pojazdów 
    6.1.5. Oznaczenia pojazdów, cechy identyfikacyjne 
    6.1.6. Miejsca, w których producenci pojazdów umieszczaja numery koloru fabrycznie natryśniętych lakierów
    6.2. Jakość, jakość i jeszcze raz jakość
    6.3. Praca zespołowa
    6.4. Ochrona środowiska 
    6.4.1."Czyste" procesy produkcyjne 
    6.4.2. Ekologiczny produkt
    6.5.Przykład wdrożenia zamienności części, pracy zespołowej i ochrona środowiska
     
    Rozdział 7. Podstawowe materiały i procesy renowacyjne 
    7.1. Materiały – podział ogólny 
    7.1.1. Składniki błonotwórcze 
    7.1.2. Oleje roślinne 
    7.1.3. Żywice syntetyczne 
    7.1.4. Spoiwa 
    7.1.5. Pigmenty 
    7.1.6. Barwniki 
    7.1.7. Wypełniacze 
    7.1.8. Rozpuszczalniki 
    7.1.9. Rozcieńczalniki 
    7.1.10. Utwardzacze 
    7.1.11. Plastyfikatory 
    7.1.12. Farby – grunty, podkłady, lakiery nawierzchniowe oraz szpachle 
    7.1.13. Badanie jakości powłok 
    7.1.14. Próby techniczne 
    7.1.15. Materiały pomocnicze 
    7.1.16. Pasty i płyny polerskie 
    7.1.17. Materiały ścierne 
    7.1.18. Kleje 
    7.1.19. Masy uszczelniające izolacyjne
    7.2. Podział według parametru schnięcia
    7.3. Podział według procesu renowacji 
    7.3.1. Szpachlówki 
    7.3.2. Podkłady (grunty) 
    7.3.3. Lakierowanie nawierzchniowe
     
    Rozdział 8. Schemat technologii renowacyjnego lakierowania nadwozi 
    8.1. Przygotowanie powierzchni do lakierowania
    8.2. Szlifowanie
    8.3. Szpachlowanie
    8.4. Renowacyjne zabezpieczenia antykorozyjne
    8.5. Gruntowanie i podładowanie
    8.6. Przykładowa technologia
    8.7. Lakierowanie nawierzchniowe renowacyjne – rodzaje 
    8.7.1. Powłoki z lakierów proszkowych 
    8.7.2. Lakiery wodorozcieńczalne 
    8.7.3. Lakiernicze środki pomocnicze 
    8.7.4. Lakierowanie Mercedesa „A Class”
    8.8. Wykonywanie napisów na pojazdach 
    8.8.1. Techniki nanoszenia napisów 
    8.8.2. Wykonanie napisu na pojeździe techniką lakierową 
    8.8.3. Wykonywanie napisów na opończach ( plandekach) 
    8.8.4. Malowanie pasków
     
    Rozdział 9. Dobór kolorów lakierów renowacyjnych 
    9.1. Podstawowe zagadnienia związane z teorią barwy
    9.2. Sposoby klasyfikacji kolorów w wymalowaniach renowacyjnych
    9.3. Metody doboru kolorów lakierów
    9.4. Rodzaje próbników kolorów
    9.5. Odszukiwanie koloru gdy jego opis (numer) jest znany
    9.6. Odszukiwanie koloru gdy nie znamy jego oznaczenia
    9.7. Podstawowe zasady niuansowania kolorów
    9.8. Chroma Flair – magia czy fizyka
     
    Rozdział 10. Techniki cieniowania naprawczego 
    10.1. Schemat techniki wytrącania różnicy odcieni 
    10.1.1. Lakiery pastelowe (niemetalizowane) 
    10.1.2. Lakiery metalizowane
    10.2. Dobór odcieni lakierów
     
    Rozdział 11. Kolejność lakierowania
     
    Rozdział 12. Lakierownie wyrobów z tworzyw sztucznych 
    12.1. Przygotowanie powierzchni do lakierowania
    12.2. Przyczyny występowania wad lakierowych na tworzywach sztucznych
    12.3. Dobór lakierów
     
    Rozdział 13. Wady powłok lakierowych 
    13.1. Utrata przyczepności łuszczenie się powłoki
    13.2. Zapylenie (wtrącenia)
    13.3. Pęcherzenie powłoki
    13.4. Rdza (korozja)
    13.5. Spękanie powłoki
    13.6. Plamy wodne
    13.7. Utrata połysku
    13.8. Odgotowanie powłoki
    13.9. Zacieki
    13.10. Kratery(rybie oczka)
    13.11. Wypływanie pigmentów
    13.12. Zmatowienie
    13.13. Zmiękczenie w rysach szlifierskich
    13.14. Słabe krycie
    13.15. Podnoszenie się powłoki
    13.16. Skórka pomarańczy
    13.17. Krwawienie
    13.18. Porowatość
    13.19. Marszczenie się powłoki
     
    Rozdział 14. Podstawowe badania jakości powłok lakierowych 
    14.1. Laboratoria
    14.2. Zakres i metodyka badań w laboratoriach 
    14.2.1. Ocena wyrobu w stanie płynnym 
    14.2.2. Ocena powłoki lakierowej
    14.3. Przyrządy pomiarowe
    14.4. Metody i przyrządy stosowane w lakierniach
    14.5. Normalizacja związana z lakiernictwe samochodowym w zakresie napraw 
    14.5.1. Sytuacja prawna norm krajowych 
    14.5.2. Jak znaleźć właściwą normę 
    14.5.3. Kolejność postępowania przy ocenie powłoki i obowiązujące obecnie normy
     
    Rozdział 15. 
    15.1. Mycie pojazdu
    15.2. Konserwacja powłoki lakierowej
    15.3. Konserwacja tworzyw sztucznych, gumy, skóry, drewna, i części chromowanych
     
    Rozdział 16. Zabezpieczenie antykorozyjne samochodu osobowego 
    16.1. Zabezpieczenie podwozia
    16.2. Zabezpieczenie profili zamkniętych
    16.3. Obręcze kół
    16.4. Środki ochronne do pozostałych zespołów samochodowych
     
    Rozdział 17. Techniki paralakiernicze
     
    CZĘŚĆ IV NARZĘDZIA PRACY
     
    Rozdział 18. Urządzenia i przyrządy do lakierowania 
    18.1 . Urządzenia natryskowe 
    18.1.1. Urządzenia do natrysku pneumatycznego 
    18.1.2. Urządzenia do natrysku hydrodynamicznego 
    18.1.3. Urządzenia do natrysku elektrostatycznego 
    18.1.4. Malowanie farbami proszkowymi 
    18.1.5. Metody łączone (kombinowane)
    18.2. Pojemniki z aerozolem 
    18.2.1. Posługiwanie się pojemnikiem 
    18.2.2. Sposoby lakierowania 
    18.2.3. Budowa i przechowywanie pojenika
    18.3. Pędzle 
    18.3.1. Budowa, kształty, przeznaczenie i wielkość 
    18.3.2. Malowanie pędzlem 
    18.3.3. Konserwacja i przechowywanie pędzli
     
    Rozdział 19. Pistolety natryskowe 
    19.1. Podział pistoletów natryskowych do lakierowania 
    19.1.1. Pistolety lakiernicze pracujące pod ciśnieniem sprężonego powietrza dostarczanego od sprężarki 
    19.1.2. Pistolety do natrysku elektrostatycznego
     
    Rozdział 20. Praca pistoletem natryskowym 
    20.1. Prowadzenie pistoletu
    20.2. Lakierowanie dużych powierzchni
    20.3. Lakierowanie krawędzi zewnętrznych (wypukłych)
    20.4. Lakierowanie krawędzi wewnętrznych
    20.5. Wady – efekt złego prowadzenia pistoletu
    20.6. Nastawienie pistoletu 
    20.6.1. Strumień lakieru 
    20.6.2. Kształt strumienia 
    20.6.3. Błędy strumienia – skutki na powierzchni lakierowej 
    20.6.4. Dobór dyszy 
    20.6.5. Zmiana szerokości strumienia podczas pracy 
    20.6.6. Praca pistoletem elektrostatycznym
     
    Rozdział 21. Narzędzia i materiały do obróbki ściernej 
    21.1. Narzędzia ścierne ze spojonym ścierniwem 
    21.1.1. Budowa i materiały 
    21.1.2. Oznaczenia wyrobów ściernych ziarnistych
    21.2. Narzędzia do obróbki ściernej zmechanizowanej 
    21.2.1. Elektronarzędzia 
    21.2.2. Narzędzia z napędem pneumatycznym 
    21.2.3. Stacjonarne taśmowe szlifierki do obróbki ręcznej 
    21.2.4. Dobór parametrów pracy 
    21.2.5. Dobór i bezpieczne stosowanie narzędzi
    21.3. Narzędzia ręczne
    21.4. Nowe materiały (narzędzia) ścierne 
    21.4.1. Wyroby z włókniny ściernej 
    21.4.2. Gąbki z tkanina ścierną
    21.5. Obróbka strumieniowo-ścierna 
    21.6. Polerowanie
     
    Rozdział 22. Urządzenia do suszenia powłoki lakierowej 
    22.1. Kabiny lakierniczo- suszące 
    22.1.1. Zasada działania kabiny lakierniczo-suszącej 
    22.1.2. Budowa kabiny 
    22.1.3. Technologiczne zastosowanie kabin 
    22.1.4. Przepływ powietrza, jego filtrowanie, a jakość lakierowania
    22.2. Promienniki 
    22.2.1. Zasada działania i budowa 
    22.2.2. Łączenie lamp w zespół 
    22.2.3. Ekonomia stosowania 
    22.2.4. Uwagi praktyczne
    22.3. Grzejniki żarowe, lampy elektryczne 
    22.4. Suszarki do bazy wodnej 
    22.5. Suszenie elektronami i radioaktywnością
     
    Rozdział 23. Sprężarki 
    23.1. Podział sprężarek i ich parametry pracy 
    23.2. Sprężarki tłokowe 
    23.3. Sprężarki śrubowe 
    23.4. Sprężone powietrze do celów lakierowych
     
    Rozdział 24. Urządzenia do mieszania lakierów (mieszalniki)
     
    Rozdział 25. Inne urządzenia pomocnicze 
    25.1. Myjki do pistoletów lakierowych 
    25.2. Kabiny natryskowe 
    25.3. Ramiona 
    25.4. Urządzenia odpylające 
    25.5. Pozostałe
     
    Rozdział 26. Materiały do zabezpieczenia pojazdu podczas lakierowania 
    26.1. Papier do okrywania nadwozi 
    26.2. Taśma klejąca (samoprzylepna) 
    26.3. Pokrowce lakiernicze 
    26.4. Taśma podnosząca uszczelki gumowe 
    26.5. Taśma do zabezpieczenia szyb wklejonych 
    26.6. Inne
     
    Rozdział 27. Pomieszczenia do pracy 
    27.1. Pomieszczenia do pracy 
    27.2. Pomieszczenia do składowania i przygotowania lakierów
     
    CZĘŚĆ V. MATERIAŁOZNASTWO NIELAKIERNICZE I NIEMETALOWE
     
    Rozdział 28. Materiały nielakiernicze i niemetalowe 
    28.1. Powietrze 
    28.2. Woda 
    28.3. Drewno 
    28.4. Guma 
    28.5. Szkło 
    28.6. Gazy techniczne 
    28.7. Szczeliwa 
    28.8. Kwasy 
    28.9. Paliwa 
    28.10. Oleje i smary 
    28.11. Kleje 
    28.12. Skóra 
    28.13. Tkaniny techniczne 
    28.14. Tworzywa sztuczne 
    28.15. Inne
     
    Rozdział 29. Rozpoznawanie materiałów lakierowych i z tworzyw sztucznych
     
    CZĘŚĆ VI. BEZPIECZEŃSTWO PRACY, KONTROLA, ŚRODOWISKO
     
    Rozdział 30. Prawo pracy i ubezpieczenia pracowników 
    30.1. Prawo pracy
    30.2. Ubezpieczenie społeczne 
    30.2.1. System obecny 
    30.2.2. System zreformowany
    30.3. Ubezpieczenia od wypadków przy pracy i w drodze do niej
    30.4. Inne ubezpieczenia
     
    Rozdział 31. Bezpieczeństwo i higiena pracy 
    31.1. Lakiernia i zagrożenia w niej występujące 
    31.1.1. Co nazywamy lakiernią? 
    31.1.2. Co nam grozi w lakierniach?
    31.2. Substancje toksyczne i szkodliwe 
    31.2.1. Objawy działania i przeciwdziałanie
    31.3. Czynniki pylące 
    31.3.1. Objawy działania i przeciwdziałania
    31.4. Promieniowanie podczerwone
    31.5. Działanie prądu elektrycznego
    31.6. Oddziaływanie narzędzi pneumatycznych
    31.7. Działanie substancji żrących
    31.8. Ochrona indywidualna przed nadmiernym działaniem czynników szkodliwych 
    31.8.1. Sprzęt ochrony indywidualnej 
    31.8.2. Odzież i obuwie ochronne
    31.9. Dźwiganie przedmiotów
    31.10. Barwy i znaki bezpieczeństwa 
    31.10.1. Barwy bezpieczeństwa 
    31.10.2. Znaki bezpieczeństwa
     
    Rozdział 32. Ochrona przeciwpożarowa w lakierniach
     
    Rozdział 33. Eksploatacja urządzeń technicznych 
    33.1. Urządzenia poddozorowe
    33.2. Dokumentacja maszyny / urządzenia
     
    Rozdział 34. Ochrona środowiska 
    34.1. Postęp cywilizacyjny a degradacja środowiska naturalnego
    34.2. Emisja lotnych substancji organicznych do atmosfery
    34.3. Lakiery na bazach wodorozcieńczalnych
    34.4. Pistolety HVLP 
    34.5. Kabiny lakiernicze 
    34.6. Utylizacja zużytych filtrów 
    34.7. Zbieranie resztek materiałów lakierowych 
    34.8. Oznakowanie produktów chemicznych
     
    Rozdział 35. Urzędy sprawujące funkcje nadzorcze 
    35.1. Państwowa Inspekcja Pracy (PIP) 
    35.2. Państwowa Inspekcja Sanitarna (SANEPID) 
    35.3. Urząd Nadzoru Technicznego (UDT) 
    35.4. Państwowa Straż Pożarna (PSP) 
    35.5. Państwowa Inspekcja Ochrony Środowiska (PIOŚ)
    35.6. Inne urzędy
     
    Rozdział 36. Rzeczoznawcy samochodowi
     
    CZĘŚĆ VII. SZKOLENIE LAKIERNIKÓW
     
    Rozdział 37. Szkolnictwo zawodowe 
    37.1. Szkolnictwo państwowe 
    37.2. Szkolnictwo niepaństwowe
     
    Rozdział 38. Szkolenie pozaszkolne 
    38.1. Wojewódzkie Zakłady Doskonalenia Zawodowego (WZDZ)
    38.2. Izby Rzemieślnicze. Cechy 
    38.3. Inne placówki oświatowe 
    38.4. Przykłady pytań (na egzaminach mistrzowskich) 
    38.5. W centrach szkoleniowych producentów lakierów renowacyjnych 
    38.5.1. W centrach subregionalnych 
    38.5.2. W centrach regionalnych lub krajowych 
    38.6. Dokształcenie w firmach produkujących środki transportu
     
    DODATKI
     
    Dodatek 1. 
    D1.1. Słowniczek podstawowych terminów używanych w lakiernictwie 
    D1.2. Zamówienie i informacje o Polskich Normach
    Dodatek 2. 
    D2.1. Przykładowy opis wyrobu lakierniczego 
    D2.2. Przykłady oznaczeń wyrobów lakierniczych wg. PKWiU, PCN, SWW, PRODCOM 
    D2.3. Systematyczny Wykaz Wyrobów (SWW)
    Dodatek 3. 
    D3.1. Standardy wtyków szybkozłącza pneumatycznego 
    Dodatek 4. 
    D4.1. Piktogramy używane w lakiernictwie 
    D4.2. BHP – znaki nakazu i zakazu, informacyjne, ostrzegawcze 
    D4.3. Przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy
    WYKAZ FIRM, których materiały z prospektów reklamowych wykorzystano jako ilustracje
    LITERATURA
    NOTA O AUTORACH