ELEKTRONIKA I ELEKTROTECHNIKA W POJAZDACH SAMOCHODOWYCH

    W podręczniku przedstawiono kompleksowo zagadnienia z elektrotechniki i elektroniki samochodowej, począwszy od przypomnienia podstawowych pojęć z elektryczności, a na omówieniu elektronicznych układów regulacji i sterowania we współczesnych samochodach kończąc. Omówiono wszystkie występujące w nowoczesnych samochodach układy i urządzenia wyposażenia elektrycznego i elektronicznego, w tym również systemy transmisji danych (magistrale CAN, LIN, MOST, Bluetooth), także układy nawigacji satelitarnej

    Produkt archiwalny

    Koszt wysyłki od: 7,00 zł

    • Wysyłka GRATIS

      Zrob zakupy za 275,00 zł a wysyłkę masz GRATIS

    • Dostawa do krajów EU

      Paczki wysyłamy również do krajów Unii Europejskiej

    Opis

    ELEKTROTECHNIKA I ELEKTRONIKA W POJAZDACH SAMOCHODOWYCH 

    Tytuł oryginału: Elektrik, Elektronik

     
    W podręczniku przedstawiono kompleksowo zagadnienia z elektrotechniki i elektroniki samochodowej, począwszy od przypomnienia podstawowych pojęć z elektryczności, a na omówieniu elektronicznych układów regulacji i sterowania we współczesnych samochodach kończąc. Omówiono wszystkie występujące w nowoczesnych samochodach układy i urządzenia wyposażenia elektrycznego i elektronicznego, w tym również systemy transmisji danych (magistrale CAN, LIN, MOST, Bluetooth), także układy nawigacji satelitarnej (GPS), telefon w samochodzie oraz zagadnienia telematyki.
     
    Odbiorcy książki: studenci wyższych uczelni o kierunku samochodowym, uczniowie średnich szkól samochodowych oraz wszyscy zainteresowani elektrotechniką i elektroniką samochodową.
     

    ELEKTROTECHNIKA I ELEKTRONIKA W POJAZDACH SAMOCHODOWYCH 

    Podstawowe pojęcia z elektryczności
     Budowa atomu
    Napięcie
    Prąd
    Rezystancja
    Możliwości wytworzenia napięcia
    Skutki oddziaływania prądu elektrycznego
    Rodzaje napięcia
    Przepisy bezpieczeństwa
     
    Oddziaływanie prądu elektrycznego na człowieka
    Pierwsza pomoc przy porażeniu prądem
     Rodzaje napięcia

    Spis treści

    Słowo wstępne
     

    1. Podstawowe pojęcia z elektryczności

     
    1.1. Budowa atomu
    1.2. Napięcie
    1.3. Prąd
    1.4. Rezystancja
    1.5. Możliwości wytworzenia napięcia
    1.6. Skutki oddziaływania prądu elektrycznego
    1.7. Przepisy bezpieczeństwa
     
    Oddziaływanie prądu elektrycznego na człowieka
    Pierwsza pomoc przy porażeniu prądem

    1.8. Rodzaje napięcia
     

    2. Schematy połączeń elektrycznych

    2.1. Części składowe i budowa obwodu elektrycznego
    2.2. Symbole graficzne
    2.3. Schematy ideowe
    Schemat połączeń
    Schemat obwodu
    2.4. Oznaczenia urządzeń elektrycznych
    2.5. Oznaczenia zacisków
    2.6. Schematy elektryczne
    Przykłady schematów dla samochodu Volkswagen
    Przykłady schematów dla samochodu Ford
    2.7.Miejsce zamontowania elementów w samochodzie
     
