ELEKTROTECHNIKA I ELEKTRONIKA W POJAZDACH SAMOCHODOWYCH

    W podręczniku przedstawiono kompleksowo zagadnienia z elektrotechniki i elektroniki samochodowej, począwszy od przypomnienia podstawowych pojęć z elektryczności, a na omówieniu elektronicznych układów regulacji i sterowania we współczesnych samochodach kończąc. Omówiono wszystkie występujące w nowoczesnych samochodach układy i urządzenia wyposażenia elektrycznego i elektronicznego, w tym również systemy transmisji danych (magistrale CAN, LIN, MOST, Bluetooth), także układy nawigacji satelitarnej

    Produkt archiwalny

    Koszt wysyłki od: 7,00 zł

    • Wysyłka GRATIS

      Zrob zakupy za 275,00 zł a wysyłkę masz GRATIS

    • Dostawa do krajów EU

      Paczki wysyłamy również do krajów Unii Europejskiej

    Opis

    ELEKTROTECHNIKA I ELEKTRONIKA W POJAZDACH SAMOCHODOWYCH 
    Tytuł oryginału: Elektrik, Elektronik

    W podręczniku przedstawiono kompleksowo zagadnienia z elektrotechniki i elektroniki samochodowej, począwszy od przypomnienia podstawowych pojęć z elektryczności, a na omówieniu elektronicznych układów regulacji i sterowania we współczesnych samochodach kończąc. Omówiono wszystkie występujące w nowoczesnych samochodach układy i urządzenia wyposażenia elektrycznego i elektronicznego, w tym również systemy transmisji danych (magistrale CAN, LIN, MOST, Bluetooth), także układy nawigacji satelitarnej (GPS), telefon w samochodzie oraz zagadnienia telematyki.

    Odbiorcy książki: studenci wyższych uczelni o kierunku samochodowym, uczniowie średnich szkól samochodowych oraz wszyscy zainteresowani elektrotechniką i elektroniką samochodową.

    ELEKTROTECHNIKA I ELEKTRONIKA W POJAZDACH SAMOCHODOWYCH 


    Schematy połączeń elektrycznych

    1. Części składowe i budowa obwodu elektrycznego
    2. Symbole graficzne
    3. Schematy ideowe

    • Schemat połączeń
    • Schemat obwodu

    4. Oznaczenia urządzeń elektrycznych
    5. Oznaczenia zacisków
    6. Schematy elektryczne

    • Przykłady schematów dla samochodu Volkswagen
    • Przykłady schematów dla samochodu Ford

    7.Miejsce zamontowania elementów w samochodzie

    Spis treści

    Słowo wstępne

    1. Podstawowe pojęcia z elektryczności
    1.1. Budowa atomu
    1.2. Napięcie
    1.3. Prąd
    1.4. Rezystancja
    1.5. Możliwości wytworzenia napięcia
    1.6. Skutki oddziaływania prądu elektrycznego
    1.7. Przepisy bezpieczeństwa

    • Oddziaływanie prądu elektrycznego na człowieka
    • Pierwsza pomoc przy porażeniu prądem

    1.8. Rodzaje napięcia

    2. Schematy połączeń elektrycznych
    2.1. Części składowe i budowa obwodu elektrycznego
    2.2. Symbole graficzne
    2.3. Schematy ideowe

    • Schemat połączeń
    • Schemat obwodu

    2.4. Oznaczenia urządzeń elektrycznych
    2.5. Oznaczenia zacisków
    2.6. Schematy elektryczne

    • Przykłady schematów dla samochodu Volkswagen
    • Przykłady schematów dla samochodu Ford

