DIAGNOZOWANIE ELEKTRYCZNYCH I ELEKTRONICZNYCH UKŁADÓW POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH

    Diagnozowanie elektrycznych i elektronicznych układów pojazdów samochodowych. Podręcznik do kształcenia w zawodach : Elektromechanik pojazdów samochodowych, Technik pojazdów samochodowych. Kwalifikacja M.12.1 Szkoła ponadgimnazjalna

    Produkt archiwalny

    Koszt wysyłki od: 7,00 zł

    • Wysyłka GRATIS

      Zrob zakupy za 275,00 zł a wysyłkę masz GRATIS

    • Dostawa do krajów EU

      Paczki wysyłamy również do krajów Unii Europejskiej

    Opis

    Diagnozowanie elektrycznych i elektronicznych układów pojazdów samochodowych
    Podręcznik do kształcenia w zawodach : Elektromechanik pojazdów samochodowych, Technik pojazdów samochodowych
    Kwalifikacja M.12.1 Szkoła ponadgimnazjalna
    Nr ewidencyjny MEN: 68/2015

    Podręcznik do kwalifikacji M.12 w zawodach elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, część 1. Ma czytelną strukturę (znaną już uczniom korzystającym z całej serii samochodowej Nowej Ery), a wynikającą z logiki przygotowania i przeprowadzania procesów diagnostycznych. Do najważniejszych zalet książki zalicza się zrozumiały język przekazu trudnych niejednokrotnie zagadnień, bardzo dobre graficzne uzupełnienia treści (zdjęcia, rysunki, schematy i wyróżnienia w tekście), procedury przebiegu procesów diagnozowania i naprawy zapisane krok po kroku oraz bardzo starannie opracowany blok powtórzeniowy i przygotowujący do egzaminu z kwalifikacji w zawodzie.