    3. Pomiary miernikiem uniwersalnym
    3.1. Rodzaje mierników 44
    3.2. Oznaczenia na uniwersalnych miernikach analogowych 46
    3.3. Oznaczenia na uniwersalnych miernikach cyfrowych 47
    3.4. Zakresy tolerancji mierników uniwersalnych 49
    3.4.1. Mierniki analogowe 49
    3.4.2. Uniwersalne mierniki cyfrowe 50
    3.5. Poszukiwanie usterek za pomocą woltomierza 50
    3.6. Poszukiwanie usterek za pomocą amperomierza 55
    3.7. Poszukiwanie usterek za pomocą pomiaru rezystancji 58
    3.8. Podsumowanie: pomiary napięcia, natężenia i rezystancji 64
    3.9. Praca z programami do poszukiwania usterek 65
    3.9.1. Poszukiwanie usterek w samochodzie Volkswagen 65
    3.9.2. Poszukiwanie usterek w samochodzie Ford 69
     
    4. Podstawy elektrotechniki
    4.1. Prawo Ohma
    4.2. Straty napięcia
    4.2.1. Napięcie w zamkniętym obwodzie elektrycznym
    4.2.2. Napięcie w otwartym obwodzie elektrycznym
    4.3. Moc elektryczna
    4.4. Rezystywność przewodnika
    4.5. Połączenia równoległe i szeregowe
    4.5.1. Połączenie szeregowe
    4.5.2. Połączenie równoległe
    4.5.3. Przegląd
    4.6. Obwody mieszane
    4.6.1. Rozszerzone połączenie szeregowe
    4.6.2. Rozszerzone połączenie równoległe
    4.7. Dzielnik napięcia, potencjometr
    4.7.1. Nieobciążony dzielnik napięcia
    4.7.2. Obciążony dzielnik napięcia
    4.8. Rezystory zależne od temperatury
    4.8.1. Rezystory PTC
    4.8.2. Rezystory NTC
    4.9. Kondensator
    4.9.1. Kondensator jako magazyn ładunków elektrycznych
    4.9.2. Kierunek przepływu prądu
    4.9.3. Budowa
    4.9.4. Zasada działania
    4.9.5. Przebieg ładowania i rozładowania
    4.9.6. Kondensator w obwodzie prądu przemiennego
    4.9.7. Kondensator jako element przeciwzakłóceniowy w samochodzie
    4.10. Indukcyjność
    4.10.1. Magnetyzm
    4.10.2. Indukcja elektromagnetyczna
    4.10.2.1. Indukcja ruchu
    4.10.2.2. Indukcja spoczynkowa
    4.10.3. Cewka
    4.10.3.1. Samoindukcja po włączeniu cewki
    4.10.3.2. Samoindukcja po odłączeniu cewki
    4.10.4. Silnik elektryczny i prądnica
    4.10.4.1. Zasada działania silnika elektrycznego
    4.10.4.2. Zasada działania prądnicy
    4.10.5. Przekaźnik
    4.10.5.1. Zasada działania
    4.10.5.2. Rodzaje przekaźników
    4.10.5.3. Budowa przekaźnika kontaktronowego
    4.10.5.4. Przykłady zastosowań przekaźników kontaktronowych w samochodzie
    4.10.5.5.Poszukiwanie usterki w obwodzie z przekaźnikiem
     
    5. Podstawowe elementy elektroniczne
    5.1. Dioda
    5.1.1. Dioda jako zawór elektryczny
    5.1.2. Sprawdzanie diody
    5.1.3. Zastosowanie diody jako prostownika prądu przemiennego
    5.1.4. Układ mostkowy w prądnicy prądu trójfazowego
    5.1.5. Dioda do rozłączania obwodu elektrycznego
    5.1.6. Dioda do ograniczania napięcia wzbudzenia
    5.1.7. Oznaczanie diod
    5.2. Dioda Zenera
    5.2.1. Właściwości
    5.2.2. Dioda Zenera w przekaźniku ochrony przepięciowej
    5.2.3. Dioda Zenera jako dioda prostująca w prądnicy trójfazowej
    5.3. Dioda świecąca (LED)
    5.3.1. Właściwości
    5.3.2. Budowa
    5.3.3. Przykłady zastosowania
    5.4. Fotodiody
    5.4.1. Właściwości fotodiody
    5.4.2. Przykłady zastosowania fotodiody
    5.4.2.1. Czujnik deszczu i światła
    5.4.2.2. Czujnik promieniowania słonecznego
    5.4.2.3. Lusterko wewnętrzne samoczynnie reagujące na oślepianie
    5.4.2.4. Bezdotykowy pomiar temperatury
    5.5. Tranzystor
    5.5.1. Tranzystor jako element sterowalny
    5.5.2. Porównanie tranzystora z przekaźnikiem
    5.5.3. Tranzystor jako wzmacniacz
    5.5.4. Współczynnik trwania impulsu
     
    6. Analiza systemowa i schematy przepływu sygnałów
    6.1. Analiza funkcjonalna 158
    6.2. Samochód jako system 159
    6.3. Schemat przepływu sygnałów 160
     
    7. Podstawy techniki cyfrowej
    7.1. Sygnały analogowe i cyfrowe 162
    7.2. Zasada przekazu analogowego 164
    7.2.1. Problemy przekazu analogowego 165
    7.2.2. Przykłady przekazu analogowego 165
    7.3. Logika podstawowych połączeń cyfrowych 167
    7.4. Przegląd podstawowych funkcji logicznych 170
    7.5. Element logiczny przetwarzający dane 171
    7.5.1. Poziom sygnału 172
    7.5.2. Poziom sygnału w samochodzie 173
    7.6. Podstawowe funkcje logiczne 173
    7.6.1. Iloczyn logiczny 173
    7.6.2. Suma logiczna 175
    7.6.3. Negacja logiczna 176
    7.6.4. Podsumowanie 178
    7.6.5. Używane skróty 178
    7.6.6. Wybrane symbole graficzne elementów logicznych 179
    7.6.7. Przykład 179
    7.7. Złożone elementy logiczne 181
    7.8. System dwójkowy 182
     
    8. Transmisja danych w samochodzie
    8.1. Przykłady 185
    8.2. Przetwarzanie informacji w urządzeniu sterującym 187
    8.3. Przetwornik analogowo-cyfrowy 188
    8.4. Połączenia wtykowe słabym punktem układu 190
    8.5. Transmisja danych za pomocą magistrali danych 190
    8.6. Samodiagnoza 191
    8.6.1. Nadzorowanie czujnika (np.temperatury cieczy chłodzącej) 193
    8.6.2. Nadzorowanie nastawnika (np.regulatora biegu jałowego) 194
    8.7. Magistrala transmisji danych diagnostycznych 196
    8.8. Pokładowa instalacja elektryczna i zarządzanie obciążeniem 203
     
    9. Sterowanie i regulacja
    9.1. Różnica pomiędzy sterowaniem i regulacją 211
    9.1.1. Łańcuch sterowania 211
    9.1.2. Obwód regulacji 211
    9.2. Sterowanie 212
    9.2.1. Definicja sterowania 212
    9.2.2. Ogniwa łańcucha sterowania 212
    9.2.3. Wielkości wejściowe i wyjściowe łańcucha sterowania 212
    9.2.4. Rodzaje sterowania według rodzaju sygnału 214
    9.2.5. Sterowanie binarne 215
    9.2.6. Sterowanie analogowe 216
    9.2.7. Sterowanie cyfrowe 217
    9.2.8. Rodzaje sterowania według rodzaju przetwarzania sygnału 218
    9.3. Regulowanie 219
    9.3.1. Człowiek jako regulator w obwodzie regulacji 219
    9.3.2. Definicja regulacji 220
    9.3.3. Schemat blokowy obwodu regulacji 221
    9.3.4. Części składowe układu regulacji 222
    9.3.5. Obwód regulacji 223
    9.3.6. Rodzaje regulatorów 223
    9.3.7. Stany przejściowe 224
    9.3.8. Regulacja prądu 225
    9.3.9. Regulacja prędkości obrotowej biegu jałowego 226
    9.3.10. Odpowietrzanie zbiornika paliwa 229
    9.4. Adaptacyjne układy regulacji 231
    9.4.1. Adaptacja na przykładzie regulacji lambda 232
    9.4.2. Problemy diagnostyczne wynikające z adaptacji 234
     