    2.7.Miejsce zamontowania elementów w samochodzie

    3. Pomiary miernikiem uniwersalnym
    3.1. Rodzaje mierników
    3.2. Oznaczenia na uniwersalnych miernikach analogowych
    3.3. Oznaczenia na uniwersalnych miernikach cyfrowych
    3.4. Zakresy tolerancji mierników uniwersalnych
    3.4.1. Mierniki analogowe
    3.4.2. Uniwersalne mierniki cyfrowe
    3.5. Poszukiwanie usterek za pomocą woltomierza
    3.6. Poszukiwanie usterek za pomocą amperomierza
    3.7. Poszukiwanie usterek za pomocą pomiaru rezystancji
    3.8. Podsumowanie: pomiary napięcia, natężenia i rezystancji
    3.9. Praca z programami do poszukiwania usterek
    3.9.1. Poszukiwanie usterek w samochodzie Volkswagen
    3.9.2. Poszukiwanie usterek w samochodzie Ford

    4. Podstawy elektrotechniki
    4.1. Prawo Ohma 74
    4.2. Straty napięcia 75
    4.2.1. Napięcie w zamkniętym obwodzie elektrycznym 75
    4.2.2. Napięcie w otwartym obwodzie elektrycznym 76
    4.3. Moc elektryczna 77
    4.4. Rezystywność przewodnika 79
    4.5. Połączenia równoległe i szeregowe 80
    4.5.1. Połączenie szeregowe 80
    4.5.2. Połączenie równoległe 82
    4.5.3. Przegląd 84
    4.6. Obwody mieszane 85
    4.6.1. Rozszerzone połączenie szeregowe 85
    4.6.2. Rozszerzone połączenie równoległe 87
    4.7. Dzielnik napięcia, potencjometr 88
    4.7.1. Nieobciążony dzielnik napięcia 88
    4.7.2. Obciążony dzielnik napięcia 89
    4.8. Rezystory zależne od temperatury 89
    4.8.1. Rezystory PTC 89
    4.8.2. Rezystory NTC 93
    4.9. Kondensator 94
    4.9.1. Kondensator jako magazyn ładunków elektrycznych 94
    4.9.2. Kierunek przepływu prądu 94
    4.9.3. Budowa 95
    4.9.4. Zasada działania 95
    4.9.5. Przebieg ładowania i rozładowania 96
    4.9.6. Kondensator w obwodzie prądu przemiennego 98
    4.9.7. Kondensator jako element przeciwzakłóceniowy w samochodzie 98
    4.10. Indukcyjność 99
    4.10.1. Magnetyzm 99
    4.10.2. Indukcja elektromagnetyczna 103
    4.10.2.1. Indukcja ruchu 103
    4.10.2.2. Indukcja spoczynkowa 105
    4.10.3. Cewka 106
    4.10.3.1. Samoindukcja po włączeniu cewki 106
    4.10.3.2. Samoindukcja po odłączeniu cewki 108
    4.10.4. Silnik elektryczny i prądnica 110
    4.10.4.1. Zasada działania silnika elektrycznego 110
    4.10.4.2. Zasada działania prądnicy 112
    4.10.5. Przekaźnik 115
    4.10.5.1. Zasada działania 115
    4.10.5.2. Rodzaje przekaźników 118
    4.10.5.3. Budowa przekaźnika kontaktronowego 118
    4.10.5.4. Przykłady zastosowań przekaźników kontaktronowych w samochodzie 119
    4.10.5.5.Poszukiwanie usterki w obwodzie z przekaźnikiem 121

