AUTOELEKTRO 100 (schemat elektryczny: BMW SERIA 3 typu E46)

    • Wydawnictwo: AutoElektro
    • Autor: Praca zbiorowa
    • Ilość stron: 129
    • Okładka: miękka
    • Format: 298x205 mm
    • Rok wydania: 2009
    • Język: polski
    • Typ nośnika: Magazyn
    • Język wydania: Polski
    • Seria wydawnicza: Autoelektro

    Magazyn AutoElektro nr 100 zawiera schemat instalacji elektrycznej samochodu BMW SERIA 3 - typu E46 (modele 1998-2004). Układ wtryskowo-zapłonowy samochodu Mercedes-Benz C180, C200 (202) 1993; Mercedes-Benz E200/200E/CE/TE (124) 1992-95; Mercedes-Benz C220/C280 1993-97, E220/220E/CE/TE 1992-95 (4 cylindry)

    Dostępna ilość:

    Realizacja zamówienia:

    Wysyłka w ciągu 24h

    Cena: 45,00 zł

    Dodaj do ulubionych

    Koszt wysyłki od: 7,00 zł

    • Wysyłka GRATIS

      Zrob zakupy za 275,00 zł a wysyłkę masz GRATIS

    • Dostawa do krajów EU

      Paczki wysyłamy również do krajów Unii Europejskiej

    Opis

    MIESIĘCZNIK AUTOELEKTRO numer 100 zawiera opis:

    • schemat układu elektrycznego samochodu
      - BMW SERIA 3 - typu E46 (modele 1998-2004)
    • układ wtryskowo-zapłonowy samochodu
      - Mercedes-Benz C180 (202), C200 (202)
      - modele 1993 (PMS),
      - Mercedes-Benz E200/200E/CE/TE (124) - modele 1992-1995 (PMS),
      - Mercedes-Benz C220/C280 - modele 1993-1997 (PMS),
      - Mercedes-Benz E220/220E/CE/TE - modele 1992-1995 (4 cylindry) (PMS),

    Magazyn AutoElektro jest miesięcznikiem poświęconym elektromechanice i elektronice samochodowej. Integralną częścią każdego numeru są szczegółowe i przystępnie sporządzone schematy układów elektrycznych oraz układów wtryskowo-zapłonowych poszczególnych marek samochodów, wzbogacone dokładnymi ilustracjami.

    Autoelektro Nr 100 - luty 2009:

    Nowy przyrząd od NEXTECH’a – CarmanScan VGPlus
    Janusz Rytel

    Koreański ekspert w produkcji diagnoskopów wprowadziła na rynek nowy przyrząd diagnostyczny dla profesjonalistów. Oprogramowanie diagnostyczne podzielone jest na dwa pakiety Azja: Kia, Hyundai, Daewoo, Ssangyong, Toyota, Lexus, Honda, Nissan, Infiniti, Mitsubishi, Isuzu, Subaru, Suzuki, Proton, Mazda, Acura, Daihatsu, Perodua, Tata
    Europa + Ameryka i Australia: Mercedes, BMW, VW, Audi, Skoda, Seat, Opel, Ford, Saab, Lada, Peugeot, Citroen, Renault, Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Volvo, GM, Ford, Jeep, Chrysler

    Diagnostyka alternatorów
    inż. Jerzy Gładysek

    Do głównych zadań alternatora należy utrzymywanie właściwego stanu naładowania akumulatora. Ponadto alternator musi zapewnić dostarczenie energii niezbędnej do poprawnej pracy wszystkich elektrycznych układów i podzespołów pojazdu, będących odbiornikami energii elektrycznej w samochodzie….

    - Pomiar alternatora w pojeździe
    - Testowanie alternatorów zdemontowanych z pojazdu

    Diagnostyka czujnika ciśnienia absolutnego w kolektorze dolotowym silnika – część 1
    mgr inż. Stefan Myszkowski

    Czujniki ciśnienia absolutnego w kolektorze dolotowym silnika są często stosowane w wolnossących silnikach ZI, a prawe zawsze w doładowanych silnikach ZI i ZS……

    - Jednostki ciśnienia
    - Przeliczenia wartości ciśnień podawanych w różnych jednostkach
    - Przykłady przeliczeń jednostek
    - Sposoby określania wartości ciśnień
    - Sposoby określania wartości ciśnień a skala manometru
    - Przeliczenia pod- lub nadciśnienia na ciśnienie absolutne o odwrotnie
    - Czujniki ciśnienia absolutnego w kolektorach dolotowych silnika
    - Urządzenia diagnostyczne lub pomiarowe, do diagnostyki czujnika ciśnienia absolutnego w kolektorze dolotowym

    Volkswagen – pożegnanie ery pompowtryskiwaczy
    Ignacy Horowski

    Walka o dominację systemu TDI nad CR (Common Rail) trwała ponad dziesięć lat i przebiegała raz chyląc szalę zwycięstwa na stronę TDI a raz na CR . Obserwując różnice konstrukcyjne w obu systemach paliwowych zaobserwujemy wiele wad i zalet tak po stronie jednego jak i drugiego….

    Common Rail – przeszłość znana, jaka przyszłość?
    inż. Ryszard Kędzia

    W ubiegłym roku ukazało się w „Autoelektro” kilka artykułów, będących próbą podsumowania osiągnięć szkoleniowych firmy Centrum Szkolenia Motoryzacji „Autoelektronika” w zakresie zasobnikowych systemów zasilania silników ZS zwanych popularnie Common Rail(CR)……

    Analiza spalin
    mgr inż. Ryszard Hołownia

    Zapowiedź z ubiegłego wieku szefów jednego z koncernów samochodowych nie spełniły się, gdyż ich samochody miały być po roku 2000 „oczyszczaczami” powietrza tzn. powietrze pobierane do spalania paliwa miało być „brudniejsze” niż spaliny opuszczające rurę wydechową……

    - Wykres spalin
    - Wystarczy dwugazowy
    - Miły akcent

    Oscyloskop w warsztacie samochodowym
    Stanisław Mikołaj Słupski

    Aby właściwie zdiagnozować, co jest w danym samochodzie uszkodzone, to powinniśmy zdawać sobie sprawę, że decydują o tym: doświadczenie, skaner, i oscyloskop……

    - Pierwszy etap posługiwania się oscyloskopem
    - Drugi etap posługiwania się oscyloskopem
    - Trzeci etap

    Przyrząd do kontroli przepuszczalności światła szyb pojazdów samochodowych
    mgr Andrzej Kowalewski

    Bardzo modne wśród użytkowników pojazdów samochodowych w ostatnich latach ubiegłego wieku i stosowane w szerokim zakresie przyciemnianie szyb samochodowych wymusiło konieczność prawnego uregulowania tej kwestii w celu zapewnienia odpowiedniej widoczności kierowcy takiego auta…

    UKŁADY ELEKTRYCZNE SAMOCHODÓW
    BMW seria 3 – E46 model 1998-2004 – pierwsza i druga część
    Silniki Diesla DD3, DD4, DD5, Silniki benzynowe M3-S54, MM3CLS-S54, BM46, MS42, MS43, MS45, N46, ME9

    1. Przedstawienie komponentów
    2. Złącza i kolory przewodów
    3. Główne złącze jednostek sterujących

    • Złącza jednostki sterującej silnikiem Diesla J248 – rysunek/opis
    • Złącza jednostki sterującej silnikiem benzynowym – rysunek/opis

    4. Położenie bezpieczników

    • Położenie bezpieczników w mocy tylnych – zdjęcie/opis
    • Położenie bezpieczników kabinowych F1-F34 - zdjęcie/opis
    • Położenie bezpieczników kabinowych F35-F71 - zdjęcie/opis

    5. Główne położenie jednostek sterujących
    - Położenie jednostki sterującej A1 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A2 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A8 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A11 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A18 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A52 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A65 MK60 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A65 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A65 zintegrowana trakcja - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A81 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A88 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A112 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A113 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A121 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A196 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A197 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A836 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A2249 DDE3 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A2249 DDE4 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A600 BMS46 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A6000 MSS54 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A8680 silnik DDE4 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A8680 silnik BMS46 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A8680 silnik MS42 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A8680 silnik MS43, MS45 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A8680 silnik MSS54 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A8680 silnik N46 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A60210 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej N9 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej N24 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej N28 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A8680 silnik MSS54 - zdjęcie/opis
    6. Położenie niektórych czujników
    - Położenie elementu B1- zdjęcie/opis
    - Położenie elementu B28 - zdjęcie/opis
    - Położenie elementu B57 - zdjęcie/opis
    - Położenie elementu B75 - zdjęcie/opis
    - Położenie elementu B76TI - zdjęcie/opis
    - Położenie elementu B76 - zdjęcie/opis
    - Położenie elementu B6279 - zdjęcie/opis
    7. Opis i działanie systemów BUS (Magistral)
    - System BUS
    - Magistrala diagnostyczna (magistrala D linia TXD)
    - Magistrala nadwozia (magistrala K)
    - Magistrala peryferyjna (magistrala P)
    - Magistrala silnika krokowego (magistrala M)
    - Warunki aktywacji jednostek sterujących
     - Jednostka sterująca IKE (elektronika oprzyrządowania)
    8. Test magistrali
    - Wymogi dla testu
    - Cykl testu
    - Ostrzeżenie
    - Anomalie w jednostkach sterujących w systemie magistral
    - Następstwo uszkodzenia software
    9. Moduł sterowania światłami
    - Funkcja LSZ
    - Struktura
    - Kontrola żarówek
    - Ostrzeżenie
    - Aktywacja lampek kontrolnych w oprzyrządowaniu łącznym
    - Działanie awaryjne
    10. System nawigacji z monitorem pokładowym
    - Działanie
    - Komponenty
    - GPS
    - Czujnik prędkości kół
    - CD nawigacyjne
    - Przewody niskiej częstotliwości
    - Przewody sygnałowe czerwono-ziolono-niebieskie
    - Fabryczny system nawigacji
    - Ładowanie operacyjnego software
    - Kodowanie komputera nawigacji
    - Wariant komputerów nawigacji
    - Komputer nawigacji MK2
    - Komputer nawigacji MK3 i MK4
    - Test czujników systemu nawigacji
    - Test funkcjonalny
    11. Zerowanie wskaźnika odstępów przeglądów serwisowych
    - Wskaźnik odstępów przeglądów serwisowych
    - Przebieg i pozostały czas do następnego przeglądu
    - Pojazdy wyposażone w złącze diagnostyczne w przedziale silnika
    - Pojazdy bez złącza diagnostycznego w przedziale silnika
    - Zerowanie wskaźnika odstępów przeglądów serwisowych – odcinek przebiegu kilometrów
    - Restartowanie
    - Zerowanie wskaźnika odstępów przeglądów serwisowych – odcinek czasu
    - Restartowanie
    12. Schematy elektryczne BMW E46
    - schemat elektryczny BMW E46: jednostka sterująca modułu podstawowego
    - schemat elektryczny BMW E46: skrzynka bezpieczników w kabinie
    - schemat elektryczny BMW E46: sterowanie oświetleniem
    - schemat elektryczny BMW E46: oprzyrządowanie łączone
    - schemat elektryczny BMW E46: jednostka sterująca modułu podstawowego – sterowanie oświetleniem wewnętrznym
    - schemat elektryczny BMW E46: układ wycieraczek, urządzenie zabezpieczające przed uruchomieniem
    - schemat elektryczny BMW E46: blokada drzwi, centralny zamek
    - schemat elektryczny BMW E46: urządzenie zabezpieczające przed kradzieżą, klaksony, asystent parkowania
    - schemat elektryczny BMW E46: podnośniki szyb przednich i tylnych
    - schemat elektryczny BMW E46: lusterka elektryczne
    - schemat elektryczny BMW E46: poduszki powietrzne, otwierany dach, osłona przeciwsłoneczna
    - schemat elektryczny BMW E46: poduszki powietrzne, czujnik przechyłów
    - schemat elektryczny BMW E46: linie diagnostyczne
    - schemat elektryczny BMW E46: linia K-bus
    - schemat elektryczny BMW E46: automatyczna klimatyzacja
    - schemat elektryczny BMW E46: wentylacja kabiny
    - schemat elektryczny BMW E46: połączenie jednostek sterujących z innymi modułami
    - schemat elektryczny BMW E46: system kontroli stabilności DSC
    - schemat elektryczny BMW E46: system ASC MK20 – kontrola ciśnienia w ogumieniu RDC
    - schemat elektryczny BMW E46: system kontroli stabilności DSC MK 20
    - schemat elektryczny BMW E46: system ASC MK60 – jednostka sterująca przebicia opon
    - schemat elektryczny BMW E46: system kontroli stabilności DSC MK 60
    - schemat elektryczny BMW E46: sterowanie silnikiem benzynowym M3-S54
    - schemat elektryczny BMW E46: sterowanie silnikiem benzynowym M3CSL-S54
    - schemat elektryczny BMW E46: sterowanie silnikiem benzynowym BM-S46
    - schemat elektryczny BMW E46: sterowanie silnikiem benzynowym MS42
    - schemat elektryczny BMW E46: sterowanie silnikiem benzynowym MS43
    - schemat elektryczny BMW E46: sterowanie silnikiem benzynowym MS45
    - schemat elektryczny BMW E46: sterowanie silnikiem benzynowym N46
    - schemat elektryczny BMW E46: sterowanie silnikiem benzynowym ME9
    - schemat elektryczny BMW E46: sterowanie silnikiem Diesla DDE4
    - schemat elektryczny BMW E46: sterowanie silnikiem Diesla DDE5 - silnik M47
    - schemat elektryczny BMW E46: sterowanie silnikiem Diesla DDE5 – silnik M57
    - schemat elektryczny BMW E46: jednostka sterująca regulowanej pompy paliwa (EKP) – 325i-M56 LIM – 325i-M56 Tour – 325Ci-M56 Coupe
    - schemat elektryczny BMW E46: schemat kierownicy wielofunkcyjnej

    13. Legenda komponentów
    14. Zmienna regulacja faz rozrządu / Valvetronic – opis

    • Określenie położenia
    • Kontrola napięcia sygnałów
    • Monitorowanie położenia wałka mimośrodowego
    • Funkcja ustawienia / Adaptacji

    ABS – konsekwencje błędnego podłączenia modulatora
    mgr inż. Jacek Grabowski

    W najbardziej typowym, czterokanałowym rozwiązaniu, system ABS składa się z modulatora wyposażonego w osiem zaworów i pompę rewersyjną oraz układu sterującego, do którego podłączonego są między innymi czujniki mierzące prędkość obrotową kół

    Samochodowe bezpieczniki PPTC – część 1
    dr inż. Bernard Frykowski

    - Jak działa bezpiecznik PPTC?
    - Podstawowe parametry elementów PPTC

    Jak zdiagnozować usterkę, gdy „zawodzi” OBD
    inż. Piotr Korczyński

    Co w sytuacji, kiedy z informacji dostarczonych przez komputer nie wynika jasno, co jest przyczyną usterki? Jak interpretować dane, gdy otrzymujemy klika błędów? Który błąd był pierwszy, a które powstały w jego następstwie?.....

    Rada miesiąca
    Ustalenie wysokości zawieszenia w samochodzie Citroen C5 (X7) 2.0 HDI

    - Regulacja mechaniczna
    - Procedury ustawień mechanicznych
    - Regulacja zawieszenia z poziomu ECU
    - Zapis wysokości wzorcowej przodu
    - Zapis wysokości wzorcowej tyłu

    Porady Helli DDS 100 VW Passat 1,9 TDI po 1998 roku
    Jarosław Pieniek

    - Nierównomierna praca silnika i nie osiąganie mocy maksymalnej
    - Zapalanie się kontrolki ESP
    - Stałe świecenie się lampki kontrolnej poduszki powietrznej
    - Czujnik ilości zasysanego powietrza
    - Odbarwienie się chłodziwa G12  Plus
    - Po uruchomieniu silnika światła są raz jaśniejsze raz ciemniejsze
    - Szyby boczne nie zamykają cię całkowicie
    - Wskazanie braku płynu do spryskiwacza-świecąc kontrolka

    KONKURSY

    - Jubileuszowy!
    - Wygraj Boscha!
    - Tylko dla prenumeratorów!
    - Wygraj "stówę"!

    „O problemach termicznych w układach elektronicznych w pojazdach i sposobach ich chłodzenia”
    mgr inż. Tomasz Widerski

    Dynamiczny rozwój motoryzacji jest bezpośrednio związany z rozwojem elektroniki. Nowoczesne pojazdy charakteryzuje się bardzo dużym poborem mocy, który jest związany z umiejscowieniem w samochodzie dużej ilości układów elektronicznych odpowiedzialnych za pracę podzespołów głównych (silnik, skrzynia biegów), komunikację wewnętrzną pomiędzy urządzeniami (sieci teleinformatyczne CAN, MOST), obsługę urządzeń komfortu jazdy, czy kontrolę trakcji ( układy ABS, ESP, ACC)

    - Warunki termiczne
    - Chłodzenie tradycyjne
    - Elektronika wysokotemperaturowa
    - Chłodzenie wodne

    Gaźnik AISAN w Cinquecento – część 2
    inż. Andrzej Kowalewski

    - Układ rozruchu
    - Bieg jałowy
    - Sonda λ i katalizator
    - Czujnik położenia przepustnicy
    - Inne
     
    TRW Easy Check – teraz łatwa obsługa nie tylko hamulca elektrycznego
    Piotr Pyrka

    Hamulec parkingowy (EPB) firmy TRW stosowany jest między innymi w nowych samochodach Audi A6 i A8, VW Passat, Volvo S80, Ford Mondeo, S-Max i Galaxy. EPB to nowoczesny, elektronicznie sterowany hamulec awaryjny i parkingowy

     UKŁADY WTRYSKOWO-ZAPŁONOWE SAMOCHODÓW
     Mercedes-Benz C180 (202), C200 (202) 1993 (PMS)

    1. Symbole
    2. Kolory przewodów
    3. Prędkość obrotowa biegu jałowego
    - ze skrzynią manualną – parametry
    - ze skrzynią automatyczną - parametry
    4. CO%
    - w rurze wydechowej - parametry
    - przed katalizatorem - parametry
    5. Zawór biegu jałowego zawiera stycznik biegu jałowego i czujnik położenia przepustnicy - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    6. Stycznik położenia przepustnicy
    - przepustnica zamknięta - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - przepustnica lekko otwarta - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    7. Czujnik położenia przepustnicy
    - rezystencja przy przepustnicy zamkniętej - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja przy przepustnicy otwartej - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - sygnał napięcia przy przepustnicy zamkniętej - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - sygnał napięcia przy przepustnicy otwartej - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    8. Czujnik ciśnienia absolutnego w kolektorze – parametry
    9. Czujnik temperatury powietrza
    - rezystancja w 20°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 40°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 60°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 80°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    10. Czujnik temperatury silnika
    - rezystancja w 20°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 40°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 60°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 80°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    11. Wtryskiwacze elektromagnetyczne - parametry
    12. Czujnik położenia wału korbowego silnika - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    13. Zawór recyrkulacji par paliwa
    - rozgrzać silnik do normalnej temperatury pracy i pozostawić na biegu jałowym. Zwiększyć prędkość obrotową powyżej 1000 obr/min i po 30 s odczytać napięcie zasilania - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    14. Sonda lambda - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - podgrzewacz (zasilany aż do 60°C temp. silnika) - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - podgrzewacz (rezystancja) - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    15. Ciśnienie paliwa
    - z podciśnieniem 0,5 bar - parametry
    - bez podciśnienia – parametry
    - utrzymanie - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    16. Wydatek pompy - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    17. Cewka wysokiego napięcia
    - rezystancja uzwojenia pierwotnego - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja uzwojenia pierwotnego - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja uzwojenia wtórnego - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    18, Schemat układu wtryskowo-zapłonowego – Mercedes-Benz C180/200 (202) od 1993 – układ Mercedes-Benz PMS
     
    UKŁADY WTRYSKOWO-ZAPŁONOWE SAMOCHODÓW
    Mercedes-Benz E200/200E/CE/TE (124) 1992-95 (PMS)

    1. Symbole
    2. Kolory przewodów
    3. Prędkość obrotowa biegu jałowego
    - ze skrzynią manualną – parametry
    - ze skrzynią automatyczną - parametry
    4. CO%
    - w rurze wydechowej - parametry
    - przed katalizatorem - parametry
    5. Zawór biegu jałowego zawiera stycznik biegu jałowego i czujnik położenia przepustnicy - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    6. Stycznik położenia przepustnicy
    - przepustnica zamknięta - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - przepustnica lekko otwarta - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    7. Czujnik położenia przepustnicy
    - rezystencja przy przepustnicy zamkniętej - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja przy przepustnicy otwartej - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - sygnał napięcia przy przepustnicy zamkniętej - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - sygnał napięcia przy przepustnicy otwartej - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    8. Czujnik ciśnienia absolutnego w kolektorze – parametry
    9. Czujnik temperatury powietrza
    - rezystancja w 20°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 40°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 60°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 80°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    10. Czujnik temperatury silnika
    - rezystancja w 20°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 40°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 60°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 80°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    11. Wtryskiwacze elektromagnetyczne - parametry
    12. Czujnik położenia wału korbowego silnika - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    13. Sonda lambda - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - podgrzewacz - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - podgrzewacz (zasilany aż do 60°C temp. silnika) - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - podgrzewacz (rezystancja) - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    14. Ciśnienie paliwa
    - z podciśnieniem 0,5 bar - parametry
    - bez podciśnienia – parametry
    - utrzymanie - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    15. Wydatek pompy - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    16. Cewka wysokiego napięcia
    - rezystancja uzwojenia pierwotnego - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja uzwojenia pierwotnego - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja uzwojenia wtórnego - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    17. Schemat układu wtryskowo-zapłonowego – Mercedes-Benz E200/200E/CE/TE (124) 1992-95 - układ Mercedes-Benz PMS


    UKŁADY WTRYSKOWO-ZAPŁONOWE SAMOCHODÓW
    Mercedes-Benz C220/C280 1993-97, E220/220E/CE/TE 1992-95 (4 cylindry) (PMS)

    1. Symbole
    2. Kolory przewodów
    3. Prędkość obrotowa biegu jałowego
    - ze skrzynią manualną – parametry
    - ze skrzynią automatyczną - parametry
    4. CO%
    - w rurze wydechowej - parametry
    - przed katalizatorem - parametry
    5. Zawór biegu jałowego - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    6. Stycznik położenia przepustnicy
    - przepustnica zamknięta - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - przepustnica lekko otwarta - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    7. Przepływomierz
    - silnik na biegu jałowym - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - zwiększać prędkość obrotową
    8. Czujnik położenia przepustnicy
    - sygnał napięcia przy przepustnicy zamkniętej - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - sygnał napięcia przy przepustnicy otwartej - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    9. Czujnik temperatury powietrza
    - rezystancja w 10°C- parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 20°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 30°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 40°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 50°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 60°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 70°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 80°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    10. Czujnik temperatury silnika
    - rezystancja w 20°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 30°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 40°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 50°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 60°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 70°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 80°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 90°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    11. Wtryskiwacze elektromagnetyczne - parametry
    - kontrola sygnału impulsowego przy 80°C i 750 obr/min - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu 
    12. Czujnik położenia wałka rozrządu - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - sygnał na biegu jałowym - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    13. Czujnik położenia wału korbowego silnika - - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - sygnał podczas rozruchu - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - sygnał na biegu jałowym - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    14. Sonda lambda - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - absorbowany prąd - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    15. Ciśnienie paliwa
    - z podciśnieniem 0,5 bar - parametry
    - bez podciśnienia – parametry
    - utrzymanie - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    15. Wydatek pompy - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    16. Cewka wysokiego napięcia
    - rezystancja uzwojenia pierwotnego - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja uzwojenia wtórnego - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    17. Schemat układu wtryskowo-zapłonowego – Mercedes-Benz C220/C280 – E220/220E/CE/TE - układ Mercedes-Benz HFM

    Być fachowcem...
    Mariusz Kilian
    Przedstawienie ciekawych przypadków podczas naprawy samochodów w warsztatach 

    Naprawa sprzęgła
    Marian Gregorkiewicz
    Przedstawienie ciekawych przypadków podczas naprawy samochodów w warsztatach 

    Prawda i mity o przewodach zapłonowych

    - najlepsze są silikonowe przewody zapłonowe – prawda czy fałsz? – odpowiedź w poradniku
    - klasy przewodów (A, B, C, D, E, F) to klasy jakościowe – prawda czy fałsz? – odpowiedź w poradniku
    - przewody silikonowe klasy E, F to najwyższej jakości kable  – prawda czy fałsz? – odpowiedź w poradniku
    - średnica zewnętrzna przewodu nie ma wpływu na lepszą lub gorszą izolacją lub przewodnictwo – prawda czy fałsz?
    - do silników Silnych płynnym gazem należy zakładać przewody o większej odporności temperaturowej – prawda czy fałsz?

    Tendencje rozwojowe linii diagnostycznych
    dr inż. Kazimierz Sitek

    - Wprowadzenie
    - Zasada zabudowy linii diagnostycznych na stanowisku
    - Budowa linii diagnostycznych
    - Rozwój linii diagnostycznych

    Przyszłość samochodów jest elektryczna
    dr inż. Jacek Czarnigowski

    Do lat osiemdziesiątych poprzedniego stulecia instalacje elektryczne w samochodach ograniczały się jedynie do zapewnienia zapłonu, rozruchu oraz do oświetlenia pojazdu. Instalacje były bardzo proste, a ich naprawa wymagała jedynie zwykłego miernika oraz podstawowych narzędzi. Od tego czasu jednak bardzo dużo się zmienił, a to jeszcze nie koniec. W niniejszym artykule chciałbym przedstawić kierunki i perspektywy tego rozwoju

    - Układ komfortu
    - Układ bezpieczeństwa
    - Układ napędowy
    - Podsumowanie

    Mała przyczyna, wielkie stuki, czyli diabeł tkwi w szczegółach…
    Jacek Iwanicki
     
    Każda diagnoza i ewentualna naprawa nawet najbardziej skomplikowanego układu zabudowanego w pojeździe samochodowym sprowadza się e praktyce do rozbicia go na drobniejsze elementy, które są sprawne. Właściwy podział jest bardzo ważny z punktu widzenia konkretnego systemu

    Układ zapłonowy – co robić aby był bezawaryjny
    inż. Paweł Szadkowski

    - Poprawnie na „benzynie:?
    - Najważniejsze przewody wysokiego napięcia
    - Napięcie wywołania iskry
    - Sprawdzanie cewek zapłonowych

    Pompa VP-44- dlaczego się psują?
    Ireneusz Próchenka

    SNAP-ON światowy lider narzędziowy
    Lech Dąbrowski

    Narzędzia Snap-On są w stanie spełnić prawie każde wymagania technika i przyjąć pełną odpowiedzialność za przeznaczone zastosowanie 


     

    Seria AutoElektro to miesięcznik kierowany przede wszystkim do warsztatów i serwisów samochodowych. Wybór zawartych w nim tematów zainteresuje jednak szersze grono odbiorców branży motoryzacyjnej.

    Magazyn porusza również zagadnienia techniczne oraz problemy, z którymi zarówno użytkownicy samochodów, jak i warsztaty naprawcze mogą się zetknąć w niedalekiej przyszłości. Artykuły szkoleniowe prezentowane są przez grono niekwestionowanych autorytetów w dziedzinie elektroniki samochodowej, nauczycieli i wykładowców akademickich, konstruktorów sprzętu diagnostycznego, prowadzących szkolenia dla serwisów samochodowych.

    Nieodłącznym elementem każdego wydania jest również prezentacja nowości z rynku elektrotechniki i elektroniki samochodowej. Dotyczą one zarówno części i systemów instalowanych w samochodach, jak też aparatury diagnostycznej, narzędzi i wyposażenia warsztatów naprawczych i diagnostycznych. Artykuły i porady tworzone przy współpracy z firmami: BOSCH, AXES SYSTEM, MAGNETI MARELLI, NGK, LABIMED ELECTRONICS, WEBASTO, VALEO, WSOP, TOMCAR, ELEX, ELPIGAZ.

    Spis treści

    Autoelektro Nr 100 - luty 2009:
     
    Nowy przyrząd od NEXTECH’a – CarmanScan VGPlus
    Janusz Rytel
     
    Koreański ekspert w produkcji diagnoskopów wprowadziła na rynek nowy przyrząd diagnostyczny dla profesjonalistów. Oprogramowanie diagnostyczne podzielone jest na dwa pakiety Azja: Kia, Hyundai, Daewoo, Ssangyong, Toyota, Lexus, Honda, Nissan, Infiniti, Mitsubishi, Isuzu, Subaru, Suzuki, Proton, Mazda, Acura, Daihatsu, Perodua, Tata
    Europa + Ameryka i Australia: Mercedes, BMW, VW, Audi, Skoda, Seat, Opel, Ford, Saab, Lada, Peugeot, Citroen, Renault, Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Volvo, GM, Ford, Jeep, Chrysler
     
    Diagnostyka alternatorów
    inż. Jerzy Gładysek
     
    Do głównych zadań alternatora należy utrzymywanie właściwego stanu naładowania akumulatora. Ponadto alternator musi zapewnić dostarczenie energii niezbędnej do poprawnej pracy wszystkich elektrycznych układów i podzespołów pojazdu, będących odbiornikami energii elektrycznej w samochodzie….
     
    - Pomiar alternatora w pojeździe
    - Testowanie alternatorów zdemontowanych z pojazdu
     
    Diagnostyka czujnika ciśnienia absolutnego w kolektorze dolotowym silnika – część 1
    mgr inż. Stefan Myszkowski
     
    Czujniki ciśnienia absolutnego w kolektorze dolotowym silnika są często stosowane w wolnossących silnikach ZI, a prawe zawsze w doładowanych silnikach ZI i ZS……
     
    Jednostki ciśnienia
    Przeliczenia wartości ciśnień podawanych w różnych jednostkach
    Przykłady przeliczeń jednostek
    Sposoby określania wartości ciśnień
    Sposoby określania wartości ciśnień a skala manometru
    Przeliczenia pod- lub nadciśnienia na ciśnienie absolutne o odwrotnie
    Czujniki ciśnienia absolutnego w kolektorach dolotowych silnika
    Urządzenia diagnostyczne lub pomiarowe, do diagnostyki czujnika ciśnienia absolutnego w kolektorze dolotowym
     
    Volkswagen – pożegnanie ery pompowtryskiwaczy
    Ignacy Horowski
     
    Walka o dominację systemu TDI nad CR (Common Rail) trwała ponad dziesięć lat i przebiegała raz chyląc szalę zwycięstwa na stronę TDI a raz na CR . Obserwując różnice konstrukcyjne w obu systemach paliwowych zaobserwujemy wiele wad i zalet tak po stronie jednego jak i drugiego….
     
    Common Rail – przeszłość znana, jaka przyszłość?
    inż. Ryszard Kędzia
     
    W ubiegłym roku ukazało się w „Autoelektro” kilka artykułów, będących próbą podsumowania osiągnięć szkoleniowych firmy Centrum Szkolenia Motoryzacji „Autoelektronika” w zakresie zasobnikowych systemów zasilania silników ZS zwanych popularnie Common Rail(CR)……
     
    Analiza spalin
    mgr inż. Ryszard Hołownia
     
    Zapowiedź z ubiegłego wieku szefów jednego z koncernów samochodowych nie spełniły się, gdyż ich samochody miały być po roku 2000 „oczyszczaczami” powietrza tzn. powietrze pobierane do spalania paliwa miało być „brudniejsze” niż spaliny opuszczające rurę wydechową……
     
    Wykres spalin
    Wystarczy dwugazowy
    Miły akcent
     
    Oscyloskop w warsztacie samochodowym
    Stanisław Mikołaj Słupski
     
    Aby właściwie zdiagnozować, co jest w danym samochodzie uszkodzone, to powinniśmy zdawać sobie sprawę, że decydują o tym: doświadczenie, skaner, i oscyloskop……
     
    Pierwszy etap posługiwania się oscyloskopem
    Drugi etap posługiwania się oscyloskopem
    Trzeci etap
     
    Przyrząd do kontroli przepuszczalności światła szyb pojazdów samochodowych
    mgr Andrzej Kowalewski
     
    Bardzo modne wśród użytkowników pojazdów samochodowych w ostatnich latach ubiegłego wieku i stosowane w szerokim zakresie przyciemnianie szyb samochodowych wymusiło konieczność prawnego uregulowania tej kwestii w celu zapewnienia odpowiedniej widoczności kierowcy takiego auta…
     

    UKŁADY ELEKTRYCZNE SAMOCHODÓW

    BMW seria 3 – E46 model 1998-2004 – pierwsza i druga część

    Silniki Diesla DD3, DD4, DD5, Silniki benzynowe M3-S54, MM3CLS-S54, BM46, MS42, MS43, MS45, N46, ME9

     
    1. Przedstawienie komponentów
    2. Złącza i kolory przewodów
    3. Główne złącze jednostek sterujących
     
    Złącza jednostki sterującej silnikiem Diesla J248 – rysunek/opis
    Złącza jednostki sterującej silnikiem benzynowym – rysunek/opis

    4. Położenie bezpieczników
     
    Położenie bezpieczników w mocy tylnych – zdjęcie/opis
    Położenie bezpieczników kabinowych F1-F34 - zdjęcie/opis
    Położenie bezpieczników kabinowych F35-F71 - zdjęcie/opis

    5. Główne położenie jednostek sterujących

    - Położenie jednostki sterującej A1 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A2 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A8 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A11 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A18 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A52 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A65 MK60 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A65 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A65 zintegrowana trakcja - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A81 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A88 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A112 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A113 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A121 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A196 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A197 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A836 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A2249 DDE3 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A2249 DDE4 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A600 BMS46 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A6000 MSS54 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A8680 silnik DDE4 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A8680 silnik BMS46 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A8680 silnik MS42 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A8680 silnik MS43, MS45 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A8680 silnik MSS54 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A8680 silnik N46 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A60210 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej N9 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej N24 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej N28 - zdjęcie/opis
    - Położenie jednostki sterującej A8680 silnik MSS54 - zdjęcie/opis

    6. Położenie niektórych czujników

    - Położenie elementu B1- zdjęcie/opis
    - Położenie elementu B28 - zdjęcie/opis
    - Położenie elementu B57 - zdjęcie/opis
    - Położenie elementu B75 - zdjęcie/opis
    - Położenie elementu B76TI - zdjęcie/opis
    - Położenie elementu B76 - zdjęcie/opis
    - Położenie elementu B6279 - zdjęcie/opis

    7. Opis i działanie systemów BUS (Magistral)

    - System BUS
    - Magistrala diagnostyczna (magistrala D linia TXD)
    - Magistrala nadwozia (magistrala K)
    - Magistrala peryferyjna (magistrala P)
    - Magistrala silnika krokowego (magistrala M)
    - Warunki aktywacji jednostek sterujących
     - Jednostka sterująca IKE (elektronika oprzyrządowania)

    8. Test magistrali

    - Wymogi dla testu
    - Cykl testu
    - Ostrzeżenie
    - Anomalie w jednostkach sterujących w systemie magistral
    - Następstwo uszkodzenia software

    9. Moduł sterowania światłami

    - Funkcja LSZ
    - Struktura
    - Kontrola żarówek
    - Ostrzeżenie
    - Aktywacja lampek kontrolnych w oprzyrządowaniu łącznym
    - Działanie awaryjne

    10. System nawigacji z monitorem pokładowym

    - Działanie
    - Komponenty
    - GPS
    - Czujnik prędkości kół
    - CD nawigacyjne
    - Przewody niskiej częstotliwości
    - Przewody sygnałowe czerwono-ziolono-niebieskie
    - Fabryczny system nawigacji
    - Ładowanie operacyjnego software
    - Kodowanie komputera nawigacji
    - Wariant komputerów nawigacji
    - Komputer nawigacji MK2
    - Komputer nawigacji MK3 i MK4
    - Test czujników systemu nawigacji
    - Test funkcjonalny

    11. Zerowanie wskaźnika odstępów przeglądów serwisowych

    - Wskaźnik odstępów przeglądów serwisowych
    - Przebieg i pozostały czas do następnego przeglądu
    - Pojazdy wyposażone w złącze diagnostyczne w przedziale silnika
    - Pojazdy bez złącza diagnostycznego w przedziale silnika
    - Zerowanie wskaźnika odstępów przeglądów serwisowych – odcinek przebiegu kilometrów
    - Restartowanie
    - Zerowanie wskaźnika odstępów przeglądów serwisowych – odcinek czasu
    - Restartowanie

    12. Schematy elektryczne BMW E46

    schemat elektryczny BMW E46: jednostka sterująca modułu podstawowego
    schemat elektryczny BMW E46: skrzynka bezpieczników w kabinie
    schemat elektryczny BMW E46: sterowanie oświetleniem
    schemat elektryczny BMW E46: oprzyrządowanie łączone
    schemat elektryczny BMW E46: jednostka sterująca modułu podstawowego – sterowanie oświetleniem wewnętrznym
    schemat elektryczny BMW E46: układ wycieraczek, urządzenie zabezpieczające przed uruchomieniem
    schemat elektryczny BMW E46: blokada drzwi, centralny zamek
    schemat elektryczny BMW E46: urządzenie zabezpieczające przed kradzieżą, klaksony, asystent parkowania
    schemat elektryczny BMW E46: podnośniki szyb przednich i tylnych
    schemat elektryczny BMW E46: lusterka elektryczne
    schemat elektryczny BMW E46: poduszki powietrzne, otwierany dach, osłona przeciwsłoneczna
    schemat elektryczny BMW E46: poduszki powietrzne, czujnik przechyłów
    schemat elektryczny BMW E46: linie diagnostyczne
    schemat elektryczny BMW E46: linia K-bus
    schemat elektryczny BMW E46: automatyczna klimatyzacja
    schemat elektryczny BMW E46: wentylacja kabiny
    schemat elektryczny BMW E46: połączenie jednostek sterujących z innymi modułami
    schemat elektryczny BMW E46: system kontroli stabilności DSC
    schemat elektryczny BMW E46: system ASC MK20 – kontrola ciśnienia w ogumieniu RDC
    schemat elektryczny BMW E46: system kontroli stabilności DSC MK 20
    schemat elektryczny BMW E46: system ASC MK60 – jednostka sterująca przebicia opon
    schemat elektryczny BMW E46: system kontroli stabilności DSC MK 60
    schemat elektryczny BMW E46: sterowanie silnikiem benzynowym M3-S54
    schemat elektryczny BMW E46: sterowanie silnikiem benzynowym M3CSL-S54
    schemat elektryczny BMW E46: sterowanie silnikiem benzynowym BM-S46
    schemat elektryczny BMW E46: sterowanie silnikiem benzynowym MS42
    schemat elektryczny BMW E46: sterowanie silnikiem benzynowym MS43
    schemat elektryczny BMW E46: sterowanie silnikiem benzynowym MS45
    schemat elektryczny BMW E46: sterowanie silnikiem benzynowym N46
    schemat elektryczny BMW E46: sterowanie silnikiem benzynowym ME9
    schemat elektryczny BMW E46: sterowanie silnikiem Diesla DDE4
    schemat elektryczny BMW E46: sterowanie silnikiem Diesla DDE5 - silnik M47
    schemat elektryczny BMW E46: sterowanie silnikiem Diesla DDE5 – silnik M57
    schemat elektryczny BMW E46: jednostka sterująca regulowanej pompy paliwa (EKP) – 325i-M56 LIM – 325i-M56 Tour – 325Ci-M56 Coupe
    schemat elektryczny BMW E46: schemat kierownicy wielofunkcyjnej
     
    13. Legenda komponentów
    14. Zmienna regulacja faz rozrządu / Valvetronic – opis
     
    Określenie położenia
    Kontrola napięcia sygnałów
    Monitorowanie położenia wałka mimośrodowego
    Funkcja ustawienia / Adaptacji
    ABS – konsekwencje błędnego podłączenia modulatora
    mgr inż. Jacek Grabowski
     
    W najbardziej typowym, czterokanałowym rozwiązaniu, system ABS składa się z modulatora wyposażonego w osiem zaworów i pompę rewersyjną oraz układu sterującego, do którego podłączonego są między innymi czujniki mierzące prędkość obrotową kół
     
    Samochodowe bezpieczniki PPTC – część 1
    dr inż. Bernard Frykowski
     
    Jak działa bezpiecznik PPTC?
    Podstawowe parametry elementów PPTC
     
    Jak zdiagnozować usterkę, gdy „zawodzi” OBD
    inż. Piotr Korczyński
     
    Co w sytuacji, kiedy z informacji dostarczonych przez komputer nie wynika jasno, co jest przyczyną usterki? Jak interpretować dane, gdy otrzymujemy klika błędów? Który błąd był pierwszy, a które powstały w jego następstwie?.....
     
    Rada miesiąca
    Ustalenie wysokości zawieszenia w samochodzie Citroen C5 (X7) 2.0 HDI
     
    - Regulacja mechaniczna
    - Procedury ustawień mechanicznych
    - Regulacja zawieszenia z poziomu ECU
    - Zapis wysokości wzorcowej przodu
    - Zapis wysokości wzorcowej tyłu
     
    Porady Helli DDS 100 VW Passat 1,9 TDI po 1998 roku
    Jarosław Pieniek
     
    - Nierównomierna praca silnika i nie osiąganie mocy maksymalnej
    - Zapalanie się kontrolki ESP
    - Stałe świecenie się lampki kontrolnej poduszki powietrznej
    - Czujnik ilości zasysanego powietrza
    - Odbarwienie się chłodziwa G12  Plus
    - Po uruchomieniu silnika światła są raz jaśniejsze raz ciemniejsze
    - Szyby boczne nie zamykają cię całkowicie
    - Wskazanie braku płynu do spryskiwacza-świecąc kontrolka
     
    KONKURSY
     
    - Jubileuszowy!
    - Wygraj Boscha!
    - Tylko dla prenumeratorów!
    - Wygraj "stówę"!
     
    „O problemach termicznych w układach elektronicznych w pojazdach i sposobach ich chłodzenia”
    mgr inż. Tomasz Widerski
     
    Dynamiczny rozwój motoryzacji jest bezpośrednio związany z rozwojem elektroniki. Nowoczesne pojazdy charakteryzuje się bardzo dużym poborem mocy, który jest związany z umiejscowieniem w samochodzie dużej ilości układów elektronicznych odpowiedzialnych za pracę podzespołów głównych (silnik, skrzynia biegów), komunikację wewnętrzną pomiędzy urządzeniami (sieci teleinformatyczne CAN, MOST), obsługę urządzeń komfortu jazdy, czy kontrolę trakcji ( układy ABS, ESP, ACC)
     
    - Warunki termiczne
    - Chłodzenie tradycyjne
    - Elektronika wysokotemperaturowa
    - Chłodzenie wodne
     
    Gaźnik AISAN w Cinquecento – część 2
    inż. Andrzej Kowalewski
     
    - Układ rozruchu
    - Bieg jałowy
    - Sonda λ i katalizator
    - Czujnik położenia przepustnicy
    - Inne
     
    TRW Easy Check – teraz łatwa obsługa nie tylko hamulca elektrycznego
    Piotr Pyrka
     
    Hamulec parkingowy (EPB) firmy TRW stosowany jest między innymi w nowych samochodach Audi A6 i A8, VW Passat, Volvo S80, Ford Mondeo, S-Max i Galaxy. EPB to nowoczesny, elektronicznie sterowany hamulec awaryjny i parkingowy
     
     UKŁADY WTRYSKOWO-ZAPŁONOWE SAMOCHODÓW
     Mercedes-Benz C180 (202), C200 (202) 1993 (PMS)
     
    1. Symbole
    2. Kolory przewodów
    3. Prędkość obrotowa biegu jałowego
    - ze skrzynią manualną – parametry
    - ze skrzynią automatyczną - parametry
    4. CO%
    - w rurze wydechowej - parametry
    - przed katalizatorem - parametry
    5. Zawór biegu jałowego zawiera stycznik biegu jałowego i czujnik położenia przepustnicy - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    6. Stycznik położenia przepustnicy
    - przepustnica zamknięta - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - przepustnica lekko otwarta - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    7. Czujnik położenia przepustnicy
    - rezystencja przy przepustnicy zamkniętej - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja przy przepustnicy otwartej - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - sygnał napięcia przy przepustnicy zamkniętej - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - sygnał napięcia przy przepustnicy otwartej - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu

    8. Czujnik ciśnienia absolutnego w kolektorze – parametry
    9. Czujnik temperatury powietrza

    - rezystancja w 20°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 40°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 60°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 80°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu

    10. Czujnik temperatury silnika

    - rezystancja w 20°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 40°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 60°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 80°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu

    11. Wtryskiwacze elektromagnetyczne - parametry
    12. Czujnik położenia wału korbowego silnika - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    13. Zawór recyrkulacji par paliwa

    - rozgrzać silnik do normalnej temperatury pracy i pozostawić na biegu jałowym. Zwiększyć prędkość obrotową powyżej 1000 obr/min i po 30 s odczytać napięcie zasilania - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu

    14. Sonda lambda - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu

    - podgrzewacz (zasilany aż do 60°C temp. silnika) - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - podgrzewacz (rezystancja) - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu

    15. Ciśnienie paliwa

    - z podciśnieniem 0,5 bar - parametry
    - bez podciśnienia – parametry
    - utrzymanie - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu

    16. Wydatek pompy - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    17. Cewka wysokiego napięcia

    - rezystancja uzwojenia pierwotnego - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja uzwojenia pierwotnego - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja uzwojenia wtórnego - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    18, Schemat układu wtryskowo-zapłonowego – Mercedes-Benz C180/200 (202) od 1993 – układ Mercedes-Benz PMS
     
    UKŁADY WTRYSKOWO-ZAPŁONOWE SAMOCHODÓW
    Mercedes-Benz E200/200E/CE/TE (124) 1992-95 (PMS)
     
    1. Symbole
    2. Kolory przewodów
    3. Prędkość obrotowa biegu jałowego
    - ze skrzynią manualną – parametry
    - ze skrzynią automatyczną - parametry
    4. CO%
    - w rurze wydechowej - parametry
    - przed katalizatorem - parametry
    5. Zawór biegu jałowego zawiera stycznik biegu jałowego i czujnik położenia przepustnicy - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    6. Stycznik położenia przepustnicy
    - przepustnica zamknięta - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - przepustnica lekko otwarta - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    7. Czujnik położenia przepustnicy
    - rezystencja przy przepustnicy zamkniętej - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja przy przepustnicy otwartej - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - sygnał napięcia przy przepustnicy zamkniętej - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - sygnał napięcia przy przepustnicy otwartej - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    8. Czujnik ciśnienia absolutnego w kolektorze – parametry
    9. Czujnik temperatury powietrza
    - rezystancja w 20°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 40°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 60°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 80°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    10. Czujnik temperatury silnika
    - rezystancja w 20°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 40°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 60°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 80°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    11. Wtryskiwacze elektromagnetyczne - parametry
    12. Czujnik położenia wału korbowego silnika - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    13. Sonda lambda - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - podgrzewacz - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - podgrzewacz (zasilany aż do 60°C temp. silnika) - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - podgrzewacz (rezystancja) - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    14. Ciśnienie paliwa
    - z podciśnieniem 0,5 bar - parametry
    - bez podciśnienia – parametry
    - utrzymanie - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    15. Wydatek pompy - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    16. Cewka wysokiego napięcia
    - rezystancja uzwojenia pierwotnego - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja uzwojenia pierwotnego - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja uzwojenia wtórnego - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    17. Schemat układu wtryskowo-zapłonowego – Mercedes-Benz E200/200E/CE/TE (124) 1992-95 - układ Mercedes-Benz PMS
     
     
    UKŁADY WTRYSKOWO-ZAPŁONOWE SAMOCHODÓW
    Mercedes-Benz C220/C280 1993-97, E220/220E/CE/TE 1992-95 (4 cylindry) (PMS)
     
    1. Symbole
    2. Kolory przewodów
    3. Prędkość obrotowa biegu jałowego
    - ze skrzynią manualną – parametry
    - ze skrzynią automatyczną - parametry
    4. CO%
    - w rurze wydechowej - parametry
    - przed katalizatorem - parametry
    5. Zawór biegu jałowego - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    6. Stycznik położenia przepustnicy
    - przepustnica zamknięta - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - przepustnica lekko otwarta - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    7. Przepływomierz
    - silnik na biegu jałowym - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - zwiększać prędkość obrotową
    8. Czujnik położenia przepustnicy
    - sygnał napięcia przy przepustnicy zamkniętej - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - sygnał napięcia przy przepustnicy otwartej - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    9. Czujnik temperatury powietrza
    - rezystancja w 10°C- parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 20°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 30°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 40°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 50°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 60°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 70°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 80°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    10. Czujnik temperatury silnika
    - rezystancja w 20°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 30°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 40°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 50°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 60°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 70°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 80°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja w 90°C - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    11. Wtryskiwacze elektromagnetyczne - parametry
    - kontrola sygnału impulsowego przy 80°C i 750 obr/min - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu 
    12. Czujnik położenia wałka rozrządu - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - sygnał na biegu jałowym - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    13. Czujnik położenia wału korbowego silnika - - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - sygnał podczas rozruchu - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - sygnał na biegu jałowym - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    14. Sonda lambda - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - absorbowany prąd - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    15. Ciśnienie paliwa
    - z podciśnieniem 0,5 bar - parametry
    - bez podciśnienia – parametry
    - utrzymanie - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    15. Wydatek pompy - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    16. Cewka wysokiego napięcia
    - rezystancja uzwojenia pierwotnego - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    - rezystancja uzwojenia wtórnego - parametry / Pin jednostki sterującej lub styki komponentu
    17. Schemat układu wtryskowo-zapłonowego – Mercedes-Benz C220/C280 – E220/220E/CE/TE - układ Mercedes-Benz HFM
     
    Być fachowcem...
    Mariusz Kilian
    Przedstawienie ciekawych przypadków podczas naprawy samochodów w warsztatach 
     
    Naprawa sprzęgła
    Marian Gregorkiewicz
    Przedstawienie ciekawych przypadków podczas naprawy samochodów w warsztatach 
     
    Prawda i mity o przewodach zapłonowych
     
    - najlepsze są silikonowe przewody zapłonowe – prawda czy fałsz? – odpowiedź w poradniku
    - klasy przewodów (A, B, C, D, E, F) to klasy jakościowe – prawda czy fałsz? – odpowiedź w poradniku
    - przewody silikonowe klasy E, F to najwyższej jakości kable  – prawda czy fałsz? – odpowiedź w poradniku
    - średnica zewnętrzna przewodu nie ma wpływu na lepszą lub gorszą izolacją lub przewodnictwo – prawda czy fałsz?
    - do silników Silnych płynnym gazem należy zakładać przewody o większej odporności temperaturowej – prawda czy fałsz?
     
    Tendencje rozwojowe linii diagnostycznych
    dr inż. Kazimierz Sitek
     
    - Wprowadzenie
    - Zasada zabudowy linii diagnostycznych na stanowisku
    - Budowa linii diagnostycznych
    - Rozwój linii diagnostycznych
     
    Przyszłość samochodów jest elektryczna
    dr inż. Jacek Czarnigowski
     
    Do lat osiemdziesiątych poprzedniego stulecia instalacje elektryczne w samochodach ograniczały się jedynie do zapewnienia zapłonu, rozruchu oraz do oświetlenia pojazdu. Instalacje były bardzo proste, a ich naprawa wymagała jedynie zwykłego miernika oraz podstawowych narzędzi. Od tego czasu jednak bardzo dużo się zmienił, a to jeszcze nie koniec. W niniejszym artykule chciałbym przedstawić kierunki i perspektywy tego rozwoju
     
    - Układ komfortu
    - Układ bezpieczeństwa
    - Układ napędowy
    - Podsumowanie
     
    Mała przyczyna, wielkie stuki, czyli diabeł tkwi w szczegółach…
    Jacek Iwanicki
     
    Każda diagnoza i ewentualna naprawa nawet najbardziej skomplikowanego układu zabudowanego w pojeździe samochodowym sprowadza się e praktyce do rozbicia go na drobniejsze elementy, które są sprawne. Właściwy podział jest bardzo ważny z punktu widzenia konkretnego systemu
     
    Układ zapłonowy – co robić aby był bezawaryjny
    inż. Paweł Szadkowski
     
    - Poprawnie na „benzynie:?
    - Najważniejsze przewody wysokiego napięcia
    - Napięcie wywołania iskry
    - Sprawdzanie cewek zapłonowych
     
    Pompa VP-44- dlaczego się psują?
    Ireneusz Próchenka
     
    SNAP-ON światowy lider narzędziowy
    Lech Dąbrowski
     
    Narzędzia Snap-On są w stanie spełnić prawie każde wymagania technika i przyjąć pełną odpowiedzialność za przeznaczone zastosowanie 
     
     
     
    Seria AutoElektro to miesięcznik kierowany przede wszystkim do warsztatów i serwisów samochodowych. Wybór zawartych w nim tematów zainteresuje jednak szersze grono odbiorców branży motoryzacyjnej.
     
    Magazyn porusza również zagadnienia techniczne oraz problemy, z którymi zarówno użytkownicy samochodów, jak i warsztaty naprawcze mogą się zetknąć w niedalekiej przyszłości. Artykuły szkoleniowe prezentowane są przez grono niekwestionowanych autorytetów w dziedzinie elektroniki samochodowej, nauczycieli i wykładowców akademickich, konstruktorów sprzętu diagnostycznego, prowadzących szkolenia dla serwisów samochodowych.
     
    Nieodłącznym elementem każdego wydania jest również prezentacja nowości z rynku elektrotechniki i elektroniki samochodowej. Dotyczą one zarówno części i systemów instalowanych w samochodach, jak też aparatury diagnostycznej, narzędzi i wyposażenia warsztatów naprawczych i diagnostycznych. Artykuły i porady tworzone przy współpracy z firmami: BOSCH, AXES SYSTEM, MAGNETI MARELLI, NGK, LABIMED ELECTRONICS, WEBASTO, VALEO, WSOP, TOMCAR, ELEX, ELPIGAZ.

    Zapytaj o ten produkt

    Przepisz kod z obrazka

    weryfikator