    Spis treści

    Spis treści
    I. Wprowadzenie do diagnostyki elektrycznych i elektronicznych układów pojazdów samochochowych
    1. Organizacja pracy i zasady bhp  
    1.1. Organizowanie stanowiska pracy 
    1.1.1. Projektowanie ergonomiczne 
    1.1.2. Stanowisko napraw układów elektronicznego sterowania 
    1.2. Bezpieczeństwo i higiena pracy
    1.2.1. Bezpieczeństwo pracy przy urządzeniach elektrycznych
    1.2.2. Pierwsza pomoc przy porażeniu prądem 
    1.2.3. Zagrożenia w warsztacie samochodowym 
    1.2.4. Ochrona osobista i wykorzystanie technicznych urządzeń ochronnych 
    1.2.5. Wpływ działalności warsztatu samochodowego na środowisko naturalne
    Utrwalenie wiadomości 
    2. Elektrotechnika i elektronika samochodowa 
    2.1. Elektrotechnika w pojazdach samochodowych 
    2.1.1. Wielkości fizyczne i jednostki miar  
    2.1.2. Elektryczność i przewodnictwo elektryczne    
    2.1.3. Prąd elektryczny 
    2.1.4. Rezystancja elektryczna   
    2.1.5. Moc i energia prądu stałego 
    2.1.6. Impedancja i przesunięcie fazowe 
    2.1.7. Moc czynna 
    2.1.8. Obwody elektryczne 
    2.1.9. Metody obliczania obwodów elektrycznych 
    2.2. Podstawowe elementy elektroniczne w pojazdach samochodowych 
    2.2.1. Diody półprzewodnikowe
    2.2.2. Fotorezystory 
    2.2.3. Tranzystory 
    2.2.4. Fototranzystory   
    2.2.5. Termistory 
    2.3. Silniki elektryczne prądu stałego  
    2.3.1. Silnik szeregowy  
    2.3.2. Silnik bocznikowy 
    2.3.3. Silnik szeregowo-bocznikowy 
    Utrwalenie wiadomości
    3. Instalacje stosowane w pojazdach samochodowych
    3.1. Rodzaje instalacji elektrycznych
    3.2. Rodzaje i wartości napięcia stosowanego w instalacji elektrycznej
    3.3. Przekaźniki elektryczne
    3.4. Schematy instalacji elektrycznej 
    Utrwalenie wiadomości
    4. Metody pomiarowe oraz zakres diagnostyki
    4.1. Miernictwo elektryczne
    4.1.1. Przyrządy analogowe
    4.1.2. Przyrządy cyfrowe 
    4.1.3. Zasady pomiaru
    4.2. Multimetr
    4.3. Oscyloskop
    4.3.1. Badania oscyloskopowe
    4.3.2. Elementy pomiarowe oscyloskopu 
    4.4. Metody diagnozowania
    4.5. Urządzenia diagnostyczne 
    4.5.1 Fabryczne urządzenia diagnostyczne
    4.5.2 Uniwersalne urządzenia diagnostyczne
    4.5.3. Urządzenia diagnostyczne dedykowane
    4.5.4. Testery OBD 
    4.6. Przykłady procedur diagnostycznych
    4.6.1. Skoda Fabia - nierównomierna praca silnika
    4.6.2. Opel Omega - brak zapłonu na jednym z cylindrów
    4.6.3. Opel Corsa - kontrolka poduszki powietrznej
    4.6.4. Ford Scorpio - nagłe gaśnięcie silnika
    4.7. Najczęstsze błędy popełniane przy diagnostyce 
    4.7.1. Algorytm diagnozowania usterek
    Utrwalenie wiadomości
    II. Diagnostyka układów elektrycznych i elektronicznych w silnikach pojazdów samochodowych
    5. Diagnostyka układu ładowania i rozruchu
    5.1. Układ zasilania w energię elektryczną  
    5.1.1. Akumulatory
    5.1.2. Prądnice
    5.2. Układ rozruchu 
    5.2.1. Budowa i zasada działania rozrusznika
    5.2.2. Diagnozowanie układu rozruchowego i jego uszkodzenia
    5.2.3. System start-stop
    Utrwalenie wiadomości 
    6. Diagnostyka układu zapłonowego
    6.1. Wiadomości wstępne o elektronicznych układach zapłonowych
    6.2. Rozwój układów zapłonowych
    6.2.1. Zapłon klasyczny
    6.2.2. Rozdzielaczowe układy zapłonowe
    6.2.3. Zapłon całkowicie elektroniczny
    6.3. Mapa zapłonu
    6.3.1. Kąt zwarcia styków przerywacza
    6.3.2. Sygnały wejściowe służące do obliczania kąta wyprzedzenia zapłonu
    6.4. Podzespoły indukcyjnego układu zapłonowego
    6.4.1. Moduł zapłonowy
    6.4.2. Cewka zapłonowa
    6.4.3. Świece zapłonowe
    6.4.4. Przewody zapłonowe
    6.5. Diagnostyka układu zapłonowego
    6.5.1. Układ zapłonowy z cewkami indywidualnymi lub dwubiegunowymi
    6.5.2. Świece zapłonowe
    6.5.3. Przewody zapłonowe
    6.6. Świece żarowe
    6.6.1. Budowa i rodzaje świec żarowych  
    6.6.2. Sprawdzenie działania świecy żarowej
    Utrwalenie wiadomości
    7. Diagnostyka elektrycznych i elektronicznych układów sterowania pracą silnika o zapłonie iskrowym
    7.1. Układy wtrysku benzyny sterowane elektronicznie
    7.1.1. Układ wtryskowy L-Jetronic
    7.1.2. Układ wtryskowy D-Jetronic
    7.1.3. Układ wtryskowy Mono-Jetronic
    7.1.4. Układ wtryskowy Motronic