    5. Podstawowe elementy elektroniczne
    5.1. Dioda
    5.1.1. Dioda jako zawór elektryczny
    5.1.2. Sprawdzanie diody

    5.1.3. Zastosowanie diody jako prostownika prądu przemiennego
    5.1.4. Układ mostkowy w prądnicy prądu trójfazowego
    5.1.5. Dioda do rozłączania obwodu elektrycznego
    5.1.6. Dioda do ograniczania napięcia wzbudzenia
    5.1.7. Oznaczanie diod
    5.2. Dioda Zenera
    5.2.1. Właściwości
    5.2.2. Dioda Zenera w przekaźniku ochrony przepięciowej
    5.2.3. Dioda Zenera jako dioda prostująca w prądnicy trójfazowej
    5.3. Dioda świecąca (LED)
    5.3.1. Właściwości
    5.3.2. Budowa
    5.3.3. Przykłady zastosowania
    5.4. Fotodiody
    5.4.1. Właściwości fotodiody
    5.4.2. Przykłady zastosowania fotodiody
    5.4.2.1. Czujnik deszczu i światła
    5.4.2.2. Czujnik promieniowania słonecznego
    5.4.2.3. Lusterko wewnętrzne samoczynnie reagujące na oślepianie
    5.4.2.4. Bezdotykowy pomiar temperatury
    5.5. Tranzystor
    5.5.1. Tranzystor jako element sterowalny
    5.5.2. Porównanie tranzystora z przekaźnikiem
    5.5.3. Tranzystor jako wzmacniacz
    5.5.4. Współczynnik trwania impulsu

    6. Analiza systemowa i schematy przepływu sygnałów
    6.1. Analiza funkcjonalna 158
    6.2. Samochód jako system 159
    6.3. Schemat przepływu sygnałów 160

    7. Podstawy techniki cyfrowej
    7.1. Sygnały analogowe i cyfrowe 162
    7.2. Zasada przekazu analogowego 164
    7.2.1. Problemy przekazu analogowego 165
    7.2.2. Przykłady przekazu analogowego 165
    7.3. Logika podstawowych połączeń cyfrowych 167
    7.4. Przegląd podstawowych funkcji logicznych 170
    7.5. Element logiczny przetwarzający dane 171
    7.5.1. Poziom sygnału 172
    7.5.2. Poziom sygnału w samochodzie 173
    7.6. Podstawowe funkcje logiczne 173
    7.6.1. Iloczyn logiczny 173
    7.6.2. Suma logiczna 175
    7.6.3. Negacja logiczna 176
    7.6.4. Podsumowanie 178
    7.6.5. Używane skróty 178
    7.6.6. Wybrane symbole graficzne elementów logicznych 179
    7.6.7. Przykład 179
    7.7. Złożone elementy logiczne 181
    7.8. System dwójkowy 182

    8. Transmisja danych w samochodzie
    8.1. Przykłady 185
    8.2. Przetwarzanie informacji w urządzeniu sterującym 187
    8.3. Przetwornik analogowo-cyfrowy 188
    8.4. Połączenia wtykowe słabym punktem układu 190
    8.5. Transmisja danych za pomocą magistrali danych 190
    8.6. Samodiagnoza 191
    8.6.1. Nadzorowanie czujnika (np.temperatury cieczy chłodzącej) 193
    8.6.2. Nadzorowanie nastawnika (np.regulatora biegu jałowego) 194
    8.7. Magistrala transmisji danych diagnostycznych 196
    8.8. Pokładowa instalacja elektryczna i zarządzanie obciążeniem 203

    9. Sterowanie i regulacja
    9.1. Różnica pomiędzy sterowaniem i regulacją 211
    9.1.1. Łańcuch sterowania 211
    9.1.2. Obwód regulacji 211
    9.2. Sterowanie 212
    9.2.1. Definicja sterowania 212
    9.2.2. Ogniwa łańcucha sterowania 212
    9.2.3. Wielkości wejściowe i wyjściowe łańcucha sterowania 212
    9.2.4. Rodzaje sterowania według rodzaju sygnału 214
    9.2.5. Sterowanie binarne 215
    9.2.6. Sterowanie analogowe 216
    9.2.7. Sterowanie cyfrowe 217
    9.2.8. Rodzaje sterowania według rodzaju przetwarzania sygnału 218
    9.3. Regulowanie 219
    9.3.1. Człowiek jako regulator w obwodzie regulacji 219
    9.3.2. Definicja regulacji 220
    9.3.3. Schemat blokowy obwodu regulacji 221
    9.3.4. Części składowe układu regulacji 222
    9.3.5. Obwód regulacji 223
    9.3.6. Rodzaje regulatorów 223
    9.3.7. Stany przejściowe 224
    9.3.8. Regulacja prądu 225
    9.3.9. Regulacja prędkości obrotowej biegu jałowego 226
    9.3.10. Odpowietrzanie zbiornika paliwa 229
    9.4. Adaptacyjne układy regulacji 231
    9.4.1. Adaptacja na przykładzie regulacji lambda 232
    9.4.2. Problemy diagnostyczne wynikające z adaptacji 234

