CWS. SAMOCHODY INŻ. TAŃSKIEGO

    • Wydawnictwo: Wydawnictwo ZP Grupa
    • Autor: Jan Tarczyński
    • Ilość stron: 164
    • Okładka: broszurowa
    • Format: 185x230 mm
    • Rok wydania: 2009
    • Język: polski
    • Typ nośnika: Książka
    • Język wydania: Polski

    Książka jest próbą przybliżenia pierwszych polskich działań produkcyjnych w zakresie samochodów osobowych, podjętych już w 1922 roku, a więc w niepełne 3 lata po odzyskaniu niepodległości, utraconej w wyniku zaborczych działań sąsiadów: Rosji, Prus i Austrii. Poczynania te przedstawiam na tle ogólnych dokonań motoryzacyjnych pierwszych lat Państwa Polskiego.

    Produkt archiwalny

    Koszt wysyłki od: 14,00 zł

    • Wysyłka GRATIS

      Zrob zakupy za 275,00 zł a wysyłkę masz GRATIS

    • Dostawa do krajów EU

      Paczki wysyłamy również do krajów Unii Europejskiej

    Opis

    SAMOCHODY INŻ. TAŃSKIEGO

    Szczegółowe informacje o modelach CWS T1 i jego odmianach pochodnych, CWS T8 i CWS T2

     

    Książka opisuje prace nad stworzeniem produkcji samochodów osobowych prowadzone przez Ministerstwo Spraw Wojskowych, które zostały zapoczątkowane przez grupę entuzjastów, którzy w trudnych warunkach pierwszych lat niepodległości potrafili rozwinąć ideę własnej wytwórczości i mimo ogólnej niewiary w powodzenie, konsekwentnie ją realizować. Stworzony wówczas przez inż. Tadeusza Tańskiego i jego zespół projektowy samochód osobowy CWS T1 odpowiadał najlepszym konstrukcjom światowym, a pod wieloma względami zdecydowanie je przewyższał. Polscy konstruktorzy stanęli na wysokości zadania. O wiele trudniej było stworzyć w zrujnowanym kraju odpowiednią bazę wytwórczą. Problemy te rozwiązano jednak dość szybko, natomiast trzyletni okres produkcji pojazdu był wystarczająco długi, aby zbudować zręby polskiego przemysłu motoryzacyjnego, rozwiniętego w latach trzydziestych głównie na podstawie umów licencyjnych, przynoszących nowe, doskonalsze technologie. Warto też wspomnieć, że w 1925 roku, gdy zbudowano prototypy samochodów CWS T1, w Polsce było tylko 29,5 tys. samochodów (w tym prawie 5 tys. ciężarówek), W Wielkiej Brytanii w tym czasie jeździło ich milion, we Francji 840 tys. a, w Niemczech 370 tys. Tak niski poziom motoryzacji kraju wpływał także na działania zmierzające do stworzenia rodzimej produkcji pojazdów mechanicznych. W książce omówiono zarówno seryjny model CWS T1 (oraz jego odmiany pochodne), jak i pojazdy prototypowe CWS T8 i CWS T2, zbudowane w pojedynczych egzemplarzach według projektu tych samych konstruktorów. Przedstawiono także sylwetki twórców i osób zaangażowanych w produkcję samochodu.

     

    CWS. Samochody inż. Tańskiego

     

    Spis treści:

     

    Wporowadzenie

     

    1. Po odzyskaniu niepodległości

    2. Fabryka

    3. Konstruktorzy

    4. Pojazdy

    5. Produkcja. Wielkość i przyczyny przerwania

    6. Obsługa techniczna

    7. Zakończenie

    8. Aneks

     

    Samochody inż. Tańskiego. Historia pierwszych aut w Polsce - polecamy!

     

    Spis treści