BEZPIECZEŃSTWO RUCHU MIEJSKIEGO

    Bezpieczeństwo ruchu miejskiego to książka poruszająca tematy: gromadzenia danych o zdarzeniach drogowych, oceny stanu zagrożenia w ruchu drogowym na podstawie statystyk zdarzeń drogowych. Opis przyczyn zdarzeń drogowych. Sposoby kształtowania bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zarządzanie prędkością. Najczęstsze wady infrastruktury drogowej.

    Produkt archiwalny

    Koszt wysyłki od: 7,00 zł

    • Wysyłka GRATIS

      Zrob zakupy za 275,00 zł a wysyłkę masz GRATIS

    • Dostawa do krajów EU

      Paczki wysyłamy również do krajów Unii Europejskiej

    Opis

    BEZPIECZEŃSTWO RUCHU MIEJSKIEGO (wydanie 1 - dodruk)
    Gromadzenie danych o zdarzeniach drogowych. Ocena stanu zagrożenia w ruchu drogowym dokonywana na podstawie statystyk zdarzeń drogowych. Podstawowe przyczyny zdarzeń drogowych. Zarządzanie prędkością. Najczęstsze wady infrastruktury drogowej.

    W książce pt. Bezpieczeństwo ruchu miejskiego, przedstawiono procedury i przykłady ocen zagrożenia w ruchu drogowym, od ogólnych do bardzo szczegółowych, dotyczące miejsc niebezpiecznych na sieci drogowej miasta. Przedstawiono także procedury i przykłady badania efektywności przebudowy elementów sieci drogowych, których zakładanym celem była poprawa stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz opisano typowe wady infrastruktury drogowej z punktu widzenia zagrożenia bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego.

    Książka jest przeznaczona dla inżynierów specjalności drogowej i transportowej, zajmujących się poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce, a także dla studentów ww. specjalności.

    Spis treści:

    Przedmowa /7

    1. Wprowadzenie /9
    1.1 Wady sieci drogowych polskich miast /9
    1.2 Niedocenianie wpływu środowiska drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego /10
    1.3 Konieczność działań systemowych /12

    2. Gromadzenie danych o zdarzeniach drogowych /14
    2.1 Zagrożenie w ruchu drogowym /14
    2.2 Potrzeba gromadzenia danych o zdarzeniach drogowych oraz rodzaje baz danych /19
    2.3 Źródła danych o zdarzeniach drogowych /23
    2.4 Komplementarny system gromadzenia danych o zdarzeniach drogowych – WZDR /30

    3. Oceny stanu zagrożenia w ruchu drogowym dokonywane na podstawie statystyk zdarzeń drogowych /42
    3.1 Ocena stanu zagrożenia w ruchu drogowym odniesiona do całego miasta 
    3.2 Ocena stanu zagrożenia w ruchu drogowym w rejonach komunikacyjnych miasta /53
    3.3 Ocena stanu zagrożenia w ruchu drogowym na poszczególnych elementach sieci drogowej /59
    3.4 Wybór miejsc niebezpiecznych /65
    3.5 Szczegółowa ocena miejsc niebezpiecznych /73
    3.6 Ocena efektywności podejmowanych działań w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego /78

    4. Podstawowe przyczyny zdarzeń drogowych /85
    4.1 Struktura przyczyn zdarzeń drogowych / 85
    4.2 Użytkownik drogi /90
    4.3 Środowisko drogi /94
    4.4 Prędkość /100

    5. Sposoby kształtowania bezpieczeństwa ruchu drogowego /110
    5.1 Pojazd /110
    5.2 Użytkownik drogi /113
    5.3 Środowisko drogi /116
    5.4 Przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów /119
    5.5 Skrzyżowania /132
    5.6 Odcinki międzywęzłowe /148
    5.7 Pasywne i aktywne urządzenia bezpieczeństwa /154

    6. Zarządzanie prędkością  /158
    6.1 Sposoby zarządzania prędkością  /158
    6.2 Prędkość miarodajna i eksploatacyjna /162
    6.3 Komunikacyjne strefy prędkości /168
    6.4 Środki prawne służące do zarządzania prędkością /174
    6.5 Środki spowalniające ruch poprzez oddziaływanie na psychikę kierowców /177
    6.6 Środki fizycznie zmuszające kierowców do zmniejszenia prędkości na odcinkach ulic /191
    6.7 Środki fizycznie zmuszające kierowców do zmniejszenia prędkości na skrzyżowaniach /205
    6.8 Warunki wdrażania środków spowalniających ruch /224

    7. Najczęstsze wady infrastruktury drogowej /239
    7.1 Wady infrastruktury drogowej z punktu widzenia pieszych /239
    7.2 Skrzyżowania zwykłe i skanalizowane /259
    7.3 Skrzyżowania z wyspą centralną /273
    7.4 Lokalizacja obiektów o znacznym potencjale ruchotwórczym /282

    8. Studium poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego /288
    8.1 Pierwszy przykład – zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniu skanalizowanym /288
    8.2 Drugi przykład – przebudowa skrzyżowania skanalizowanego /298
    8.3 Trzeci przykład – przebudowa skrzyżowania częściowo skanalizowanego z sygnalizacją świetlną  /310

    9. Analiza efektywności działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego  /323
    9.1 Pierwszy przykład – zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniu z ruchem okrężnym i z sygnalizacją świetlną /323
    9.2 Drugi przykład – zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniu wielowlotowym z sygnalizacją świetlną  /330

    Literatura  /338

    Informacja dodatkowa:
    2 października 2006 roku została przyznana pracownikom Katedry Budownictwa Drogowego Akademii Techniczno-Rolniczej w Bydgoszczy nagroda zespołowa Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, między innymi za książkę Bezpieczeństwo ruchu miejskiego.

    W czerwcu 2006 roku za opracowanie podręcznika Bezpieczeństwo ruchu miejskiego oraz prace badawcze i wydawnictwa naukowe związane z poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego zespół Katedry Budownictwa Drogowego pod kierunkiem prof. dr hab. inż. Tomasza Szczuraszka w składzie: dr inż. Grzegorz Bedyn, dr inż. Jacek Chmielewski, dr inż. Jan Kempa otrzymał Nagrodę "Polskie drogi' XXI".

    Książka i podręcznik na temat bezpieczeństwa ruchu miejskiego - polecamy!

    Spis treści