    10. Oscyloskop warsztatowy
    10.1. Analogowe i cyfrowe przedstawianie sygnałów 235
    10.2. Sprzężenia DC/AC 236
    10.3. Oś Y 237
    10.4. Oś X 237
    10.5. Impuls wyzwalający 239
    10.5.1. Poziom impulsu wyzwalającego 239
    10.5.2. Zbocze impulsu wyzwalającego 240
    10.6. Obrazy typowych sygnałów z czujników 241
    10.7. Sprawdzanie prądnicy 242
    10.7.1. Sygnały harmoniczne 242
    10.7.2. Wpływ rodzaju sprzężenia na obraz 243
    10.7.3. Przykłady usterek wykrytych podczas testu prądnicy 244
     
    11. Systemy transmisji danych
    11.1. Rozwój elektronicznych układów samochodowych 246
    11.2. Konieczność stosowania sieci transmisji danych 247
    11.3. Podstawowe pojęcia 249
    11.3.1. Rodzaje sieci transmisji danych 250
    11.3.2. Podstawy cyfrowej transmisji danych 252
    11.4. Magistrala CAN 253
    11.4.1. Transmisja sygnałów 253
    11.4.2. Format komunikatu 257
    11.4.3. Diagnostyka 260
    11.5. Magistrala LIN 264
    11.6. Optyczne sieci transmisji danych 268
    11.6.1. Przesyłanie sygnałów światłowodami 268
    11.6.2. Magistrala MOST 270
    11.6.3. Diagnostyka magistrali MOST 271
    11.6.4. Magistrala Byteflight 273
    11.7. Sieć Bluetooth 275
    11.8. Sieć Flex Ray 276
    11.9. Przykłady wykorzystania sieci transmisji danych w samochodzie 278
    11.10. Programowanie, kodowanie, personalizacja, indywidualizacja 283
     
    12. Układy zapłonowe
    12.1. Bezstykowe sterowanie zapłonu 289
    12.1.1. Zalety 289
    12.1.2. Budowa i działanie 290
    12.1.3. Indukcyjne wyzwalanie sygnału w zapłonie tranzystorowym 291
    12.1.4. Emitowanie sygnału przez czujnik Halla 292
    12.1.5. Wykrywanie usterek zapłonu sterowanego bezstykowo 294
    12.2. Zapłon elektroniczny 297
    12.2.1. Schemat funkcjonalny z wejściami i wyjściami urządzenia sterującego 298
    12.2.2. Najważniejsze sygnały wejściowe do obliczania KWZ 299
    12.2.3. Dodatkowe sygnały wejściowe 301
    12.2.4. Sygnały wyjściowe oraz wskazówki do wykrywania usterek 303
    12.3. Zapłon całkowicie elektroniczny 304
    12.3.1. Budowa i zalety statycznego rozdziału wysokiego napięcia 304
    12.3.2. Statyczny rozdział wysokiego napięcia przez cewki dwubiegunowe 305
    12.3.3. Informacja zwrotna o prądzie zapłonu w zapłonie statycznym 306
    12.3.4. Wskazówki dotyczące wykrywania usterek 307
     
    13. Układy wtryskowe
    13.1. Wtrysk ciągły (układ K-Jetronic) 308
    13.1.1. Opis funkcji i części składowych układu 308
    13.1.2. Elementy składowe i ich funkcje 310
    13.1.3. Dodatkowe, elektrycznie sterowane elementy układu 316
    13.1.4. Schemat elektryczny 318
    13.1.5. Układ K-Jetronic z regulacją lambda 319
    13.2. Układ KE-Jetronic 320
    13.2.1. Różnice w stosunku do układu K-Jetronic 321
    13.2.2. Sygnały wejściowe i ich znaczenie dla sterowania elektronicznego 321
    13.2.3. Regulacja dawki wtrysku przez elektrohydrauliczny nastawnik ciśnienia 324
    13.3. Wtrysk przerywany (układ L-Jetronic) 325
    13.3.1. Ogólny opis działania układu 325
    13.3.2. Elementy składowe i ich funkcje 326
    13.3.3. Funkcje urządzenia sterującego 335
    13.3.4. Ogólny schemat elektryczny układu 338
    13.4. Układ Mono-Jetronic 339
    13.4.1. Obwód zasilania paliwem 339
    13.4.2. Sygnały wejściowe do ustalenia warunków eksploatacji 342
    13.4.3. Działanie urządzenia sterującego, sygnały wyjściowe 344
    13.5. Regulacja lambda 346
    13.5.1. Adaptacja składu mieszanki 348
    13.5.2. Budowa i działanie sondy lambda 349
    13.5.3. Sonda lambda z wkładem z dwutlenku tytanu 350
    13.5.4. Planarna sonda lambda 352
    13.5.5. Szerokopasmowa planarna sonda lambda 352
    13.6. Regulowane elektronicznie układy wtryskowe w silnikach wysokoprężnych 353
    13.6.1. Wiadomości ogólne, przegląd układu 353
    13.6.2. Sygnały wejściowe i ich wpływ na działanie układu 354
    13.6.3. Sterowanie różnymi pompami wtryskowymi i pozostałe sygnały wyjściowe 357
    13.6.4. Wtrysk bezpośredni w silnikach wysokoprężnych 362
    13.6.4.1. Promieniowe rozdzielaczowe pompy wtryskowe 362
    13.6.4.2. Układy z pompowtryskiwaczami (UIS) i indywidualnymi pompami wtryskowymi (UPS) 366
    13.6.4.3. Zasobnikowy układ wtryskowy Common Rail 366
    13.6.5. Sposoby poprawy czystości spalin w samochodach z silnikami wysokoprężnymi 372
     
    14. Zintegrowane układy wtryskowo-zapłonowe i obecne wymagania
    14.1. Informacje ogólne 375
    14.2. Funkcje dodatkowe w różnych rozwiązaniach Motronic 376
    14.3. Cyfrowe układy sterowania silnika z wtryskiem do rury dolotowej 379
    14.4. Cyfrowe układy sterowania silnika o bezpośrednim wtrysku benzyny 384
    14.5. Stosowana w Europie diagnostyka pokładowa (E-OBD) 386
    14.6. Gaz jako paliwo alternatywne 389
    14.6.1. Wiadomości wstępne 389
    14.6.2. Instalacja samochodowa na gaz ziemny 391
    14.6.3. Samochodowe instalacje gazowe jako wyposażenie dodatkowe 395
    14.6.4. Regulacje prawne 397
     
    15. Układy regulacji i sterowania dynamiki jazdy
    15.1. Układ przeciwblokujący (ABS) 398
    15.1.1. Podstawowe funkcje i ogólna budowa układu ABS 398
    15.1.2. Czujniki prędkości obrotowej kół 399
    15.1.3. Układ zamknięty z zaworami elektromagnetycznymi 3/3 401
    15.1.4. Układ otwarty z zaworami elektromagnetycznymi 2/2 404
    15.1.5. Układ zamknięty z zaworami elektromagnetycznymi 2/2 406
    15.1.6. ABS w motocyklach 409
    15.2. Układ przeciwpoślizgowy (ASR) 412
    15.2.1. Układ przeciwpoślizgowy z zaworami elektromagnetycznymi 3/3 413
    15.2.2. Układ przeciwpoślizgowy z zaworami elektromagnetycznymi 2/2 418
    15.3. Układ stabilizacji toru jazdy 422
    15.3.1. Opis układu stabilizacji toru jazdy 422
    15.3.2. Sygnały wejściowe i wyjściowe 425
    15.4. Regulowane blokady mechanizmu różnicowego 432
    15.4.1. Sygnały wejściowe i wyjściowe w urządzeniu sterującym 433
    15.4.2. Blokady elektrohydrauliczna i elektromagnetyczna 435
    15.4.3. Obwód elektryczny elektromagnetycznej blokady w układzie napędowym czterech kół 437
    15.5. Elektroniczna regulacja amortyzatorów 439
     
