AUTOELEKTRO 172 (schemat elektryczny: Citroen Berlingo B9 roczniki 2004-2008)

    UKŁADY ELEKTRYCZNE SAMOCHODU CITROEN BERLINGO (B9) Silniki benzynowe i Diesla (rocznik 2004-2008) w miesięczniku AutoElektro nr 172 luty 2015 miesięcznik kierowany przede wszystkim do warsztatów i serwisów samochodowych. Oprócz układu elektrycznego Citroena Berlingo (B9) w nr 172:Rady od Profesjonalistów, nowości na rynku i dział opisujący techniczne zagadnienia. Artykuły szkoleniowe prezentowane są przez grono niekwestionowanych autorytetów w dziedzinie elektroniki samochodowej

    Produkt archiwalny

    Koszt wysyłki od: 7,00 zł

    • Wysyłka GRATIS

      Zrob zakupy za 275,00 zł a wysyłkę masz GRATIS

    • Dostawa do krajów EU

      Paczki wysyłamy również do krajów Unii Europejskiej

    Opis


    UKŁADY ELEKTRYCZNE SAMOCHODU CITROEN BERLINGO (B9) Silniki benzynowe i Diesla (rocznik 2004-2008) w miesięczniku AutoElektro nr 172 luty 2015
    Autoelektro nr 172 luty 2015 - Miesięcznik dla warsztatów branży samochodowej

    W tym numerze miesięcznika znajdziemy informację tzw. stałe czyli dział dotyczący układów elektrycznych samochodów  - Citroen Berlingo (B9) z silnikami benzynowymi i Diesla (roczniki 2004-2008), jak również:  Rady od Profesjonalistów, nowości na rynku i dział opisujący techniczne zagadnienia

    Spis treści:

    Rady od profesjonalistów
    Brak zasilania napięciem bez sygnałów

    Pojazd Ford Focus C-Max z silnikiem 1,6Tdci (silnik PSA), rok produkcji 2003 do 2010. Problem taki może pojawić się również w pojazdach Ford Focus z takimi silnikami jak również w różnych modelach Peugeot / Citroen z silnikami 1,6HDi (DV6)
    Problem: Pomimo :kręcenia się" rozrusznika nie można uruchomić silnika. Aktywna jest (pali się) lampka kontroli silnika
    Kody usterek, wskazówki i rozwiązanie problemu w dziale rady dla profesjonalistów

    Układ bezpośredniego wtrysku w silnikach benzynowych (cześć 3)
    Dokończenie artykułu z poprzedniego numeru
     - działanie termostatów
     - szczególne rodzaje wtryskiwaczy
     - przetwornice fazy
    Układ BITURBO TFSI
     - budowa układu doładowania z dwiema sprężarkami ( mechaniczną +turbo)
     - stały obszar doładowania sprężarki
     - obszar doładowania według zapotrzebowania sprężarki
     - obszar wyłączonego działania sprężarki na gazy spalinowe
     - działanie w trybie wolnossącym przy niskich obciążeniach
     - działanie ze sprężarką mechaniczną i z turbosprężarką przy wysokich obciążeniach i przy prędkości obrotowej silnika do zakresu 2.400 obr./min.
     - działanie z wykorzystaniem turbosprężarki i sprężarki mechanicznej przy wysokich obciązeniach i przy prędkości obrotowej silnika w przedziale od 2.400 do 3.500 obr./min.
     - napęd sprężarki
     - Obwód paliwowy z systemem w/g zapotrzebowania
     - sygnał na wejściu i na wyjściu elektronicznej jednostki zarządzającej silnikiem TFSI z dwiema sprężarkami
     - kontrola ciśnienia doładowania

    UKŁAD ELEKTRYCZNY SAMOCHODU CITROEN BERLINGO (B9)
    SILNIKI DIESLA I BENZYNOWE (2004-2008)

