KLIMATYZACJA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH

    Klimatyzacja samochodowa. Warunki klimatyczne wnętrza pojazdu. Główne elementy składowe układów klimatyzacji. Regulacja wydajności sprężarek w układach klimatyzacji samochodowej. Klimatyzacja w kabinach samochodów ciężarowych i kabinach maszyn roboczych. Specyfika klimatyzacji autobusów. Czynniki robocze, ich właściwości i zastosowanie. Czynniki chłodnicze. Czynniki R12 i R22. Czynnik R407C. Zastosowanie i właściwości fizyczne czynnika R134a. Uszkodzenia sprężarek klimatyzacji samochodowej.

    Produkt archiwalny

    Koszt wysyłki od: 7,00 zł

    • Wysyłka GRATIS

      Zrob zakupy za 275,00 zł a wysyłkę masz GRATIS

    • Dostawa do krajów EU

      Paczki wysyłamy również do krajów Unii Europejskiej

    Opis

    TECHNIKA KLIMATYZACYJNA DLA PRAKTYKÓW. KLIMATYZACJA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
    Praca zbiorowa pod redakcją dra inż. Bolesława Gazińskiego

    "W opracowaniu tym zebrane zostały dla Państwa informacje przydatne w działalności zawodowej np. prowadzeniu serwisu samochodowego oraz wychodzące naprzeciw zainteresowaniom wielu fanów motoryzacji.

    Książka znajdzie również zainteresowanie środowisk akademickich, a w szczególności studentów kierunków związanych z motoryzacją. W książce staraliśmy się przedstawić zarówno ogólne zasady działania klimatyzacji w pojazdach i ich szczegóły, dotyczące budowy i działania instalacji klimatyzacyjnej w pojazdach. Ponadto przeanalizowano występujące awarie, przedstawiono sposoby diagnozowania niesprawności działania instalacji.

    Książka w moim przekonaniu, przyczyni się do lepszego zrozumienia zasad działania klimatyzacji w pojazdach samochodowych, co powinno ułatwić właściwą eksploatację klimatyzacyjnych urządzeń użytkownikom pojazdów i osobom prowadzącym serwis i naprawy klimatyzacji."

    dr inż. Bolesław Gaziński

    TECHNIKA KLIMATYZACYJNA DLA PRAKTYKÓW
    KLIMATYZACJA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH

    Spis treści

    Wstęp

    1. Warunki klimatyczne wnętrza pojazdu

    2. Przemiany powietrza wilgotnego. Przygotowanie procesu
    2.1. Powietrze wilgotne
    2.2. Przemiany powietrza wilgotnego

    3. Zasady działania układu klimatyzacji
    3.1. Obieg chłodniczy
    3.2. Obieg powietrza w kabinie pasażerskiej

    4. Problemy stosowania urządzeń na czynnik CO2
    4.1. Podstawowe zalety stosowania CO2
    4.2. Historia CO2 w technice chłodniczej
    4.3. Charakterystyka obiegów roboczych
    4.4. Uwagi końcowe

    5. Główne elementy składowe układów klimatyzacji
    5.1. Sprężarka
    5.2. Skraplacz
    5.3. Parownik
    5.4. Zawór rozprężny
    5.5. Dysza dławiąca
    5.6. Elementy sterowania
    5.6.1. Sterowanie pracą sprężarki
    5.6.2. Sterowanie pracą wentylatora skraplacza
    5.6.3. Sterowanie właściwościami jezdnymi pojazdu
    5.7. Elementy dodatkowe
    5.7.1. Sprzęgło sprężarki
    5.7.2. Zasobnik czynnika chłodniczego
    5.7.3. Filtr odwadniacz
    5.7.4. Wentylator skraplacza
    5.7.5. Wentylator parownika
    5.7.6. Przewody i złącza
    5.7.7. Tłumik
    5.7.8. Filtry

    6. Regulacja wydajności sprężarek stosowanych w układach klimatyzacji samochodowej
    6.1. Skokowa regulacja wydajności
    6.2. Ciągła regulacja wydajności
    6.3. Upustowa regulacja wydajności
    6.4. Wyłączanie części cylindrów

    7. Klimatyzacja w kabinach samochodów ciężarowych i kabinach maszyn roboczych
    7.1. Klimatyzatory kabinowe
    7.2. Klimatyzatory postojowe