    7.2. Elektroniczne sterowanie pracą silnika ZI 
    7.2.1. Czujniki elektronicznego systemu sterowania silnika ZI
    7.2.2. Przykład nowoczesnego silnika ZI
    7.2.3. Diagnozowanie elektronicznego systemu sterowania silnika ZI
    Utrwalenie wiadomości
    8. Diagnostyka elektrycznych i elektronicznych układów sterowania pracą silnika o zapłonie samoczynnym 
    8.1. Układy wtryskowe sterowane elektronicznie  
    8.1.1. Sterowanie pompami wtryskowymi
    8.1.2. Zasobnikowy układ wtryskowy Common Rail
    8.1.3. Układy wtryskowe z pompowtryskiwaczami  
    8.2. Elementy układu sterowania pracą silnika ZS
    8.2.1. Czujniki
    8.2.2. Sterownik
    8.2.3. Elementy wykonawcze
    8.3. Diagnozowanie układów sterowania silników ZS
    8.3.1. Diagnostyka ogólna
    8.3.2. Diagnostyka wtryskiwaczy
    8.3.3. Diagnostyka pompowtryskiwaczy
    Utrwalenie wiadomości
    III. Diagnostyka układów elektrycznych i elektronicznych w podwoziach i nadwoziach pojazdów samochodowych
    9. Diagnostyka oświetlenia
    9.1. Oświetlenie samochodowe
    9.2. Żarówki samochodowe
    9.3. Układy optyczne reflektorów
    9.3.1. System paraboloidalny
    9.3.2. System elipsoidalny DE
    9.3.3. System swobodnych płaszczyzn FF
    9.3.4. System super DE 
    9.3.5. Oznaczenia urządzeń oświetleniowych
    9.4. Rodzaje świateł zewnętrznych  
    9.4.1. Światła drogowe
    9.4.2. Światła mijania  
    9.4.3. Światła przeciwmgłowe
    9.4.4. Światła do jazdy dziennej
    9.5. Rodzaje świateł wewnętrznych stosowanych w pojeździe drogowym
    9.6. Sposoby diagnozowania instalacji oświetleniowej
    9.6.1. Kontrola stanu żarówek i reflektorów 
    9.6.2. Kontrola ustawienia świateł
    9.6.3. Kontrola połączeń instalacji oświetleniowej
    Utrwalenie wiadomości
    10. Diagnostyka zespołów elektronicznych wspomagających układ hamulcowy
    10.1. Budowa i działanie układu ABS  
    10.1.1. Układ z elektrozaworami 3/3  
    10.1.2. Układ z elektrozaworami 2/2  
    10.2. Budowa i działanie układu BAS
    10.3. Budowa i działanie układu EBD
    10.4. Rozkład siły hamowania za pomocą korektora (dla pojazdów bez układu ABS)
    10.5. Sposoby diagnozowania układu hamulcowego
    Utrwalenie wiadomości
    11. Diagnostyka elektrycznych i elektronicznych urządzeń wykonawczych i wspomagających układ kierowniczy
    11.1. Budowa i działanie elektromechanicznego systemu wspomagającego układ kierowniczy 
    11.1.1. Budowa elektromechanicznego systemu wspomagania układu kierowniczego
    11.1.2. Działanie elektromechanicznego systemu wspomagania układu kierowniczego 
    11.2. Budowa i działanie elektrycznego systemu wspomagającego układ kierowniczy
    11.3. Przegląd innych elektrycznych systemów wspomagających układ kierowniczy
    11.4. Diagnostyka układu kierowniczego
    Utrwalenie wiadomości
    12. Diagnostyka elektrycznych i elektronicznych urządzeń wykonawczych i wspomagających układ trakcyjny
    12.1. Budowa i działanie układu przeciwpoślizgowego ASR 333 12.1.1. Funkcja układu ASR
    12.1.2. Budowa i zasada działania układu ASR
    12.2. Budowa i działanie układu ESP stabilizującego tor jazdy
    12.2.1. Funkcja układu ESP
    12.2.2. Budowa układu ESP
    12.2.3. Zasada działania układu ESP
    12.3. Metody diagnozowania układów kontroli trakcji
    Utrwalenie wiadomości
    IV. Diagnostyka sieci transmisyjnych i dodatkoweco wyposażenia pojazdów samochodowych
    13. Diagnostyka sieci transmisji danych
    13.1. Magistrale informacyjne
    13.2. Magistrala CAN
    13.2.1. Budowa i przesył informacji magistrali CAN
    13.2.2. Uszkodzenia magistrali CAN
    13.3. Magistrala LIN
    13.3.1. Budowa i przesył informacji magistrali LIN
    13.3.2. Diagnozowanie sieci LIN
    Utrwalenie wiadomości
    14. Diagnostyka dodatkowego wyposażenia pojazdów samochodowych w układy elektryczne i elektroniczne
    14.1. Układy antykradzieżowe i antywłamaniowe
    14.1.1. Centralne blokowanie drzwi
    14.1.2. Immobilizer z transponderem
    14.1.3. Instalacja alarmowa
    14.2. Układy komfortu jazdy 
    14.2.1. Klimatyzacja samochodowa
    14.2.2. Zasada działania instalacji elektrycznej klimatyzacji 
    14.2.3. Regulator prędkości (tempomat)
    14.2.4. Elektryczne sterowanie szybami i dachem
    14.2.5. Automatyczna skrzynia przekładniowa
    Utrwalenie wiadomości  
    Załącznik nr 1
    Załącznik nr 2
    Literatura 
    Spis ilustracji