    16. Układy bezpieczeństwa biernego
    16.1. Wprowadzenie
    16.2. Budowa i działanie przednich poduszek gazowych
    16.3. Nadzorowanie układu i przepisy bezpieczeństwa
    16.4. Boczne poduszki gazowe
    16.5. Kurtyny gazowe
    16.6. Pirotechniczne napinacze pasów
    16.7. Poduszka kompaktowa (eurobag)
    16.8. Przykład kompletnego układu
     
    17. Układy ochrony przed kradzieżą
    17.1. Elektroniczne zabezpieczenie przed nieuprawnionym użyciem
    17.1.1. Zabezpieczenie z transponderem przed uruchomieniem samochodu
    17.1.2. Montaż immobilizera w samochodzie niezabezpieczonym fabrycznie
    17.2. Instalacje alarmowe
    17.2.1. Ogólny opis układu
    17.2.2. Sygnały wejściowe i elementy składowe instalacji
    17.2.3. Sygnały wyjściowe i schemat elektryczny instalacji alarmowej
     
    18. Układy zwiększające komfort jazdy
    18.1. Sterowanie ogrzewania i klimatyzacji
    18.1.1. Opis działania i budowa układu
    18.1.2. Zasada działania klimatyzacji
    18.1.3. Sygnały wejściowe
    18.1.4. Sygnały wyjściowe i sposób działania
    18.1.5. Schemat ideowy
    18.2. Elektroniczne sterowanie skrzynki przekładniowej
    18.2.1. Opis układu
    18.2.2. Sygnały wejściowe i wyjściowe
    18.2.3. Bezstopniowa automatyczna skrzynka przekładniowa
    18.3. Elektroniczne sterowanie sprzęgła i zautomatyzowana skrzynka przekładniowa
    18.3.1. Elektroniczne sterowanie sprzęgła
    18.3.2. Zautomatyzowana skrzynka przekładniowa
    18.4. Regulacja prędkości jazdy
    18.4.1. Opis działania układu
    18.4.2. Elementy składowe, sygnały wejściowe i wyjściowe
    18.4.3. Adaptacyjna regulacja prędkości jazdy
    18.5. Elektroniczny pomiar odległości (asystent parkowania)
    18.6. Centralne blokowanie drzwi
    18.6.1. Centralne blokowanie drzwi z nastawnikami pneumatycznymi
    18.6.2. Centralne blokowanie drzwi z nastawnikami elektrycznymi
    18.6.3. Komfortowy dostęp do samochodu
    18.7. Elektryczne sterowanie szyb
    18.8. Elektryczne sterowanie dachu
    18.9. Elektryczne ustawianie lusterek zewnętrznych
    18.10. Elektryczna regulacja siedzenia
    18.11. Elektryczna regulacja siedzenia i lusterek z pamięcią ustawienia
    18.12. Elektryczna regulacja położenia kolumny kierownicy
    18.13. Dodatkowe urządzenie grzewcze
    18.13.1. Przegląd rozwiązań konstrukcyjnych
    18.13.2. Działanie urządzenia grzewczego
    18.13.3. Wskazówki montażowe i przepisy prawa
    18.13.4. Diagnozowanie i schemat elektryczny ogrzewania postojowego
     