    Przedstawienie komponentów
    Numeracja połączeń komponentów
    Złącza i kolory przewodów
    Tabela jednostek sterujących
    Położenie numeru VIN
    Położenie numeru nadwozia OPR
    Położenie wiązek elektrycznych
    Położenie podłączeń do masy
    Bezpieczniki i przekaźniki w przedziale silnika
     - Położenie złączy i bezpieczników w skrzynce BSF1
     - Bezpieczniki maxi w skrzynce PSF1
     - Bezpieczniki w przedziale silnika w skrzynce PSF1
     - Bezpieczniki MAXI w przedziale silnika w skrzynce PSF1
     - Przekaźniki w przedziale silnika w skrzynce PSF1
     - Położenie i połączenie wewnętrzne w skrzynce bezpieczników i przekaźników BCP3
     - Bezpieczniki w skrzynce BCP3
     - Położenie i połączenie wewnętrzne w skrzynce bezpieczników BFDB
     - Skrzynka bezpieczników BFDB
     Bezpieczniki i przekaźniki w przedziale kabinowym
     - Bezpieczniki w kabinie w skrzynce BSI1
     - Przekaźniki w kabinie w skrzynce BSI1
     - Położenie i połączenie wewnętrzne w skrzynce bezpieczników BFH1
     - Skrzynka bezpieczników BFH1
     - Położenie bezpiecznika BF00
     - Złącza i bezpieczniki skrzynki tylnej BSR1
     - Skrzynka bezpieczników BSR1
     - Złącze diagnostyczne
    Położenie komponentów
     - Tablica przyrządów
     - Czujnik położenia przyspieszenia (1261) i przekaźnik odpowietrznika (8048)
     - Stycznik świateł cofania (2200)
     - Reflektor lewy (2610)
     - Lampa tylna lewa (2630)
     - Lampa tylna lewa (2635)
     - Plafoniera przednia (3010)
     - Plafoniera tylna (3020)
     - Plafoniera tylna środkowa (3021)
     - Czujnik deszczu i nasłonecznienia (5007)
     - Wycieraczki szyby tylnej (5215) i zamek tylnych drzwi (6223)
     - Zamek drzwi przednich (6202) podnośnik szyby (6052) głośnik w drzwiach przednich lewy (8420) i lusterko lewe (6411)
     - Zamek drzwi przednich prawych (6217)
     - Przełącznik lusterek (6406) , przekaźnik otwierania lusterek (6409) i przekaźnik otwierania bagażnika (6287)
     - Lusterko prawe (6416), głośnik w drzwiach przednich prawych(6051) i zamek drzwi przednich prawych (6207)
     - Jednostka sterująca poduszek powietrznych
     - Włącznik regulacji wysokości reflektorów (6600) i włącznik asystenta parkowania (7515)
     - Pompa elektryczna wspomagania układu kierowniczego (7122)
     - Jednostka sterująca asystenta parkowania (7500)
     - Jednostka sterująca systemu kontroli stabilności (7600)
     - Jednostka sterująca systemu kontroli stabilności (7800)
     - Czujnik temperatury parownika (8006), czujnik temperatury powietrza w kabinie (8024), silniczek mieszalnika prawego (8063), silniczek rozdzielacza (8071)
     - Sprężarka klimatyzacji silnika DV6 (8020)
     - Panel frontowy i jednostka sterująca klimatyzacji (8025)
     - Włącznik dodatkowej klimatyzacji (8027), włącznik prędkości nadmuchu (8040) i wentylator tylny (8042)
     - Czujnik temperatury powietrza w kabinie prawy (8028) i silniczek mieszalnika lewego(8064)
     - Moduł sterowania wentylatora (8045) i silnika wentylatora jeśli jest rozdzielony (8050)
     - Rezystancja prędkości wentylatora jeśli jest rozdzielony (8046), silnik wentylatora jeśli jest rozdzielony (8050) i silniczek drzwiczek wlotu powietrza (8070)
     - Silniczek drzwiczek wlotu powietrza (8070) manualny
     - Jednostka sterująca klimatyzacją (8080)
     - Jednostka sterująca telefonu (8482)
     - Zestaw głośnomówiący (8492)
     - Stacyjka  (CA00) i moduł przełączników pod kierownicą (CV00)
     - Gniazdo elektryczne w bagażniku (CP05)
    Komponenty silnika DV6AUTED4
    Komponenty silnika TU5JP4
    Legenda Komponentów

    Schemat elektryczny Citroen Berlingo (B9)
     - Zasilanie złącza diagnostycznego
     - Tablica przyrządów
     - Zasilanie - rozruch - ładowanie - zasilanie linii CAN - złącze diagnostyczne - tablica przyrządów
     - BSI1
     - PSF1
     - Oświetlenie zewnętrzne z podnośnikami szyb
     - Wycieraczki szyby przedniej - spryskiwacze reflektorów - wycieraczki szyby tylnej - oświetlenie wewnętrzne
     - Poduszki powietrzne i napinacze pasów bezpieczeństwa - CODE - elektryczne wspomaganie układu kierowniczego
     - Włącznik podgrzewania tylnej szyby - wykrywanie ciśnienia w ogumieniu - podgrzewanie tylnej szyby i lusterek - klakson
     - ABS - ABS + ESP
     - Temperatura i ciśnienie oleju - sygnalizacja pasów i drzwi - poziom paliwa
     - Centralny zamek
     - Dodatkowe podgrzewanie powietrza - podgrzewanie kabiny
     - Klimatyzacja automatyczna
     - Sygnalizacja na wyświetlaczu i tablicy przyrządów - chłodzenie silnika z klimatyzacją
     - System sterowania silnikiem DV6AUDTED4
     - System sterowania silnikiem DV6DTED4 90 KM FAP
     - System sterowania silnikiem TU5JP4B
     - System sterowania silnikiem TU5JP4B
     - Asystent parkowania
     - Podstawowe zamknięcie drzwi
     - Sekwencyjne podnośniki szyb

    Ograniczenie wpływu zakłóceń na działanie przekaźnika tylnych świateł przeciwmgłowych na przykładzie samochodów z grupy Daewoo ( cześć 2 ) - dr inż. Bernard Fryśkowski
     W pierwszej części artykułu opisano przyczyny występowania nietypowej usterki polegającej na przypadkowym i samoczynnym włączaniu się żarówek tylnych lamp przeciwmgłowych samochodów z grupy Daewoo wyposażonych w elektroniczny przekaźnik bistabilny tych świateł. Niekontrolowane włączanie tego przekaźnika dawało znać o sobie najczęściej w następstwie uruchamiania niektórych odbiorników o większej mocy, jak na przykład silnika wycieraczek, ogrzewania tylnej szyby lub świateł drogowych. W części drugiej przedstawiono sposób i miejsce montażu kondensatorów przeciwzakłóceniowych w celu ograniczenia wpływu zakłóceń na działanie układu elektronicznego sterującego działaniem tego rodzaju przekaźnika

    Technika
    Nowy silnik wysokoprężny ENERGY dCI 130 - kwintesencja nowoczesnych technologii przejętych z Formuły 1  ( część 2)
     - Pompa oleju o zmiennej pojemności
     - Technologia zmiennego zawirowania mieszanki
     - System wielowtrysku niezbędny do zapewnienia optymalnej regeneracji filtra cząstek stałych

    Nowości
    Lampa wyładowcza D2R - Hella

    Zanieczyszczenia powietrza, paliwa i oleju oraz ich wpływ na zużycie elementów i pracę silnika ( część 2) - dr hab. inż. Tadeusz Dziubak, profesor nadzwyczajny WAT
     - Wpływ zanieczyszczeń powietrza wlotowego na zużycie skojarzenia "tłok-pierścienie tłokowe-cylinder"
     - Wpływ zanieczyszczeń oleju silnikowego na zużycie skojarzeń ciernych silnika
     - Wpływ zanieczyszczeń paliwa na zużycie skojarzeń układu wtryskowego
     - Posumowanie

    Spis treści

    Spis treści:

    Rady od profesjonalistów
    Brak zasilania napięciem bez sygnałów

    Pojazd Ford Focus C-Max z silnikiem 1,6Tdci (silnik PSA), rok produkcji 2003 do 2010. Problem taki może pojawić się również w pojazdach Ford Focus z takimi silnikami jak również w różnych modelach Peugeot / Citroen z silnikami 1,6HDi (DV6)
    Problem: Pomimo :kręcenia się" rozrusznika nie można uruchomić silnika. Aktywna jest (pali się) lampka kontroli silnika
    Kody usterek, wskazówki i rozwiązanie problemu w dziale rady dla profesjonalistów

    Układ bezpośredniego wtrysku w silnikach benzynowych (cześć 3)
    Dokończenie artykułu z poprzedniego numeru
     - działanie termostatów
     - szczególne rodzaje wtryskiwaczy
     - przetwornice fazy
    Układ BITURBO TFSI
     - budowa układu doładowania z dwiema sprężarkami ( mechaniczną +turbo)
     - stały obszar doładowania sprężarki
     - obszar doładowania według zapotrzebowania sprężarki
     - obszar wyłączonego działania sprężarki na gazy spalinowe
     - działanie w trybie wolnossącym przy niskich obciążeniach
     - działanie ze sprężarką mechaniczną i z turbosprężarką przy wysokich obciążeniach i przy prędkości obrotowej silnika do zakresu 2.400 obr./min.
     - działanie z wykorzystaniem turbosprężarki i sprężarki mechanicznej przy wysokich obciązeniach i przy prędkości obrotowej silnika w przedziale od 2.400 do 3.500 obr./min.
     - napęd sprężarki
     - Obwód paliwowy z systemem w/g zapotrzebowania
     - sygnał na wejściu i na wyjściu elektronicznej jednostki zarządzającej silnikiem TFSI z dwiema sprężarkami
     - kontrola ciśnienia doładowania

    UKŁAD ELEKTRYCZNY SAMOCHODU CITROEN BERLINGO (B9)
    SILNIKI DIESLA I BENZYNOWE (2004-2008)

    Przedstawienie komponentów
    Numeracja połączeń komponentów
    Złącza i kolory przewodów
    Tabela jednostek sterujących
    Położenie numeru VIN
    Położenie numeru nadwozia OPR
    Położenie wiązek elektrycznych
    Położenie podłączeń do masy
    Bezpieczniki i przekaźniki w przedziale silnika
     - Położenie złączy i bezpieczników w skrzynce BSF1
     - Bezpieczniki maxi w skrzynce PSF1
     - Bezpieczniki w przedziale silnika w skrzynce PSF1
     - Bezpieczniki MAXI w przedziale silnika w skrzynce PSF1
     - Przekaźniki w przedziale silnika w skrzynce PSF1
     - Położenie i połączenie wewnętrzne w skrzynce bezpieczników i przekaźników BCP3
     - Bezpieczniki w skrzynce BCP3
     - Położenie i połączenie wewnętrzne w skrzynce bezpieczników BFDB
     - Skrzynka bezpieczników BFDB
     Bezpieczniki i przekaźniki w przedziale kabinowym
     - Bezpieczniki w kabinie w skrzynce BSI1
     - Przekaźniki w kabinie w skrzynce BSI1
     - Położenie i połączenie wewnętrzne w skrzynce bezpieczników BFH1
     - Skrzynka bezpieczników BFH1
     - Położenie bezpiecznika BF00
     - Złącza i bezpieczniki skrzynki tylnej BSR1
     - Skrzynka bezpieczników BSR1
     - Złącze diagnostyczne
    Położenie komponentów
     - Tablica przyrządów
     - Czujnik położenia przyspieszenia (1261) i przekaźnik odpowietrznika (8048)
     - Stycznik świateł cofania (2200)
     - Reflektor lewy (2610)
     - Lampa tylna lewa (2630)
     - Lampa tylna lewa (2635)
     - Plafoniera przednia (3010)
     - Plafoniera tylna (3020)
     - Plafoniera tylna środkowa (3021)
     - Czujnik deszczu i nasłonecznienia (5007)
     - Wycieraczki szyby tylnej (5215) i zamek tylnych drzwi (6223)
     - Zamek drzwi przednich (6202) podnośnik szyby (6052) głośnik w drzwiach przednich lewy (8420) i lusterko lewe (6411)
     - Zamek drzwi przednich prawych (6217)
     - Przełącznik lusterek (6406) , przekaźnik otwierania lusterek (6409) i przekaźnik otwierania bagażnika (6287)
     - Lusterko prawe (6416), głośnik w drzwiach przednich prawych(6051) i zamek drzwi przednich prawych (6207)
     - Jednostka sterująca poduszek powietrznych
     - Włącznik regulacji wysokości reflektorów (6600) i włącznik asystenta parkowania (7515)
     - Pompa elektryczna wspomagania układu kierowniczego (7122)
     - Jednostka sterująca asystenta parkowania (7500)
     - Jednostka sterująca systemu kontroli stabilności (7600)
     - Jednostka sterująca systemu kontroli stabilności (7800)
     - Czujnik temperatury parownika (8006), czujnik temperatury powietrza w kabinie (8024), silniczek mieszalnika prawego (8063), silniczek rozdzielacza (8071)
     - Sprężarka klimatyzacji silnika DV6 (8020)
     - Panel frontowy i jednostka sterująca klimatyzacji (8025)
     - Włącznik dodatkowej klimatyzacji (8027), włącznik prędkości nadmuchu (8040) i wentylator tylny (8042)
     - Czujnik temperatury powietrza w kabinie prawy (8028) i silniczek mieszalnika lewego(8064)
     - Moduł sterowania wentylatora (8045) i silnika wentylatora jeśli jest rozdzielony (8050)
     - Rezystancja prędkości wentylatora jeśli jest rozdzielony (8046), silnik wentylatora jeśli jest rozdzielony (8050) i silniczek drzwiczek wlotu powietrza (8070)
     - Silniczek drzwiczek wlotu powietrza (8070) manualny
     - Jednostka sterująca klimatyzacją (8080)
     - Jednostka sterująca telefonu (8482)
     - Zestaw głośnomówiący (8492)
     - Stacyjka  (CA00) i moduł przełączników pod kierownicą (CV00)
     - Gniazdo elektryczne w bagażniku (CP05)
    Komponenty silnika DV6AUTED4
    Komponenty silnika TU5JP4
    Legenda Komponentów

    Schemat elektryczny Citroen Berlingo (B9)
     - Zasilanie złącza diagnostycznego
     - Tablica przyrządów
     - Zasilanie - rozruch - ładowanie - zasilanie linii CAN - złącze diagnostyczne - tablica przyrządów
     - BSI1
     - PSF1
     - Oświetlenie zewnętrzne z podnośnikami szyb
     - Wycieraczki szyby przedniej - spryskiwacze reflektorów - wycieraczki szyby tylnej - oświetlenie wewnętrzne
     - Poduszki powietrzne i napinacze pasów bezpieczeństwa - CODE - elektryczne wspomaganie układu kierowniczego
     - Włącznik podgrzewania tylnej szyby - wykrywanie ciśnienia w ogumieniu - podgrzewanie tylnej szyby i lusterek - klakson
     - ABS - ABS + ESP
     - Temperatura i ciśnienie oleju - sygnalizacja pasów i drzwi - poziom paliwa
     - Centralny zamek
     - Dodatkowe podgrzewanie powietrza - podgrzewanie kabiny
     - Klimatyzacja automatyczna
     - Sygnalizacja na wyświetlaczu i tablicy przyrządów - chłodzenie silnika z klimatyzacją
     - System sterowania silnikiem DV6AUDTED4
     - System sterowania silnikiem DV6DTED4 90 KM FAP
     - System sterowania silnikiem TU5JP4B
     - System sterowania silnikiem TU5JP4B
     - Asystent parkowania
     - Podstawowe zamknięcie drzwi
     - Sekwencyjne podnośniki szyb

    Ograniczenie wpływu zakłóceń na działanie przekaźnika tylnych świateł przeciwmgłowych na przykładzie samochodów z grupy Daewoo ( cześć 2 ) - dr inż. Bernard Fryśkowski
     W pierwszej części artykułu opisano przyczyny występowania nietypowej usterki polegającej na przypadkowym i samoczynnym włączaniu się żarówek tylnych lamp przeciwmgłowych samochodów z grupy Daewoo wyposażonych w elektroniczny przekaźnik bistabilny tych świateł. Niekontrolowane włączanie tego przekaźnika dawało znać o sobie najczęściej w następstwie uruchamiania niektórych odbiorników o większej mocy, jak na przykład silnika wycieraczek, ogrzewania tylnej szyby lub świateł drogowych. W części drugiej przedstawiono sposób i miejsce montażu kondensatorów przeciwzakłóceniowych w celu ograniczenia wpływu zakłóceń na działanie układu elektronicznego sterującego działaniem tego rodzaju przekaźnika

    Technika
    Nowy silnik wysokoprężny ENERGY dCI 130 - kwintesencja nowoczesnych technologii przejętych z Formuły 1  ( część 2)
     - Pompa oleju o zmiennej pojemności
     - Technologia zmiennego zawirowania mieszanki
     - System wielowtrysku niezbędny do zapewnienia optymalnej regeneracji filtra cząstek stałych

    Nowości
    Lampa wyładowcza D2R - Hella

    Zanieczyszczenia powietrza, paliwa i oleju oraz ich wpływ na zużycie elementów i pracę silnika ( część 2) - dr hab. inż. Tadeusz Dziubak, profesor nadzwyczajny WAT
     - Wpływ zanieczyszczeń powietrza wlotowego na zużycie skojarzenia "tłok-pierścienie tłokowe-cylinder"
     - Wpływ zanieczyszczenń oleju silnikowego na zużycie skojarzeń ciernych silnika
     - Wpływ zanieczuszczeń paliwa na zużycie skojarzeń układu wtryskowego
     - Posumowanie


    Seria AutoElektro to miesięcznik kierowany przede wszystkim do warsztatów i serwisów samochodowych. Wybór zawartych w nim tematów zainteresuje jednak szersze grono odbiorców branży motoryzacyjnej. Magazyn porusza również zagadnienia techniczne oraz problemy, z którymi zarówno użytkownicy samochodów, jak i warsztaty naprawcze mogą się zetknąć w niedalekiej przyszłości. Artykuły szkoleniowe prezentowane są przez grono niekwestionowanych autorytetów w dziedzinie elektroniki samochodowej, nauczycieli i wykładowców akademickich, konstruktorów sprzętu diagnostycznego, prowadzących szkolenia dla serwisów samochodowych.