    10. Oscyloskop warsztatowy
    10.1. Analogowe i cyfrowe przedstawianie sygnałów 235
    10.2. Sprzężenia DC/AC 236
    10.3. Oś Y 237
    10.4. Oś X 237
    10.5. Impuls wyzwalający 239
    10.5.1. Poziom impulsu wyzwalającego 239
    10.5.2. Zbocze impulsu wyzwalającego 240
    10.6. Obrazy typowych sygnałów z czujników 241
    10.7. Sprawdzanie prądnicy 242
    10.7.1. Sygnały harmoniczne 242
    10.7.2. Wpływ rodzaju sprzężenia na obraz 243
    10.7.3. Przykłady usterek wykrytych podczas testu prądnicy 244

    11. Systemy transmisji danych
    11.1. Rozwój elektronicznych układów samochodowych 246
    11.2. Konieczność stosowania sieci transmisji danych 247
    11.3. Podstawowe pojęcia 249
    11.3.1. Rodzaje sieci transmisji danych 250
    11.3.2. Podstawy cyfrowej transmisji danych 252
    11.4. Magistrala CAN 253
    11.4.1. Transmisja sygnałów 253
    11.4.2. Format komunikatu 257
    11.4.3. Diagnostyka 260
    11.5. Magistrala LIN 264
    11.6. Optyczne sieci transmisji danych 268
    11.6.1. Przesyłanie sygnałów światłowodami 268
    11.6.2. Magistrala MOST 270
    11.6.3. Diagnostyka magistrali MOST 271
    11.6.4. Magistrala Byteflight 273
    11.7. Sieć Bluetooth 275
    11.8. Sieć Flex Ray 276
    11.9. Przykłady wykorzystania sieci transmisji danych w samochodzie 278
    11.10. Programowanie, kodowanie, personalizacja, indywidualizacja 283

    12. Układy zapłonowe
    12.1. Bezstykowe sterowanie zapłonu 289
    12.1.1. Zalety 289
    12.1.2. Budowa i działanie 290
    12.1.3. Indukcyjne wyzwalanie sygnału w zapłonie tranzystorowym 291
    12.1.4. Emitowanie sygnału przez czujnik Halla 292
    12.1.5. Wykrywanie usterek zapłonu sterowanego bezstykowo 294
    12.2. Zapłon elektroniczny 297
    12.2.1. Schemat funkcjonalny z wejściami i wyjściami urządzenia sterującego 298
    12.2.2. Najważniejsze sygnały wejściowe do obliczania KWZ 299
    12.2.3. Dodatkowe sygnały wejściowe 301
    12.2.4. Sygnały wyjściowe oraz wskazówki do wykrywania usterek 303
    12.3. Zapłon całkowicie elektroniczny 304
    12.3.1. Budowa i zalety statycznego rozdziału wysokiego napięcia 304
    12.3.2. Statyczny rozdział wysokiego napięcia przez cewki dwubiegunowe 305
    12.3.3. Informacja zwrotna o prądzie zapłonu w zapłonie statycznym 306
    12.3.4. Wskazówki dotyczące wykrywania usterek 307