    19. Zintegrowane układy informacji kierowcy
    19.1. Wprowadzenie
    19.2. Wprowadzanie poleceń i sygnały wejściowe
    19.3. Komunikaty i odtwarzanie
    19.4. Układy nawigacji satelitarnej
    19.4.1. Wiadomości wstępne
    19.4.2. Ustalenie pozycji i obliczenie marszruty
    19.4.3. Budowa układu nawigacji GPS w samochodzie
    19.4.4. Możliwe funkcje
    19.4.5. Możliwe usterki i ich przyczyny
    19.5. Telefon w samochodzie
    19.5.1. Rozwój telefonii komórkowej
    19.5.2. Zasady działania i stosowane technologie
    19.5.3. Przykłady rozwiązań i etapy rozwojowe
    19.5.3.1. Telefony montowane na stałe, koniec lat 90. XX wieku
    19.5.3.2. Telefon komórkowy zintegrowany z samochodem
    19.5.3.3. Zamontowanie telefonu komórkowego jako wyposażenia dodatkowego
    19.5.3.4. Telefon zamontowany na stałe, zintegrowany z układem informacji kierowcy, stan z początku 2000 roku
    19.5.3.5. Telefon w technologii bluetooth zintegrowany z układem informacji kierowcy
    19.6. Telematyka
    19.6.1. Telematyka komunikacyjna
    19.6.2. Funkcja wywołania alarmowego
    19.6.3. Usługi online
    19.6.4. Funkcje telematyczne dotyczące tylko samochodu
     
    20. Konstrukcje hybrydowe
    20.1. Definicja
    20.2. Wiadomości wstępne
    20.2.1. Podział według budowy
    20.2.1.1. Napęd hybrydowy równoległy
    20.2.1.2. Napęd hybrydowy szeregowy
    20.2.1.3. Napęd hybrydowy mieszany lub rozgałęziony
    20.2.1.4. Napęd hybrydowy ładowany z sieci elektrycznej (Plug-In-Hybrid)
    20.2.2. Podział według stopnia elektryfikacji pojazdu
    20.2.2.1. Napęd mikrohybrydowy (Micro Hybrid)
    20.2.2.2. Niepełny napęd hybrydowy (Mild Hybrid)
    20.2.2.3. Pełny napęd hybrydowy (Full Hybrid)
    20.3. Napędzanie zespołów pomocniczych w samochodach Full Hybrid
    20.4. Zalety i wady napędu hybrydowego 6
    20.4.1. Współpraca silnika benzynowego z silnikiem elektrycznym
    20.4.2. Zalety samochodów hybrydowych
    20.4.3. Wady samochodów hybrydowych
    20.5. Toyota Prius przykładem seryjno-równoległego napędu hybrydowego
    20.5.1. Podzespoły układu napędowego (rys.20.13)
    20.5.2. Akumulatory wysokiego napięcia (HV)
    20.5.2.1. Akumulator niklowo-wodorkowy (NiMH)
    20.5.2.2. Akumulatory litowo-jonowe (Li-Ion)
    20.5.3. Rozdział mocy
    20.5.4. Budowa i działanie maszyny synchronicznej prądu przemiennego
    20.5.5.Przetwornik (inwerter, falownik) – rysunki 20.23 i 20.25
    20.5.6. Elektroniczne urządzenie sterujące
    20.5.7. Układ bezpieczeństwa napędu hybrydowego Toyoty Prius
    20.6. Samochody z samozabezpieczonymi obwodami wysokiego napięcia
    20.6.1. Samozabezpieczenie
    20.6.2. Zasady bezpieczeństwa samochodów z obwodami wysokiego napięcia
    20.6.3. Techniczne warunki bezpieczeństwa obsługi układów wysokiego napięcia
     
    Materiały źródłowe
    Źródła ilustracji
    Wykaz skrótów
     
    Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych