SAMOCHODY CIĘŻAROWE BUDOWA I DZIAŁANIE

    Samochody ciężarowe budowa i działanie Specjalistyczny podręcznik akademicki z cyklu „Pojazdy samochodowe” opisujący budowę i działanie pojazdów użytkowych. Opisano najważniejsze rozwiązania konstrukcyjne i funkcjonalne, charakterystyczne dla tej grupy pojazdów i decydujące o ich przydatności do przewozu ładunków oraz osób. Jesteśmy na allegro

    Dostępna ilość:

    Realizacja zamówienia:

    Wysyłka w ciągu 24h

    Cena: 79,00 zł

    Dodaj do ulubionych

    Koszt wysyłki od: 7,00 zł

    • Wysyłka GRATIS

      Zrob zakupy za 275,00 zł a wysyłkę masz GRATIS

    • Dostawa do krajów EU

      Paczki wysyłamy również do krajów Unii Europejskiej

    Opis

    SAMOCHODY CIĘŻAROWE BUDOWA I DZIAŁANIE

    Specjalistyczny podręcznik akademicki z cyklu „Pojazdy samochodowe” opisujący budowę i działanie pojazdów użytkowych, czyli samochodów ciężarowych, specjalnych, terenowych, autobusów, oraz ich układów i zespołów. Opisano najważniejsze i najnowsze rozwiązania konstrukcyjne i funkcjonalne, charakterystyczne dla tej grupy pojazdów i decydujące o ich przydatności do przewozu ładunków oraz osób, jak również wykonywania określonych zadań transportowych. Uwzględniono zastosowanie diód LED oraz rozszerzono rozdział o alternatywnych paliwach i układach napędowych do autobusów miejskich.
     
     
    Odbiorcy książki:
    Książka jest przeznaczona dla studentów o specjalnościach związanych z techniką samochodową i transportem, pracowników firm transportowych i ubezpieczeniowych, a także może być cenną pomocą w pracy zawodowej techników i inżynierów związanych z branżą motoryzacyjną.

    Spis treści

    SAMOCHODY CIĘŻAROWE I AUTOBUSY
     
    Spis treści
     
    Wykaz ważniejszych oznaczeń i skrótów
    Od autorów
    Wstęp
     
    Rozdział 1. Ogólna charakterystyka samochodów użytkowych
     
    1.1. Klasyfikacja, przeznaczenie i wymagania stawiane samochodom użytkowym
    1.2. Ogólna budowa samochodów użytkowych
    1.3. Charakterystyka głównych zespołów
    1.4. Charakterystyka techniczna i właściwości ruchowe
    1.5. Ograniczenia techniczno-prawne dotyczące konstrukcji samochodów użytkowych

    Podstawowe wymagania
    Masa i wymiary
    Prędkość jazdy
    Hałas
    Zużycie paliwa, dopuszczania emisja substancji szkodliwych w spalinach

    1.6. Kryteria i parametry oceny samochodów ciężarowych
    1.7. Rozwój samochodów użytkowych
    1.8. Transport kombinowany i bimodalny
     
    Rozdział 2. Układ napędowy
     
    2.1. Ogólna charakterystyka i zadania układu napędowego
    2.2. Silnik

    Charakterystyka silnika
    Zalety turbodoładowania
    Elektroniczne sterowanie

    2.3. Sprzęgło
    2.3.1. Budowa i działanie tarczowego sprzęgła ciernego
    2.3.2 Sprzęgło hydrokinetyczne
    2.4. Skrzynia biegów
    2.4.1. Budowa i działanie mechanicznej skrzyni biegów
    2.4.2. Synchronizatory
    2.4.3. Mechanizmy zmiany biegów
    2.4.4. Automatyczne skrzynie biegów
    2.5. Przystawki dodatkowego odbioru mocy
    2.6. Wały napędowe
    2.7. Mosty napędowe
    2.7.1 Ogólna budowa i zadania mostu napędowego
    2.7.2. Przekładnia główna
    2.7.3. Mechanizm różnicowy
    2.7.4. Półosie napędowe
    2.7.5. Zwolnice
    2.8. Układy napędowe kilku osi jezdnych
     
    Rozdział 3. Układ jezdny i zawieszenie
     
    3.1. Charakterystyka techniczna
    3.2. Zawieszenia konwencjonalne i regulowane
    3.2.1. Zadania zawieszenia i charakterystyka sprężystości
    3.2.2. Klasyfikacja zawieszeń
    3.2.3. Resory piórowe
    3.2.4. Zawieszenia pneumatyczne
    3.2.5. Amortyzatory
    3.2.6. Stabilizatory
    3.2.7. Regulacja położenia nadwozia i sztywności zawieszenia
    3.3. Osie kół jezdnych
    3.3.1. Budowa osi jezdnych
    3.3.2. Obciążenia osi kół jezdnych
    3.3.3. Łożyskowanie piasty kół jezdnych
    3.4. Układy o zmiennej liczbie osi jezdnych
    3.5. Koła, ogumienie i obręcze
    3.5.1. Ogumienie
    3.5.2. Obręcz i tarcza koła
    3.5.3. Bieżnikowanie opon
    3.5.4. Układ centralnego pompowania kół jezdnych
    3.6. Układ centralnego smarowania
     
    Rozdział 4. Układy kierownicze
     
    4.1. Działanie układu kierowniczego. Charakterystyka techniczna
    4.2. Mechanizm kierowniczy i zwrotniczy
    4.2.1. Ogólna budowa układu kierowniczego
    4.2.2. Mechanizm kierowniczy
    4.2.3. Mechanizm zwrotniczy
    4.2.4. Kąty ustawienia kół kierowanych
    4.3. Mechanizmy wspomagające
    4.4. Skręt samochodów wieloosiowych i zespołu pojazdów
    4.4.1. Skręt samochodów wieloosiowych
    4.4.2. Skręt samochodu z przyczepą.
    4.4.3. Skręt ciągnika siodłowego z naczepą
     
    Rozdział 5. Hamulce oraz hamowanie samochodów i przyczep
     
    5.1. Proces hamowania i zasady jego normowania
    5.1.1. Unormowania techniczno-prawne
    5.1.2. Siły hamowania i ich oddziaływanie na samochód
    5.2. Pneumatyczne układy uruchamiania hamulców
    5.2.1. Przeznaczenie i klasyfikacja
    5.2.2. Ogólna budowa układu uruchamiania hamulców pneumatycznych
    5.2.3. Główne elementy instalacji pneumatycznej
    5.2.4. Mechanizmy hamulcowe i siłowniki
    5.2.5. Układy hydropneumatyczne
    5.2.6. Układy elektropneumatyczne
    5.3. Układy regulacji siły hamowania
    5.3.1. Nacisk kół na drogę. Korektory siły hamowania
    5.3.2. Układy przeciwpoślizgowe
    5.4. Hamulce silnikowe i zwalniacze
    5.4.1. Długotrwałe hamowanie
    5.4.2. Hamulce silnikowe
    5.4.3. Zwalniacze
     
    Rozdział 6. Rama i nadwozie
     
    6.1. Zadania i ogólna budowa ram
    6.2. Kompatybilność samochodów użytkowych z innymi pojazdami
    6.3. Klasyfikacja, przeznaczenie i wymagania względem nadwozi użytkowych
    6.4. Nadwozia uniwersalne
    6.5. Nadwozia specjalizowane
    6.5.1. Nadwozia do przewozu samochodów i betonu
    6.5.2. Nadwozia do przewozu cieczy i gazów oraz materiałów sypkich
    6.5.3. Nadwozia izotermiczne i chłodnicze
    6.6. Mocowanie nadwozia do ramy
     
    Rozdział 7. Kabina kierowcy
     
    7.1. Klasyfikacja i wymiary kabin
    7.2. Ogólna budowa i wymagania dotyczące kabin
    7.3. Bezpieczeństwo osób w kabinie
    7.4. Ergonomia miejsca pracy kierowcy
    7.5. Widoczność z miejsca kierowcy
    7.6. Wentylacja, ogrzewanie, klimatyzacja oraz oczyszczanie powietrza w kabinie
    7.7. Zawieszenie kabin
     
    Rozdział 8. Wyposażenie elektryczne
     
    8.1. Ogólna budowa instalacji elektrycznej
    8.2. Akumulatory
    8.3. Rozrusznik i prądnica
    8.4. Oświetlenie
    8.5. Magistrale komunikacyjne
     
    Rozdział 9. Urządzenia ułatwiające załadunek i wyładunek
     
    9.1. Skrzynie samowyładowcze
    9.2. Żurawie samochodowe
    9.3. Nadwozia wymienne
    9.4. Hakowy i bramowy system nadwozi wymiennych
    9.5. Platformy załadowcze
    9.6. Mocowanie ładunków
     
    Rozdział 10. Samochody specjalne
     
    10.1. Podstawowe określenia
    10.2. Samochody komunalne
    10.2.1. Typowe wymagania
    10.2.2. Samochody do wywozu śmieci
    10.2.3. Samochody asenizacyjne
    10.2.4. Samochody z urządzeniami do oczyszczania nawierzchni
    10.3. Samochody pożarnicze
    10.4. Pojazdy służb technicznych
     
    Rozdział 11. Samochody terenowe
     
    11.1. Przeznaczenie i klasyfikacja samochodów terenowych
    11.2. Charakterystyczne wymiary samochodu terenowego
    11.3. Przystosowanie do pokonywania terenu
    11.4. Wyposażenie i urządzenia specjalne
     
    Rozdział 12. Autobusy
     
    12.1. Klasyfikacja i wymagania stawiane autobusom
    12.2. Podwozie autobusu
    12.3. Nadwozie autobusu
    12.4. Mikrobusy
    12.5. Autobusy miejskie
    12.5.1. Ogólna charakterystyka autobusów miejskich
    12.5.2. Złącze przegubowe autobusu
    12.5.3. Alternatywne paliwa i układy napędowe do autobusów miejskich
    12.6. Autobusy międzymiastowe
    12.7. Autobusy turystyczne
     
    Rozdział 13. Przyczepy i naczepy
     
    13.1. Budowa i zastosowanie przyczep samochodowych
    13.2. Budowa i zastosowanie naczep samochodowych
    13.3. Urządzenia sprzęgające ciągniki z przyczepami i naczepami
    13.3.1. Podstawowe wymagania
    13.3.2. Urządzenia sprzęgające samochód z przyczepą
    13.3.3. Urządzenia sprzęgające ciągnik siodłowy z naczepą
    13.3.4. Krótki sprzęg
     
    Rozdział 14. Urządzenia kontroli stanu i ruchu pojazdu oraz pracy kierowcy
     
    14.1. Właściwości i zakres działania systemów rejestracji danych
    14.2. Pokładowe systemy diagnostyczne
    14.3. Rejestracja parametrów ruchu pojazdu i działania kierowcy
    14.4. Ograniczenia czasu pracy kierowcy
    14.5. Tachografy
    14.5.1. Klasyczny tachograf i jego działanie
    14.5.2. Tachograf elektroniczny
    14.5.3. Tachograf cyfrowy
    14.6. Ogranicznik prędkości jazdy
    14.7. Monitoring oraz systemy lokalizacji i nawigacji pojazdów
    14.7.1. Monitoring i lokalizacja
    14.7.2. Nawigacja samochodów ciężarowych
    14.8. Systemy automatycznego poboru opłaty za przejazd odcinkiem drogi
     
    Rozdział 15. Systemy i urządzenia bezpieczeństwa
     
    15.1. Układy nadzorujące prędkość jazdy i odległość pomiędzy pojazdami
    15.1.1. Odległość bezpieczna
    15.1.2. Tempomat
    15.1.3. Układ ACC
    15.1.4. Systemy wczesnego ostrzegania przed uderzeniem w przeszkodę
    15.2. Układ ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu
    15.3. Sygnalizacja nadmiernego zmęczenia kierowcy
    15.4. Bezpieczeństwo w autobusach
    15.4.1. Autobusy a wypadki drogowe
    15.4.2. Struktura nośna i jej badania
    15.4.3. Fotele i ich badania
    15.4.4. Ochrona przeciwpożarowa
    15.5. Rejestratory danych wypadkowych
     
    Piśmiennictwo

    Zapytaj o ten produkt

    Przepisz kod z obrazka

    weryfikator