    8. Specyfika klimatyzacji autobusów
    8.1. Standardy europejskie spełniane przez zestawy klimatyzacyjne
    8.2. Przystosowanie zestawów klimatyzacyjnych do współpracy z sieciami typu „CAN”
    8.3. Modułowość
    8.4. Przegląd zestawów klimatyzacyjnych
    8.4.1. Autobusy
    8.4.2. Minibusy
    8.4.3. Autobusy mniejsze
    8.4.4. Autobusy większe i trolejbusy
    8.5. Zestawy klimatyzacyjne minibusów i autobusów – konserwacja
    8.6. Zestawy klimatyzacyjne minibusów i autobusów – diagnostyka i naprawa

    9. Czynniki robocze, ich właściwości i zastosowanie
    9.1. Czynniki chłodnicze
    9.2. Czynniki R12 i R22
    9.3. Czynnik R407C
    9.4. Zastosowanie i właściwości fizyczne czynnika R134a
    9.4.1. Rozpuszczalność z wodą
    9.4.2. Mieszalność z olejami
    9.4.3. Właściwości chemiczne
    9.4.4. Właściwości termodynamiczne
    9.5. Porównanie wydajności czynnika R134a i R407C
    9.6. Dwutlenek węgla R744
    9.7. Porównanie czynnika roboczego R744 i R134a

    10. Uszkodzenia sprężarek klimatyzacji samochodowej
    10.1. Uszkodzenia spotykane we wszystkich typach sprężarek klimatyzacji samochodowej
    10.1.1. Uszkodzenia sprzęgieł elektromagnetycznych
    10.1.1.1. Uszkodzenia mechaniczne sprzęgieł
    10.1.1.2. Uszkodzenia elektryczne sprzęgieł
    10.1.2. Uszkodzenia sprzęgieł zrywalnych
    10.1.3. Utrata szczelności sprężarek
    10.1.3.1. Uszkodzenia uszczelniaczy wałów
    10.1.3.2. Rozszczelnienia korpusów
    10.1.4. Uszkodzenia układów zaworowych
    10.1.4.1. Trwałe odkształcenie płytek zaworowych
    10.1.4.2. Wyłamania płytek zaworowych
    10.1.4.3. Korozja układów zaworowych
    10.1.4.4. Podnoszenie płytek przez ciała obce
    10.2. Uszkodzenia sprężarek tłokowych
    10.2.1. Uszkodzenia układu cylinder – tłoki – wał
    10.2.2. Uszkodzenia łożyskowania wałów
    10.2.3. Uszkodzenia bieżni oraz półkul prowadzących tłoki
    10.2.4. Uszkodzenia zaworów regulacyjnych
    10.3. Uszkodzenia sprężarek łopatkowych
    10.3.1. Uszkodzenia łopatek oraz cylindrów
    10.3.2. Uszkodzenia pokryw cylindrów
    10.3. Uszkodzenia sprężarek scroll

    11. Narzędzia i urządzenia serwisowe oraz wyposażenie warsztatu
    11.1. Wstęp
    11.2. Wyposażenie obowiązkowe
    11.2.1. Urządzenia do odzysku czynników chłodniczych
    11.2.2. Zestawy do napełniania instalacji chłodniczych
    11.2.3. Zbiorniki ciśnieniowe dla czynników chłodniczych
    11.2.4. Zestawy węży przyłączeniowych z zaworami
    11.2.5. Przyrządy do pomiaru ciśnienia i temperatury
    11.2.6. Wagi
    11.2.7. Wykrywacze nieszczelności
    11.2.8. Przyrządy do pomiarów elektrycznych
    11.2.9. Przyrządy do lutowania twardego
    11.2.10. Narzędzia specjalistyczne i ogólne
    11.2.11. Przyrządy do pomiaru wilgotności, hałasu
    11.2.12. Pompy próżniowe

    12. Metody rozpoznawania i usuwania usterek w układach klimatyzacji pojazdów
    12.1. Ogólne zasady dotyczące diagnozowania niesprawności działania klimatyzacji
    12.2. Zbyt niskie ciśnienie czynnika chłodniczego
    12.3. Zbyt wysokie ciśnienie czynnika chłodniczego podczas pracy układu
    12.4. Ciśnienie po załączeniu układu pozostaje bez zmian
    12.5. Sprzęgło sprężarki załącza się po chwili zabierak sprzęgła ślizga się.
    12.6. Przycisk załączający klimatyzację jest włączony sprężarka układ nie reaguje
    12.7. Nieprzyjemny zapach wydostający się z kanałów nawiewowych
    12.8. Oblodzenie jednego z elementów układu klimatyzacji
    12.9. Powstawanie hałasów w komorze silnika

    13. Przepisy dotyczące stosowania urządzeń klimatyzacyjnych w pojeździe oraz bhp
    13.1. Wybrane postanowienia norm serii PN-EN 378 w zakresie bezpieczeństwa instalacji urządzeń chłodniczych
    13.2. Dobór czynników chłodniczych wg PN-EN 378
    13.3. Zestawy klimatyzacyjne – BHP podczas czynności obsługowych i instalacji

    14. Wpływ substancji zubożających warstwę ozonową oraz niektórych fluorowanych gazów cieplarnianych na środowisko naturalne
    14.1. Podział czynników chłodzacych
    14.2. Degredacja warstwy ozonowej
    14.3. Efekt cieplarniany
    14.3.1. Mechanizm powstania efektu cieplarnianego
    14.3.2. Gazy "cieplarniane"
    14.3.3. Skutki globalnego
    14.4. Wskaźniki ekologniczne oceny czynników chłodniczych
    14.5. Mozliwości zastosowań czynników chłodniczych z grupy HFC (f-gazy) do roku 2030
    14.5.1. Ograniczenia i zakazy wprowadzania na rynek czynników chłodniczych z grupy HFC (f-gazy)
    14.5.2. Konsekwencje wprowadzenia ograniczeń i zkazów w zakresier f-gazów
    14.5.3. Zagrożenia stężeniami panymi czynników powietrza

    15. Regulacje prawne substancje zubażające warstwę ozonową (SZWO) i niektóre flurowane gazy cieplarniane
    15.1. Eurpoejskie i polskie regulacje prawne (wg stanu na dzień 10.06.2016)
    15.2. Pojecia podstawowe w Ustawie [P1] oraz rozporządzeniach dotyczących SZWO i f-gazów
    15.3. System certyfikacji
    15.3.1 Certyfikat dla personelu
    15.3.2. Certyfikat dla przedsiebiorców
    15.3.3. Jednostki szkoleniowe
    15.3.4. Jednostki oceniające
    15.3.5. Urząd Dozoru technicznego jako jednostka certyfikująca
    15.4. Obowiązki operatorów
    15.4.1. Kontrola szczelności
    15.4.2. Etykietowanie
    15.4.3. Karta urządzenia i systemu ochrony przeciwpozrowej
    15.4.4. Centrlany rejestr operatorów (CRO)
    15.4.5. Szkolenia w zakresie pojazdów silnikowych
    15.4.6. Sprawozdawczość
    15.5. Sankcje wobec operatorów i firm serwisowych wynikajace z nieprzestrzegania prawa
    15.6 Kontrola szczelności wg Rozporzadzenia UE 517/2014

    Autorzy:
    BG - Bolesław Gaziński
    GK - Grzegorz Krzyżaniak,
    JJ - Joanna Jóźwiak
    TSz - Tomasz Szmajter (ThermoKing)
    MS - Marcin Staniewicz
    TK - dr Tadeusz Kapusta ,
    Koordynacja wydania - Daniel Jastrzębowski, Jolanta Trębicka
    Skład, łamanie, opracowanie graficzne i projekt okładki - Jacek Walenciak, Mirosław Świerczyński
    Redakcja  - Jolanta Trębicka

    Kup Teraz! Książka na temat układów klimatyzacji stosowanych w pojazdach samochodowych - polecamy!

    WSTĘP do wydania I
    Kupując jeszcze niedawno samochód mało kto interesował się, czy wyposażony został w klimatyzację. Pamiętam, że kupując samochód w 1991 roku tak dalece nie przywiązywałem do tego wagi, że nawet nie sprawdziłem, czy klimatyzacja działa właściwie. Byłem już przy tym osobą zajmującą się od kilku lat zawodowo klimatyzacją obiektów. Klimatyzacja dla większości z nas kojarzyła się tylko z pomieszczeniami produkcyjnymi o specjalnych wymaganiach i z salami użyteczności publicznej. I była luksusem. Na początku lat dziewięćdziesiątych w wielu miastach istniały 2-3 serwisy zajmujące się klimatyzacją samochodową, wobec wielokrotnie większej ilości firm klimatyzujących biura, salony handlowe, co stawało się już coraz powszechniejsze.

    Dziś stwierdzamy, że w tych samych miastach prosperuje nawet dziesięciokrotnie razy więcej takich serwisów. Wielu kierowców uważa samochód z instalacją klimatyzacyjną za standard i coś, co jest nieodzowne także w Polsce, zwłaszcza w okresie letnim.

    Postęp cywilizacyjny ostatnich lat wymusza również w Europie, stąd i Polsce zmiany warunków podróżowania i pracy. Klimatyzacja stała się powszechna w pociągach dalekobieżnych, autobusach turystycznych i miejskich, minibusach, a nawet w kabinach samochodów ciężarowych i maszyn rolniczych. Najlepiej o potrzebie klimatyzacji można przekonać się podróżując pojazdem samochodowym po Saharze. Gorące i zapylone powietrze, w którym trudno oddychać, dzięki właściwej klimatyzacji pojazdu zapewnia w jego wnętrzu taki komfort, że można zapomnieć gdzie się jest.

    Odkąd w 1939 r. pojawił się w Stanach Zjednoczonych pierwszy samochód z klimatyzacją minął niecały wiek. Obecnie w Japonii i Stanach Zjednoczonych niemal 100% nowych samochodów jest wyposażanych w klimatyzację, w Europie wskaźnik ten szacuje się na poziomie 60%. Widzimy więc, że w tak krótkim czasie nastąpiła rewelacyjna zmiana poglądów i zapotrzebowania na komfort przy podróżowaniu. Klimatyzacja samochodów i innych pojazdów samochodowych z rzadko spotykanego dodatkowego wyposażenia traktowanego jako luksusowe stała się prawie standardem. Dwadzieścia lat działania firmy SYSTHERM pokrywa się z dynamicznym rozwojem zastosowania klimatyzacji w pojazdach samochodowych.

    Wydawnictwo SYSTHERM pragnie wypełnić lukę pomiędzy dynamicznie rozwijającą się klimatyzacją pojazdów samochodowych, a skąpymi publikacjami na ten temat. Chcemy zainteresować Czytelników naszą kolejną książką z zakresu transportu samochodowego. W opracowaniu tym zebrane zostały dla Państwa informacje przydatne w działalności zawodowej np. prowadzeniu serwisu samochodowego oraz wychodzące naprzeciw zainteresowaniom wielu fanów motoryzacji. Książka znajdzie również zainteresowanie środowisk akademickich, a w szczególności studentów kierunków związanych z motoryzacją.

    W książce staraliśmy się przedstawić zarówno ogólne zasady działania klimatyzacji w pojazdach i ich szczegóły, dotyczące budowy i działania instalacji klimatyzacyjnej w pojazdach. Ponadto przeanalizowano występujące awarie, przedstawiono sposoby diagnozowania niesprawności działania instalacji. Uzupełnieniem praktycznym dla serwisantów jest zestawienie ilości czynnika chłodniczego i oleju wymaganego do napełnienia instalacji klimatyzacyjnych w najczęściej występujących markach samochodowych.

    Książka w moim przekonaniu, przyczyni się do lepszego zrozumienia zasad działania klimatyzacji w pojazdach samochodowych, co powinno ułatwić właściwą eksploatację klimatyzacyjnych urządzeń użytkownikom pojazdów i osobom prowadzącym serwis i naprawy klimatyzacji.

    Dziękuję wszystkim Autorom za zaangażowanie w opracowanie tematu, a szczególnie dr. inż. Janowi Górskiemu Profesorowi Politechniki Rzeszowskiej, dr. inż. Tadeuszowi Kapuście z Politechniki Łódzkiej i dr. inż. Arturowi Rusowiczowi z Politechniki Warszawskiej, pracownikom Wydawnictwa SYSTHERM za ciekawe ilustracje i doprowadzenie do zredagowania ostatecznej wersji publikacji. Jestem wdzięczny Dyrektorowi Lucjanowi Kłosowi (SYSTHERM D.Gazińska s.j.) za cenne uwagi przekazane w trakcie powstania książki, wynikające z wieloletniego doświadczenia w zakresie klimatyzacji samochodowej.
    Słowa podziękowania kieruję także do Osób i Firm wspomagających książkę informacjami i reklamami na temat prowadzonej w branży własnej działalności.
    Proszę o podzielenie się z nami uwagami o poradniku, a także o innych publikacjach Wydawnictwa SYSTHERM oraz o propozycje tematów z branży chłodnictwa, klimatyzacji, ogrzewnictwa i transportu wartych przybliżenia w niedalekiej przyszłości.
    dr inż. Bolesław Gaziński
    Prezes SYSTHERM

    Chcesz poznać układ klimatyzacji samochodu? Chcesz wiedzieć jak naprawić klimatyzację samochodową? Technika klimatyzacyjna dla praktyków. Klimatyzacja pojazdów samochodowych - ta książka jest dla Ciebie!

    Spis treści