    13. Układy wtryskowe
    13.1. Wtrysk ciągły (układ K-Jetronic) 308
    13.1.1. Opis funkcji i części składowych układu 308
    13.1.2. Elementy składowe i ich funkcje 310
    13.1.3. Dodatkowe, elektrycznie sterowane elementy układu 316
    13.1.4. Schemat elektryczny 318
    13.1.5. Układ K-Jetronic z regulacją lambda 319
    13.2. Układ KE-Jetronic 320
    13.2.1. Różnice w stosunku do układu K-Jetronic 321
    13.2.2. Sygnały wejściowe i ich znaczenie dla sterowania elektronicznego 321
    13.2.3. Regulacja dawki wtrysku przez elektrohydrauliczny nastawnik ciśnienia 324
    13.3. Wtrysk przerywany (układ L-Jetronic) 325
    13.3.1. Ogólny opis działania układu 325
    13.3.2. Elementy składowe i ich funkcje 326
    13.3.3. Funkcje urządzenia sterującego 335
    13.3.4. Ogólny schemat elektryczny układu 338
    13.4. Układ Mono-Jetronic 339
    13.4.1. Obwód zasilania paliwem 339
    13.4.2. Sygnały wejściowe do ustalenia warunków eksploatacji 342
    13.4.3. Działanie urządzenia sterującego, sygnały wyjściowe 344
    13.5. Regulacja lambda 346
    13.5.1. Adaptacja składu mieszanki 348
    13.5.2. Budowa i działanie sondy lambda 349
    13.5.3. Sonda lambda z wkładem z dwutlenku tytanu 350
    13.5.4. Planarna sonda lambda 352
    13.5.5. Szerokopasmowa planarna sonda lambda 352
    13.6. Regulowane elektronicznie układy wtryskowe w silnikach wysokoprężnych 353
    13.6.1. Wiadomości ogólne, przegląd układu 353
    13.6.2. Sygnały wejściowe i ich wpływ na działanie układu 354
    13.6.3. Sterowanie różnymi pompami wtryskowymi i pozostałe sygnały wyjściowe 357
    13.6.4. Wtrysk bezpośredni w silnikach wysokoprężnych 362
    13.6.4.1. Promieniowe rozdzielaczowe pompy wtryskowe 362
    13.6.4.2. Układy z pompowtryskiwaczami (UIS) i indywidualnymi pompami wtryskowymi (UPS) 366
    13.6.4.3. Zasobnikowy układ wtryskowy Common Rail 366
    13.6.5. Sposoby poprawy czystości spalin w samochodach z silnikami wysokoprężnymi 372

    14. Zintegrowane układy wtryskowo-zapłonowe i obecne wymagania
    14.1. Informacje ogólne 375
    14.2. Funkcje dodatkowe w różnych rozwiązaniach Motronic 376
    14.3. Cyfrowe układy sterowania silnika z wtryskiem do rury dolotowej 379
    14.4. Cyfrowe układy sterowania silnika o bezpośrednim wtrysku benzyny 384
    14.5. Stosowana w Europie diagnostyka pokładowa (E-OBD) 386
    14.6. Gaz jako paliwo alternatywne 389
    14.6.1. Wiadomości wstępne 389
    14.6.2. Instalacja samochodowa na gaz ziemny 391
    14.6.3. Samochodowe instalacje gazowe jako wyposażenie dodatkowe 395
    14.6.4. Regulacje prawne 397

    15. Układy regulacji i sterowania dynamiki jazdy
    15.1. Układ przeciwblokujący (ABS) 398
    15.1.1. Podstawowe funkcje i ogólna budowa układu ABS 398
    15.1.2. Czujniki prędkości obrotowej kół 399
    15.1.3. Układ zamknięty z zaworami elektromagnetycznymi 3/3 401
    15.1.4. Układ otwarty z zaworami elektromagnetycznymi 2/2 404
    15.1.5. Układ zamknięty z zaworami elektromagnetycznymi 2/2 406
    15.1.6. ABS w motocyklach 409
    15.2. Układ przeciwpoślizgowy (ASR) 412
    15.2.1. Układ przeciwpoślizgowy z zaworami elektromagnetycznymi 3/3 413
    15.2.2. Układ przeciwpoślizgowy z zaworami elektromagnetycznymi 2/2 418
    15.3. Układ stabilizacji toru jazdy 422
    15.3.1. Opis układu stabilizacji toru jazdy 422
    15.3.2. Sygnały wejściowe i wyjściowe 425
    15.4. Regulowane blokady mechanizmu różnicowego 432
    15.4.1. Sygnały wejściowe i wyjściowe w urządzeniu sterującym 433
    15.4.2. Blokady elektrohydrauliczna i elektromagnetyczna 435
    15.4.3. Obwód elektryczny elektromagnetycznej blokady w układzie napędowym czterech kół 437
    15.5. Elektroniczna regulacja amortyzatorów 439

    16. Układy bezpieczeństwa biernego
    16.1. Wprowadzenie
    16.2. Budowa i działanie przednich poduszek gazowych
    16.3. Nadzorowanie układu i przepisy bezpieczeństwa
    16.4. Boczne poduszki gazowe
    16.5. Kurtyny gazowe
    16.6. Pirotechniczne napinacze pasów
    16.7. Poduszka kompaktowa (eurobag)
    16.8. Przykład kompletnego układu

    17. Układy ochrony przed kradzieżą
    17.1. Elektroniczne zabezpieczenie przed nieuprawnionym użyciem 467
    17.1.1. Zabezpieczenie z transponderem przed uruchomieniem samochodu 468
    17.1.2. Montaż immobilizera w samochodzie niezabezpieczonym fabrycznie 471
    17.2. Instalacje alarmowe 472
    17.2.1. Ogólny opis układu 472
    17.2.2. Sygnały wejściowe i elementy składowe instalacji 474
    17.2.3. Sygnały wyjściowe i schemat elektryczny instalacji alarmowej 481

    18. Układy zwiększające komfort jazdy
    18.1. Sterowanie ogrzewania i klimatyzacji 484
    18.1.1. Opis działania i budowa układu 484
    18.1.2. Zasada działania klimatyzacji 486
    18.1.3. Sygnały wejściowe 488
    18.1.4. Sygnały wyjściowe i sposób działania 489
    18.1.5. Schemat ideowy 495
    18.2. Elektroniczne sterowanie skrzynki przekładniowej 499
    18.2.1. Opis układu 499
    18.2.2. Sygnały wejściowe i wyjściowe 501
    18.2.3. Bezstopniowa automatyczna skrzynka przekładniowa 507
    18.3. Elektroniczne sterowanie sprzęgła i zautomatyzowana skrzynka przekładniowa 510
    18.3.1. Elektroniczne sterowanie sprzęgła 510
    18.3.2. Zautomatyzowana skrzynka przekładniowa 513
    18.4. Regulacja prędkości jazdy 516
    18.4.1. Opis działania układu 516
    18.4.2. Elementy składowe, sygnały wejściowe i wyjściowe 517
    18.4.3. Adaptacyjna regulacja prędkości jazdy 520
    18.5. Elektroniczny pomiar odległości (asystent parkowania) 525
    18.6. Centralne blokowanie drzwi 531
    18.6.1. Centralne blokowanie drzwi z nastawnikami pneumatycznymi 531
    18.6.2. Centralne blokowanie drzwi z nastawnikami elektrycznymi 536
    18.6.3. Komfortowy dostęp do samochodu 542
    18.7. Elektryczne sterowanie szyb 544
    18.8. Elektryczne sterowanie dachu 548
    18.9. Elektryczne ustawianie lusterek zewnętrznych 550
    18.10. Elektryczna regulacja siedzenia 552
    18.11. Elektryczna regulacja siedzenia i lusterek z pamięcią ustawienia 554
    18.12. Elektryczna regulacja położenia kolumny kierownicy 557
    18.13. Dodatkowe urządzenie grzewcze 559
    18.13.1. Przegląd rozwiązań konstrukcyjnych 559
    18.13.2. Działanie urządzenia grzewczego 561
    18.13.3. Wskazówki montażowe i przepisy prawa 562
    18.13.4. Diagnozowanie i schemat elektryczny ogrzewania postojowego 564

    19. Zintegrowane układy informacji kierowcy
    19.1. Wprowadzenie
    19.2. Wprowadzanie poleceń i sygnały wejściowe
    19.3. Komunikaty i odtwarzanie
    19.4. Układy nawigacji satelitarnej
    19.4.1. Wiadomości wstępne
    19.4.2. Ustalenie pozycji i obliczenie marszruty
    19.4.3. Budowa układu nawigacji GPS w samochodzie
    19.4.4. Możliwe funkcje
    19.4.5. Możliwe usterki i ich przyczyny
    19.5. Telefon w samochodzie
    19.5.1. Rozwój telefonii komórkowej
    19.5.2. Zasady działania i stosowane technologie
    19.5.3. Przykłady rozwiązań i etapy rozwojowe
    19.5.3.1. Telefony montowane na stałe, koniec lat 90. XX wieku
    19.5.3.2. Telefon komórkowy zintegrowany z samochodem
    19.5.3.3. Zamontowanie telefonu komórkowego jako wyposażenia dodatkowego
    19.5.3.4. Telefon zamontowany na stałe, zintegrowany z układem informacji kierowcy, stan z początku 2000 roku
    19.5.3.5. Telefon w technologii bluetooth zintegrowany z układem informacji kierowcy
    19.6. Telematyka
    19.6.1. Telematyka komunikacyjna
    19.6.2. Funkcja wywołania alarmowego
    19.6.3. Usługi online
    19.6.4. Funkcje telematyczne dotyczące tylko samochodu

    20. Konstrukcje hybrydowe
    20.1. Definicja
    20.2. Wiadomości wstępne
    20.2.1. Podział według budowy
    20.2.1.1. Napęd hybrydowy równoległy
    20.2.1.2. Napęd hybrydowy szeregowy
    20.2.1.3. Napęd hybrydowy mieszany lub rozgałęziony
    20.2.1.4. Napęd hybrydowy ładowany z sieci elektrycznej (Plug-In-Hybrid)
    20.2.2. Podział według stopnia elektryfikacji pojazdu
    20.2.2.1. Napęd mikrohybrydowy (Micro Hybrid)
    20.2.2.2. Niepełny napęd hybrydowy (Mild Hybrid)
    20.2.2.3. Pełny napęd hybrydowy (Full Hybrid)
    20.3. Napędzanie zespołów pomocniczych w samochodach Full Hybrid
    20.4. Zalety i wady napędu hybrydowego 6
    20.4.1. Współpraca silnika benzynowego z silnikiem elektrycznym
    20.4.2. Zalety samochodów hybrydowych
    20.4.3. Wady samochodów hybrydowych
    20.5. Toyota Prius przykładem seryjno-równoległego napędu hybrydowego
    20.5.1. Podzespoły układu napędowego (rys.20.13)
    20.5.2. Akumulatory wysokiego napięcia (HV)
    20.5.2.1. Akumulator niklowo-wodorkowy (NiMH)
    20.5.2.2. Akumulatory litowo-jonowe (Li-Ion)
    20.5.3. Rozdział mocy
    20.5.4. Budowa i działanie maszyny synchronicznej prądu przemiennego
    20.5.5.Przetwornik (inwerter, falownik) – rysunki 20.23 i 20.25
    20.5.6. Elektroniczne urządzenie sterujące
    20.5.7. Układ bezpieczeństwa napędu hybrydowego Toyoty Prius
    20.6. Samochody z samozabezpieczonymi obwodami wysokiego napięcia
    20.6.1. Samozabezpieczenie
    20.6.2. Zasady bezpieczeństwa samochodów z obwodami wysokiego napięcia
    20.6.3. Techniczne warunki bezpieczeństwa obsługi układów wysokiego napięcia

    Materiały źródłowe
    Źródła ilustracji
    Wykaz skrótów

    Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych