PODSTAWY AERODYNAMIKI POJAZDÓW

    Podręcznik akademicki z zakresu aerodynamiki samochodów osobowych, ciężarowych, autobusów, motocykli i pociągów. Podstawy teoretyczne aerodynamiki przepływów, ze szczególnym uwzględnieniem ruchu bryły w pobliżu ziemi, sił i momentów działających na pojazd w ruchu. Wpływ sił aerodynamicznych na konstrukcję, właściwości ruchowe i osiągi pojazdów.

    Produkt archiwalny

    Koszt wysyłki od: 7,00 zł

    • Wysyłka GRATIS

      Zrob zakupy za 275,00 zł a wysyłkę masz GRATIS

    • Dostawa do krajów EU

      Paczki wysyłamy również do krajów Unii Europejskiej

    Opis

    PODSTAWY AERODYNAMIKI POJAZDÓW

    Podręcznik akademicki z zakresu aerodynamiki samochodów osobowych, ciężarowych, autobusów, motocykli i pociągów. Podstawy teoretyczne aerodynamiki przepływów, ze szczególnym uwzględnieniem ruchu bryły w pobliżu ziemi, sił i momentów działających na pojazd w ruchu. Wpływ sił aerodynamicznych na konstrukcję, właściwości ruchowe i osiągi pojazdów.

    Kup Teraz! Książka i podręcznik na temat aerodynamiki pojazdów - polecamy!

    Spis treści

    Spis treści:

    Od Autora

    1. Wstęp.

    2. Historia rozwoju aerodynamiki pojazdów
    2.1. Uwagi ogólne
    2.2. Wiodące konstrukcje w historii samochodów osobowych
    2.3. Wiodące konstrukcje w historii samochodów wyścigowych
    2.4. Historia aerodynamicznych badań pojazdów w Polsce

    3. Podstawowe wiadomości o przepływach
    3.1. Uwagi ogólne
    3.2. Równanie Bernoulliego
    3.3. Warstwa przyścienna
    3.4. Wiry

    4. Siły i momenty działające na pojazd
    4.1. Układ odniesienia
    4.2. Opór aerodynamiczny
    4.3. Opór indukowany
    4.4. Siła nośna
    4.5. Opory dodatkowe
    4.6. Możliwości zmniejszenia oporów aerodynamicznych
    4.7. Podstawowe formy geometryczne i struktury opływu nadwozi

    5. Wpływ zjawisk aerodynamicznych na ekonomiczność, osiągi i prowadzenie pojazdów
    5.1. Zużycie paliwa, moc i opory ruchu
    5.2. Opór techniczny opon
    5.3. Obciążenie opony

    6. Aerodynamika samochodów osobowych
    6.1. Nadwozia trójbryłowe
    6.2. Nadwozia dwubryłowe
    6.3. Nadwozia jednobryłowe
    6.4. Nadwozia otwarte
    6.5. Kształtowanie spodniej części nadwozia

    7. Aerodynamika samochodów użytkowych
    7.1. Czynniki ekonomiczne
    7.2. Historia rozwoju form pojazdów użytkowych
    7.3. Samochody dostawcze
    7.4. Pojazdy rolnicze
    7.5. Samochody ciężarowe
    7.6. Autobusy

    8. Aerodynamika samochodów wyścigowych i innych pojazdów o wysokich osiągach
    8.1. Pojazdy z odkrytymi kołami
    8.2. Wytwarzanie aerodynamicznej siły docisku
    8.3. Efekt przyziemny
    8.4. Samochody z zakrytymi kołami
    8.5. Samochody prototypowe
    8.6. Dopasowanie charakterystyki pojazdu do typu toru
    8.7. Samochody sportowe
    8.8. Siła docisku a bezpieczeństwo
    8.9. Podsumowanie

    9. Aerodynamika motocykli

    10. Aerodynamika pojazdów szynowych

    11. Pojazdy studialne

    12. Elementy dodatkowe montowane do nadwozia
    12.1. Spoilery
    12.2. Nakładki przedłużające
    12.3. Szczątkowe płaty
    12.4. Dodatkowe wloty

    13. Wpływ sił aerodynamicznych na własności dynamiczne pojazdów
    13.1. Uwagi ogólne
    13.2. Stateczność kierunkowa
    13.3. Niestabilność podłużna
    13.4. Maksymalna prędkość pokonywania zakrętów
    13.5. Rozpędzenie
    13.6. Hamowanie na prostej
    13.7. Hamowanie na zakręcie
    13.8. Wpływ bocznego wiatru na zachowanie się samochodu
    13.9. Ruchome elementy aerodynamiczne
    13.10. Pojazdy na drodze i torze

    14. Wpływ aerodynamiki na widoczność drogi i samochodu
    14.1. Osiadanie zabrudzeń
    14.2. Ruch wody podczas jazdy w deszczu
    14.3. Światła drogowe i pozycyjne

    15. Przepływy wewnętrzne
    15.1. Odświeżanie powietrza
    15.2. Wloty i wyloty powietrza do wentylacji
    15.3. Ogrzewanie
    15.4. Chłodzenie przez nawiew
    15.5. Wilgotność
    15.6. Klimatyzacja

    16. Aerodynamika i hałas
    16.1. Widmo dźwięku
    16.2. Hałas odczuwalny przez przechodniów
    16.3. Problemy hałasu wewnętrznego
    16.4. Mechanizm hałasu aerodynamicznego
    16.5. Hałas warstwy przyściennej
    16.6. Tony ostrzowe
    16.7. Tony dyskretne wywołane występowaniem ścieżki wirowej
    16.8. Hałas spowodowany nieszczelnością
    16.9. Hałas wywołany opływem wnęki
    16.10. Infradźwięki
    16.11. Akustyka wnętrza pojazdu

    17. Wpływ aerodynamiki na układ chłodzenia silnika i pracę urządzeń dodatkowych
    17.1. Układ chłodzenia silnika
    17.2. Układy dolotowe silnika
    17.3. Doładowanie silników
    17.4. Układy wylotowe silników

    18. Badania w tunelach aerodynamicznych
    18.1. Typ tuneli aerodynamicznych
    18.2. Metody symulacji wpływu ziemi
    18.3. Sposób mocowania modelu
    18.4. Jakość strumienia w przestrzeni pomiarowej
    18.5. Poprawki tunelowe

    19. Metody badań
    19.1. Pomiar sił aerodynamicznych
    19.2. Wizualizacja przepływu
    19.3. Pomiary rozkładów ciśnień
    19.4. Pomiary lokalnych prędkości przepływu

    20. Symulacje numeryczne
    20.1. Uwagi ogólne
    20.2. Metody stosowane w obliczeniach opływu samochodu
    20.3. Pakiety programów do ogólnych zastosowań
    20.4. Problemy występujące w obliczeniach
    20.5. Ocena zgodności z doświadczeniem
    20.6. Porównanie kosztów obliczeń i badań tunelowych

    Załącznik
    Wartości współczynników oporu i powierzchni czołowej wybranych modeli samochodów.

    Literatura.