Autobusy w Warszawie 1920-1945
Popularna, bogato ilustrowana i udokumentowana książka
W książce przedstawiono dzieje autobusów warszawskiej komunikacji publicznej w latach 1920–1945.
Opisano wszystkie modele autobusów komunikacji miejskiej marek eksploatowanych w Warszawie w dwudziestoleciu międzywojennym oraz podczas II wojny światowej.
Były to pojazdy wielu marek, takich jak:
Saurer,
Benz-Gaggenau,
Somua,
Ursus,
PZInż.,
Mercedes-Benz,
Büssing,
Henschel
Chevrolet
Opracowanie ma charakter pionierski, przybliża wiele mało znanych faktów z historii pojazdów warszawskiego transportu publicznego z uwzględnieniem ich podstawowych danych technicznych. Zbierając materiały do książki, autor sięgnął zarówno do źródeł współczesnych – krajowych i zagranicznych, jak i do oryginalnych wydawnictw prasowych, firmowych i reklamowych z epoki.
Książka jest przeznaczona dla miłośników motoryzacji zainteresowanych dziejami i charakterystyką techniczną pojazdów transportu publicznego w Warszawie okresu międzywojennego, hobbystów i amatorów pojazdów zabytkowych oraz pasjonatów historii gospodarczej II Rzeczypospolitej.
O autorach
Publikacja kontynuuje tematykę związaną z motoryzacją w II Rzeczypospolitej. Pierwsza książka autora pt. Montownie samochodów w II Rzeczypospolitej (Wydawnictwa Komunikacji i Łączności 2018, ISBN 978-83-206-1999-7) przedstawiała zakłady montażowe krajowych i zagranicznych firm, działające w okresie dwudziestolecia międzywojennego na terenie Polski oraz Wolnego Miasta Gdańska. Niniejsza przybliża mało znany, a zdaniem autora ważny rozdział z historii polskiej motoryzacji dwudziestolecia międzywojennego, jakim była wytwórczość nadwozi samochodowych.
Książka została bogato zilustrowana i udokumentowana. Zawiera przegląd zakładów wytwarzających nadwozia samochodowe w II RP, jest poprzedzona obszernym zarysem historii przemysłu karoseryjnego na świecie do drugiej wojny światowej wraz z opisem ewolucji konstrukcji i technologii wytwarzania nadwozi. Opisano następujące zakłady: „Brzeskiauto”, Zakłady Mechaniczne Plage i Laśkiewicz, Szydłowiecką Fabrykę Braci Węgrzeckich, Zakłady Przemysłowe „Bielany” SA, Wytwórnię Karoserii i Przyczepek Samochodowych Józef Zagórski, Centralne Warsztaty Samochodowe (CWS) / Państwowe Zakłady Inżynierii (PZInż.) oraz innych producentów nadwozi w II RP i w Wolnym Mieście Gdańsku. Autor przedstawia kulisy ich powstania, etapy działalności i program produkcyjny. Opracowanie ma charakter pionierski; przybliża wiele mało znanych faktów z historii krajowej motoryzacji, a niektóre z zawartych w nim ilustracji są publikowane po raz pierwszy.
Trudno dzisiaj ocenić liczbę nadwozi wytworzonych w okresie II RP. Nie zachowały się żadne dokładne dane ilościowe. Wielkości zamieszczone w niniejszej książce zostały w większości pozyskane z licznych archiwalnych i dostępnych prasowych wydawnictw motoryzacyjnych, które ukazywały się w II RP i za granicą, jak również z nielicznych publikacji powojennych. Niestety informacje te są niepełne i nie da się precyzyjnie ustalić wielkości produkcji poszczególnych producentów. Autor nie dotarł również do danych dotyczących zakładów działających na terenie Wolnego Miasta Gdańska. Opracowanie nie obejmuje także małych zakładów karoseryjnych, produkujących od kilku do kilkunastu nadwozi w skali roku.
Na podstawie analizy wymienionych źródeł autor opracował orientacyjne zestawienie nadwozi samochodowych wyprodukowanych przez działające w okresie II RP zakłady karoseryjne, przedstawione w tabeli w rozdziale Podsumowanie.
Autor ma nadzieję, że publikacja zainteresuje nie tylko liczne grono miłośników polskiej motoryzacji i amatorów samochodów zabytkowych, ale także wszystkie osoby pasjonujące się historią gospodarczą II Rzeczypospolitej.