PODSTAWY REKONSTRUKCJI WYPADKÓW DROGOWYCH. POJAZDY SAMOCHODOWE

    Podstawy rekonstrukcji wypadków. Charakterystyka wypadków drogowych. Przebieg wypadku drogowego. Mechanika ruchu samochodu w sytuacjach krytycznych. Zasady opisu miejsca wypadku drogowego. Proces hamowania i jego rekonstrukcja. Elementy mechaniki zderzenia. Zderzenie samochodu z pieszym. Analiza czasowo-przestrzenna wypadku drogowego. Analiza wypadków drogowych w warunkach ograniczonej widoczności.

    Dostępna ilość:

    Realizacja zamówienia:

    Wysyłka w ciągu 24h

    Cena: 75,00 zł

    Dodaj do ulubionych

    Koszt wysyłki od: 7,00 zł

    • Wysyłka GRATIS

      Zrob zakupy za 275,00 zł a wysyłkę masz GRATIS

    • Dostawa do krajów EU

      Paczki wysyłamy również do krajów Unii Europejskiej

    Opis

    PODSTAWY REKONSTRUKCJI WYPADKÓW DROGOWYCH.
    Przebieg wypadku drogowego. Mechanika ruchu samochodu w sytuacjach krytycznych. Zasady opisu miejsca wypadku drogowego. Proces hamowania i jego rekonstrukcja. Elementy mechaniki zderzenia. Zderzenie samochodu z pieszym. Analiza czasowo-przestrzenna wypadku drogowego. Analiza wypadków drogowych w warunkach ograniczonej widoczności.

    Podręcznik akademicki poświęcony rekonstrukcji wypadków drogowych. Opisano podstawy mechaniki ruchu samochodu w sytuacjach krytycznych oraz przebieg i charakterystykę wypadku drogowego, ze szczególnym uwzględnieniem procesów hamowania, wywracania i zderzenia (także z pieszym). Przedstawiono najważniejsze zagadnienia z zakresu medycyny wypadkowej i biomechaniki. Podano zasady opracowywania opisu i dokumentacji miejsca wypadku. Zaprezentowano stosowane metody analizy jego przebiegu (obliczeniowe, graficzne i wspomagane komputerowo), ilustrując wykład konkretnymi przykładami z praktyki sądowej.

    Odbiorcy książki:
    Studenci kierunków samochodowych i transportowych wyższych uczelni technicznych, rzeczoznawcy, biegli sądowi, funkcjonariusze wydziałów ruchu drogowego Policji, prokuratorzy, pracownicy firm ubezpieczeniowych.

    Przebieg wypadku drogowego

    1.System człowiek-pojazd-otoczenie 
    2 Proces narastania zagrożenia w sytuacji krytycznej 
    3 Fazy wypadku drogowego 
    4 Przebieg typowych wypadków drogowych 

    • Zderzenie samochodów 
    • Potrącenie pieszego 
    • Zderzenie pojazdu jednośladowego z samochodem 

     

    5. Kompatybilność pojazdów a przebieg zderzenia 

    Spis treści

    Spis treści:
    Wykaz ważniejszych oznaczeń 

    Przedmowa 
    Rozdział 1. Ogólna charakterystyka wypadków drogowych
    1.1. Pojęcia i określenia
    1.2. Klasyfikacja zderzeń 
    1.3. Statystyka wypadków drogowych i ich przyczyn 

    Rozdział 2. Przebieg wypadku drogowego
    2.1. System człowiek-pojazd-otoczenie 
    2.2. Proces narastania zagrożenia w sytuacji krytycznej 
    2.3. Fazy wypadku drogowego 
    2.4. Przebieg typowych wypadków drogowych 

    • Zderzenie samochodów 
    • Potrącenie pieszego 
    • Zderzenie pojazdu jednośladowego z samochodem 

    2.5. Kompatybilność pojazdów a przebieg zderzenia 

    Rozdział 3. Mechanika ruchu samochodu w sytuacjach krytycznych
    3.1. Koło jezdne samochodu 
    3.1.1. Podstawowe informacje techniczne o oponach 
    3.1.2. Poślizg koła
    3.1.3. Siły i momenty działające na koło samochodu 
    3.1.4. Opór toczenia 
    3.1.5. Ogólna charakterystyka przyczepności 
    3.1.6. Przyczepność na mokrej nawierzchni. Aquaplaning 
    3.2. Siły oporu ruchu pojazdów 
    3.3. Napędzanie 
    3.3.1. Wyznaczanie prędkości jazdy i siły napędowej. Przełożenie 
    3.3.2. Równanie ruchu samochodu 
    3.3.3. Bilans mocy podczas napędzania 
    3.4. Ruch swobodny samochodu 
    3.5. Nacisk kół na drogę. Reakcje normalne
    3.6. Rozpędzanie i właściwości trakcyjne 
    3.6.1. Charakterystyka trakcyjna i zapas siły napędowej
    3.6.2. Maksymalne przyspieszenie osiągane podczas rozpędzania 
    3.7. Hamowanie 
    3.7.1. Siły działające na pojazd podczas hamowania 
    3.7.2. Maksymalna siła hamowania. Hamowanie a przyczepność kół do drogi 
    3.7.3. Przebieg hamowania. Długość drogi hamowania i zatrzymania 
    3.8. Ruch krzywoliniowy
    3.8.1. Promień skrętu 
    3.8.2. Boczne znoszenie ogumienia i jego wpływ na krzywoliniowy ruch pojazdu
    3.8.3. Nadsterowność i podsterowność pojazdu
    3.9. Zarzucenie samochodu i osi jezdnych
    3.9.1. Wyznaczenie wartości prędkości granicznej
    3.9.2. Wpływ nachylenia łuku drogi na prędkość graniczną
    Rozdział 4. Zasady opisu miejsca wypadku drogowego
    4.1. Oględziny i opis miejsca wypadku 
    4.1.1. Uwagi ogólne 
    4.1.2. Ślady na miejscu wypadku 
    4.1.3. Ślady kół 
    4.1.4. Zarysowania nawierzchni
    4.1.5. Obszary rozrzutu odłamków 
    4.2. Pomiary na miejscu wypadku i wykonanie szkicu 
    4.2.1. Uwagi ogólne 
    4.2.2. Punkty i linie bazowe 
    4.2.3. Pozycja pojazdu 
    4.2.4. Pomiar śladów prostoliniowych 
    4.2.5. Pomiar śladów krzywoliniowych 
    4.2.6. Pomiar krzywizny jezdni 
    4.2.7. Pomiar kąta nachylenia jezdni 
    4.3. Uwagi końcowe 
    Rozdział 5. Dokumentacja fotograficzna. Fotogrametria
    5.1. Optyka kamery fotograficznej 
    5.2. Dokumentacja fotograficzna 
    5.2.1. Uwagi ogólne 
    5.2.2. Czynności wstępne na miejscu wypadku przed przystąpieniem do fotografowania 
    5.2.3. Informacje na temat kamery oraz zdjęcia źródłowe 
    5.2.4. Widoki sytuacyjne z dalszej odległości
    5.2.5. Widoki ogólne miejsca wypadku 
    5.2.6. Widoki szczegółowe 
    5.2.7. Położenia powypadkowe pojazdów  pozycje końcowe ofiar wypadku 
    5.2.8. Uszkodzenia i odkształcenia pojazdów 
    5.2.9. Widok z miejsca kierowcy 
    5.2.10. Zdjęcia nocne 
    5.3. Rzut środkowy i rzut równoległy prostokątny 
    5.4. Fotogrametria 
    5.4.1. Uwagi ogólne 
    5.4.2. Metoda siatki 
    5.4.3. Metoda restytucji koła głębokości 
    Rozdział 6. Proces hamowania i jego rekonstrukcja
    6.1. Wiadomości wstępne 
    6.2. Hamowanie w ruchu prostoliniowym 
    6.2.1. Zachowanie prostoliniowego toru podczas hamowania 
    6.2.2. Wyznaczanie długości śladów hamowania 
    6.3. Ocena prędkości początkowej na podstawie śladów hamowania 
    6.3.1. Nawierzchnia jednorodna 
    6.3.2. Nawierzchnia o zróżnicowanej przyczepności 
    6.4. Hamowanie w krzywoliniowym ruchu samochodu 
    6.4.1. Wyznaczanie toru ruchu 
    6.4.2. Obliczenie prędkości jazdy 
    6.4.3. Obliczenia z wykorzystaniem współczynników korekcyjnych 
    6.5. Hamowanie z niesprawnym układem hamulcowym 
    6.5.1. Hamowanie jednej osi kół w samochodzie dwuosiowym 
    6.5.2. Hamowanie z wykorzystaniem jednego obwodu układu krzyżowego (diagonalnego) 
    6.6. Hamowanie z układem ABS 
    6.7. Hamowanie silnikiem 
    Rozdział 7. Proces wywracania samochodu
    7.1. Obliczenie prędkości maksymalnej na łuku drogi 
    7.2. Obliczenia z uwzględnieniem elastyczności zawieszenia 
    7.3. Stan równowagi nietrwałej przy wywracaniu. Prędkość krytyczna 
    7.4. Typowe odkształcenia nadwozia w procesie wywracania
    Rozdział 8. Elementy mechaniki zderzenia
    8.1. Podstawowe pojęcia i równania mechaniki 
    8.2. Podstawowe pojęcia mechaniki zderzenia ciał 
    8.3. Zderzenie centralne i mimośrodkowe 
    8.4. Ciała gładkie i szorstkie 
    8.5. Zasada zachowania pędu i krętu 
    8.6. Współczynnik restytucji 
    8.7. Energia w układzie zderzających się ciał 
    Rozdział 9. Analiza procesu zderzenia samochodów
    9.1. Wiadomości wstępne 
    9.2. Model matematyczny zderzenia dwóch samochodów. Równania pędu i krętu 
    9.3. Oszacowanie masowego momentu bezwładności 
    9.4. Oszacowanie współczynnika restytucji 
    9.5. Model matematyczny zderzenia dwóch samochodów. Zapis macierzowy 
    9.6. Metody energetyczne analizy zderzeń samochodów 
    9.6.1. Uwagi ogólne 
    9.6.2. Charakterystyki sztywności nadwozia 
    9.6.3. Metoda Campbe11a 
    9.6.4. Rozwinięcie metody Campbe11a. Pojęcia pomocnicze 
    9.6.5. Siatki energetyczne 
    9.6.6. Metoda McHenry'ego 
    9.7. Korekta obliczonych prędkości w rekonstrukcji wypadku drogowego 
    9.8. Problem zmiany prędkości w analizie zderzenia samochodów 
    9.8.1. Uwagi ogólne 
    9.8.2. Definicje zmiany prędkości samochodów w fazie zderzenia 
    9.8.3. Zmiana prędkości samochodów w zderzeniu czołowym 
    Rozdział 10. Zderzenie samochodu z pieszym
    10.1. Wpływ różnych czynników na bezpieczeństwo pieszego 
    10.2. Rekonstrukcja wypadku drogowego z udziałem pieszych 
    10.3. Fazy wypadku z udziałem pieszych 
    10.4. Konstrukcja przedniej części nadwozia 
    10.5. Klasyfikacja nadwozi 
    10.6. Trajektorie pieszego w fazie lotu 
    10.7. Rozwinięcie pieszego 
    10.8. Sunięcie pieszego 
    10.9. Prędkość kolizyjna samochodu a prędkość odrzutu pieszego 
    10.10. Modele matematyczne 
    10.10.1. Uwagi ogólne 
    10.10.2. Modele o postaci sOD = f(v) 
    10.10.3. Modele o postaci v = f(sOD) 
    Rozdział 11. Medycyna wypadkowa i biomechanik
    11.1. Wiadomości wstępne 
    11.2. Charakterystyczne cechy ciała ludzkiego 
    11.3. Typologia i stopień natężenia obrażeń w niektórych rodzajach wypadków 
    11.4. Odporność ciała na urazy 
    11.5. Obrażenia szyjnego odcinka kręgosłupa "Whiplash" 
    11.6. Manekiny i komputerowe modelowanie ludzi 
    Rozdział 12. Analiza czasowo-przestrzenna wypadku drogowego
    12.1. Wiadomości wstępne 
    12.2. Formy analizy czasowo-przestrzennej 
    12.2.1. Uwagi ogólne 
    12.2.2. Analiza czasowo-przestrzenna w formie analitycznej 
    12.2.3. Analiza czasowo-przestrzenna w formie graficznej 
    12.3. Uniknięcie potrącenia (najechania) 
    12.3.1. Uwagi ogólne 
    12.3.2. Uniknięcie potrącenia - ujęcie analityczne
    12.3.3. Uniknięcie potrącenia - interpretacja geometryczna 
    12.4. Uniknięcie najechania poprzez omijanie 
    12.5. Czas reakcji kierowcy 
    12.6. Prędkość ruchu pieszych 
    Rozdział 13. Urządzenia rejestrujące ruch pojazdów
    13.1. Wiadomości wstępne 
    13.2. Tachografy mechaniczne 
    13.2.1. Uwagi ogólne 
    13.2.2. Tolerancje przy zapisie na karcie tachografu 
    13.2.3. Zapis z karty tachografu w sytuacji szczególnej 
    13.3. Tachografy cyfrowe 
    13.4. Inne urządzenia rejestrujące, "czarne skrzynki" 
    Rozdział 14. Programy komputerowe wspomagające proces rekonstrukcji
    14.1. Wiadomości wstępne 
    14.2. Programy rysunkowe 
    14.3. Programy fotogrametryczne 
    14.3.1. PC-Rect 
    14.3.2. PhotoModeler 
    14.4. Programy kalkulacyjne 
    14.4.1. CRASH3
    14.4.2. Rec-Tec 
    14.4.3. Drive3 
    14.4.4. RWD 
    14.4.5. Programy do analizy widoczności w warunkach jazdy nocnej 
    14.5. Programy wspomagające analizę czasowo-przestrzenną 
    14.5.1. Titan 
    14.5.2. Slibar+ 
    14.6. Programy symulacyjne 
    14.6.1 Uwagi ogólne 
    14.6.2. SMAC 
    14.6.3. CARAT 
    14.6.4. V-SIM 
    14.6.5. Virtual CRASH 
    14.6.6. PC-Crash 
    14.6.7. HVE 
    Rozdział 15. Ocena wiarygodności procesu rekonstrukcji
    15.1. Wiadomości wstępne 
    15.2. Część rekonstrukcyjna ekspertyzy 
    15.3. Część ocenna ekspertyzy 
    15.4. Opinie wersyjne 
    15.5 Rzetelność prac rekonstrukcyjnych 
    15.6. Taktyka rekonstrukcji zdarzenia 
    Rozdział 16. Analiza wypadków drogowych w warunkach ograniczonej widoczności
    16.1. Podstawy widoczności i zauważania 
    16.2. Podstawowe jednostki i zależności świetlne, podstawy dostrzegania 
    16.3. Uproszczone sposoby wyznaczania zasięgu widoczności w światłach mijania 
    16.4. Zasady opiniowania wypadków drogowych w warunkach nocnych 
    16.5. Widoczność na łuku drogi 
    Załączniki
    Z1. Podstawy oceny niepewności w obliczeniach związanych z rekonstrukcją wypadku drogowego 
    Z1.1. Błąd pomiaru bezpośredniego 
    Z1.2. Błąd a niepewność pomiaru 
    Z1.3. Parametry zmiennej losowej Xi 
    Z1.4. Niepewność pomiaru pośredniego 
    Z1.5. Szacowanie niepewności wielkości wejściowych 
    Z2. Protokół oględzin miejsca wypadku drogowego 
    Z3. Przykład akt z postępowania sądowego 
    Bibliografia

    Zapytaj o ten produkt

    Przepisz kod z obrazka

    weryfikator